Recenzia: T2 Trainspotting otvoril staré rany zbytočne

Rodák z Manchesteru Danny Boyle už dávno nie je len "ten, čo natočil kultovku Trainspotting", za Milionára z chatrče má Oscara a životopisnou snímkou o počítačovom guru Stevovi Jobsovi dokázal, že vie točiť aj vážne filmy.

17.02.2017 14:00
trainspotting Foto:
Spud, Renton, Sick Boy a Begbie sú späť. Režisér Danny Boyle spomína filmom T2 Trainspotting na svoj kult z 90. rokov.
debata (2)

Návrat k fenoménu je vždy rizikom, Boylea to však neodradilo a filmom T2 Trainspotting potvrdil, že naň spomína s rovnakou nostalgiou ako fanúšikovia.

Spolu so scenáristom jednotky Johnom Hodgeom nadviazali na novelu Irvina Welesha, spojili starých známych Marka Rentona (Ewan McGregor), Spuda (Ewen Bremner), Sick Boya (Jonny Lee Miller) a Begbieho (Robert Carlyle) a po dvadsiatich rokoch otvorili ich príbeh v uliciach Edinburghu.

Mladosť hrdinov poznačil heroín – uprednostnili ho pred priemerným prežívaním, čím sa vymedzili voči štandardom strednej triedy. V „dvojke“ ich minulosť dobehne, no filmári chcú rovnako ako pred rokmi príbehom stroskotancov predovšetkým baviť.

Trainspotting spôsobil v roku 1996 malú revolúciu – zasiahol zatuchnutosť britskej kinematografie, nielen filmovým jazykom, ktorý bez výčitiek čerpal z estetiky instantnej popkultúry. Obraz generácie mladíkov – dobrovoľných looserov a lenivcov vymedzujúcich sa voči stereotypom – zobrazil nekonvenčne, čím otvoril bránu novému britskému filmu. Radšej, ako by žili priemernú všednosť, vytesnili sa na okraj a krátkodobé záblesky spásy nachádzali v drogách a zločine. Sociálnu drámu – výsostný britský žáner – vtedy zatraktívnil humorom.

Chcem žiť ako všetci ostatní? Pracovať ako poisťovací agent, oženiť sa, kúpiť si auto, platiť hypotéku, „postovať“ statusy na Facebooku a premieľať sa každý deň zaseknutý v nešťastí šedých rituálov? Nie! Chcem hviezdy a strach, vyberám si drogy, nech tá mizéria stojí za to! – dekadentná filozofia Boyleových hrdinov nasadila chrobáka do hlavy celej generácii dvadsiatnikov. Renton sa vracia domov, kde nachádza starých kamošov Spuda a Sick Boya, ktorých pred rokmi zradil, ale aj Begbieho prahnúceho po pomste. Danny Boyle sa utápa v nostalgii a zároveň ju spochybňovaním zostarnutých, no nezmenených hrdinov ironizuje. Oplatí sa oživiť si jednotku, no v zásade je všetko zrozumiteľné a miestami až nepríjemne popisné.

Mladícka nerozvážnosť definujúca motivácie a prístup k životu „vtedy“ sa v pokračovaní logicky rozplynula. Renton je strateným mužom v stredných rokoch a svoju ničomnosť si plne uvedomuje. Nech to znie akokoľvek deprimujúco, T2 Trainspotting je komédia, postavy svoj osud neberú tragicky a so situáciou sa vysporiadajú rovnako, ako keď mali dvadsať, vôbec sa totiž nezmenili…

Otázka, ako uchopiť príbeh bývalých „feťákov“ po rokoch, bola autorskou výzvou, s ktorou sa však Danny Boyle a scenárista John Hodge vysporiadali nanajvýš priemerne. Kult síce oživili, za čo im bude mnoho fanúšikov vďačných – film má chytľavý humor aj akčný spád, no chýba mu presah. Vo výsledku je štandardným „produktom“ a ťaží z lacnej akčnosti.

T2 Trainspotting nadväzuje na estetiku jednotky, Boyle sa s formou hrá, vyvoláva déja vu efekt. Čerpá z ikonickosti charakterov a rozprávanie rozbíja retrospektívami či priamymi citáciami svojho filmu. Obraz v kľúčových momentoch „zmrazuje“ mŕtvolkami, dej dynamizuje hudbou a rýchlym strihom, ušmudlanosť naznačuje pokrivenou perspektívou a oživuje aj staré známe hudobné motívy.

Ocenia ho skôr fanúšikovia, ktorých zasiahla jednotka a majú ju v živej pamäti. Keď však na kultovku zabudneme – pokračovanie ničím neprekvapí, prevára klišé prvky akčného žánru a samo si zabraňuje preniknúť hlbšie do témy. Trainspotting bol revolučný najmä v tom, že odľahčil britskú sociálnu drámu humorom a škótsku realitu kritizoval so zveličením. Dvojka neurazí, no prevratnú filmovú „búrku“ nečakajte.

HODNOTENIE Pravdy:

• 2 a pol hviezdičky z 5
  • T2 Trainspotting / Veľká Británia 2017 / réžia: Danny Boyle / scenár: John Hodge / hrajú: Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller, Robert Carlyle a ďalší / premiéra: 16. februára