Febiofest otvoria otužilci v rokoch Bohdana Slámu

Fanúšikovia klubového filmu majú od štvrku príležitosť vidieť 122 filmov, z ktorých sa mnohé v klasickej kinodistribúcii neobjavia.

02.03.2017 13:00
baba z ľadu Foto:
V novinke Bohdana Slámu Baba z ľadu sa Zuzana Kronerová ako dáma v rokoch rozhodne dokázať, že na šťastie a lásku nikdy nie je neskoro. Premiérou filmu sa dnes začína festival Febiofest.
debata

Začína sa totiž Medzinárodný festival filmových klubov Febiofest. Prebiehať bude v piatich bratislavských klubových kinách do stredy 8. marca a vybrané filmy sa budú od 4. marca do 7. apríla premietať v ďalších desiatich slovenských mestách.

V sekcii Slovenská filmová krajina bude mať tuzemskú premiéru deväť filmov vrátane rodinnej drámy Piata loď a najnovšej snímky Agnieszky Holland Cez kosti mŕtvych, oba nedávno ocenené na festivale Berlinale.

Zuzana Kronerová chytí druhý dych

Febiofest začína premiérou nového filmu režiséra Bohdana Slámu Baba z ľadu, na ktorej sa Slovensko podieľalo ako koproducent. Hlavnú predstaviteľku – dámu v rokoch, ktorá po zoznámení s otužileckou komunitou chytí druhý, celkom nový dych, stvárnila Zuzana Kronerová. V kine Lumiére dnes spolu s režisérom snímku osobne uvedú.

Po triumfe na festivale v Berlíne sa Piata loď, víťaz sekcie Generation Kplus, predstaví na festivale v predpremiére aj slovenskému publiku. „Piata loď je invenčná v tom, že si stojí za svojím, vychádza z veľmi komplikovanej literárnej predlohy, ktorej sfilmovanie by si asi rad renomovaných tvorcov rozmyslel,“ hovorí umelecký riaditeľ Febiofestu Přemysl Martinek. Režisérke Ivete Grófovej sa podľa neho podarilo zachytiť atmosféru rovnomennej knihy Moniky Kompaníkovej a funkčne ju prerozprávať filmovým jazykom. „Je to veľmi pocitový a emotívny film. Je skvelé, že ho na Berlinale ocenila detská porota, je to istý prelom, znamená posun autorského filmu smerom k mladému divákovi.“ Podľa Martinka je to dôkaz, že mladá generácia je ochotná a schopná prijať aj náročnejší film.

Febiofest uvedie v premiére viacero dokumentárnych filmov. „Snažíme sa obsiahnuť široké spektrum. Nielen ťažké dokumentárne eseje, ale aj zaujímavé portréty či reflexie historických udalostí,“ hovorí Martinek a dodáva, že z tohtoročnej selekcie ho osobne zaujal najmä dokument Roberta Kirchhoffa Diera v hlave, ktorý mal premiéru na festivale v Jihlave. „Na niektorých zahraničných festivaloch bol prijatý pomerne rozporuplne. Kirchhoff v ňom odhaľuje tému diskriminácie Rómov, ktorú dlhodobo odmietame vidieť. Zameral sa na rómsky holokaust – veľmi radikálne a tvrdé obdobie. Ukazuje, že pamäť v tejto komunite je určitým spôsobom limitovaná. Mnoho protagonistov sa vracia k spomienkam na obdobie vôbec po prvýkrát a práve tým je Diera v hlave silný film.“

Český Alláh je prvým českým filmom slovenskej dokumentaristky Zuzany Piussi a filmárka v ňom reflektuje utečeneckú krízu a islamizáciu. Dva roky pozorovala reakcie českej spoločnosti na migrantov utekajúcich pred vojnou a zároveň odkrýva, akú úlohu zohrávajú pri formovaní verejnej mienky a neopodstatnenom šírení strachu z islamu médiá.

Febiofest predstaví aj autorský dokument Hotel úsvit režisérky Márie Rumanovej, ktorý bol prvým majoritne slovenským filmom vybraným do programu festivalu dokumentárnych filmov v Amsterdame – jedného z najvýznamnejších svojho druhu. Rumanová sleduje štyroch obyvateľov východoslovenského zapadákova a atmosféricky vystihuje ich zacyklenosť v sociálnej mizérii postkomunistic­kého sveta.

Premiérovo na Slovensku uvedú aj snímku Vlk z královských vinohrad – posledný film vlani zosnulého českého filmára Jana Němca. Predstaviteľ českej novej vlny sa inšpiroval osobnou skúsenosťou, keď sa ako nádejný mladý filmár v roku 1968 vybral s filmom na festival v Cannes. Festival bol v tom roku zrušený a ilúziu o slobode prevalcoval vpád vojsk Varšavskej zmluvy do Československa.

Cez kosti mŕtvych vyvoláva očakávania

Febiofest uzavrie snímka Cez kosti mŕtvych uznávanej poľskej filmárky Agnieszky Holland, ktorej koproducentom je aj Slovensko. Režisérka svoj film ocenený Strieborným medveďom na tohtoročnom Berlinale predstaví osobne 8. marca.

„Cez kosti mŕtvych je štylizovaný film, vyvoláva rôzne žánrové očakávania. Je to detektívka, podobenstvo a odohráva sa v istej sociálnej realite. Filmársky je veľmi špecifický a od reality často odbieha. Autorský film bude vždy vyvolávať rozporuplné reakcie,“ reaguje Martinek na protichodné kritiky filmu po jeho berlínskej premiére. „Cez kosti mŕtvych zachytáva určitú bezmocnosť voči dnešnému svetu a väčšinovej spoločnosti, zobrazuje človeka, ktorý má jasne nastavené etické hodnoty a musí za ne bojovať aj za cenu radikálneho riešenia,“ práve to by malo byť podľa umeleckého riaditeľa festivalu pre diváka podnetné.

Pred televíznou premiérou sa na filmovom plátne predstavia dva nové projekty televízie RTVS. Pilotné diely z cyklov Biele vrany a hrdinovia medzi nami – Korupčná výchova v réžii Róberta Švedu a Budujeme Slovensko: Cukrovar v Šuranoch režisérky Bibiany Beňovej.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bohdan Sláma #Baba z ľadu #Febiofest 2017