Niektorí členovia akadémie, ktorá o Levoch rozhoduje, producentovi vyčítajú, že to bol neférový krok, alebo dokonca, že akadémiu rovno „o*ebal“. Kto však akademikov nútil za Masaryka hlasovať a pokloniť sa mu hneď dvanásťkrát? Vo viacerých kategóriách mal viac ako dôstojných konkurentov, ktorých priaznivo hodnotila česká filmová kritika ako Rodinný film či Ja, Olga Hepnarová. Masaryk má od kritiky skôr hodnotenia, ktoré hovoria o priemernom, aj keď po viacerých stránkach remeselne zvládnutom výpravnom projekte. Ohlasy z Berlína, kde mal medzinárodnú premiéru, neboli práve nadšené.
Padajú tiež slová o zneužívaní Českého leva na marketingovú kampaň. Lenže čo sú vlastne podobné filmové ceny? Napríklad Oscary a akadémia, ktorá ich rozdáva, vznikli preto, že producent a spoluzakladateľ štúdií MGM Louis B. Mayer chcel potlačiť formovanie odborov medzi filmármi, spolupracovať s nimi lacnejšie a získať nad nimi väčšiu kontrolu.
Ťažko povedať, či predpremiérovým „trikom“ zostal Masaryk „v rámci najzákladnejšej slušnosti“. Aj s rizikom, že na Levoch film pohorí, však týmto krokom distribútor a producenti robili svoju prácu. Dosiahli, aby sa o ich snímke hovorilo a spravili pre jej úspech všetko, čo vedeli. Rovnako ako ocenení tvorcovia, voči ktorým určite nie je slušné, ak ich ocenenia spochybňujú tí, vďaka ktorým ich vlastne získali. Nielen preto, ako nastavili pravidlá hry.