Únos nemohol prísť v lepšom čase

21.03.2017 13:00
Únos Ján Greššo
V úlohe prezidenta sa vo filme Únos predstavil herec Ján Greššo. Autor:

Triler Mariany Čengel Solčanskej Únos má po uplynulom víkende a troch týždňoch premietania na konte 207 900 divákov a momentálne je tak štvrtým najnavštevovanejším slovenským filmom v našich kinách od roku 1993.

Diváci tak dávajú najavo, že udalosti, ktoré poznačili spoločenské a politické dianie v temných 90. rokoch, im nie sú ľahostajné ani po viac ako dvoch dekádach. K návštevnosti určite prispieva aj fakt, že snímka prišla do kín v tom najpríznačnejšom čase, keď opätovne ožila iniciatíva zrušiť Mečiarove amnestie.

Premiéra mala byť už vlani

„Nečakali sme žiadne rekordy, no už pred premiérou sme mali pozitívne reakcie na základe upútaviek, ktoré išli v kinách, a mohli sme predpokladať, že záujem o film tu je,“ hovorí producent filmu Milan Stráňava. Rekordná úspešnosť bola však podľa neho veľkým prekvapením.

Únos svojou témou prispieva do aktuálnej spoločenskej diskusie. Príbeh filmu je síce fiktívnym rozprávaním, no odráža sa od reálnych udalostí a postáv, ktoré nevystupujú pod skutočnými menami, občan znalý dobového kontextu ich však hravo odčíta. Hlavná dejová línia odkazuje na udalosti týkajúce sa zavlečenia syna bývalého prezidenta Michala Kováča do rakúskeho Hainburgu „neznámymi“ páchateľmi. Vinníci, ktorí sú vo filme odhalení, sa vyhli trestu práve „vďaka“ amnestiám Vladimíra Mečiara.

Trailer filmu Únos

To, že film prišiel v tom najpríznačnejšom období, keď v slovenskej spoločnosti rezonuje pokus o zrušenie Mečiarových amnestií, bola podľa Stráňavu náhoda. „Pôvodná premiéra bola naplánovaná na jar minulého roka, no kvôli problémom s dofinancovaním projektu sme ju museli o rok odložiť, čo sa ukázalo ako šťastná zhoda náhod.“

Vyvolať záujem mladých

Podľa Milana Stráňavu mala pôvodne v príbehu vystupovať dvojica vyšetrovateľov, jednou z nich mala byť mladá žena, no Mariana Čengel Solčanská, režisérka a autorka scenára, sa napokon rozhodla, že hlavnou hrdinkou bude novinárka. Rozprávanie skrz dvojicu vyšetrovateľov bolo totiž podľa producenta Milana Stráňavu odtrhnuté od bežných ľudí. „Akonáhle sa tam objavila mladá novinárka Marta (Rebeka Poláková), ktorá sa kamarátila s obeťami celého príbehu, začal byť film ústretovejší voči mladému divákovi.“

A práve na neho tak chceli autori filmu apelovať. „Príbehová línia mladej novinárky je pre divákov, ktorí v období, keď sa film odohráva, ešte neboli na svete. Nebola inšpirovaná žiadnou konkrétnou osobou a reálne sa nestala. Slúži na to, aby sa aj mladí návštevníci v príbehu našli,“ vysvetľuje producent.

Emocionalitou chceli tvorcovia poukázať na obete a pozostalých, ktorých sa udalosti zobrazené v príbehu reálne dotkli a divák ich príbeh prežil spolu s mladými hrdinami. Marta sa kamaráti s príslušníkom tajnej služby Oskarom a policajtom Robom – všetky tri postavy boli do prípadu únosu prezidentovho syna zainteresované tak trochu nechtiac.

Postavy Oskara a Roba majú svoj reálny predobraz. Robo končí v príbehu tragicky rovnako ako zavraždený policajt Róbert Remiáš. Remiáš bol v čase kauzy zavlečenia prezidentovho syna jedinou spojkou agenta SIS Oskara Fegyveresa, ktorý vo výpovedi priznal, že do únosu bola zainteresovaná Slovenská informačná služba. Remiáša v apríli v roku 1996 zavraždili, no jeho vraha vtedy polícia nevypátrala. Prípad však vlani, po dvadsiatich rokoch, opäť otvorili.

„Existovali novinári, ktorí túto tému pripomínali, no na základe filmu sa môže spoločnosť do udalostí zainteresovať aj emocionálne. Počas príprav filmu sme boli v kontakte s pani Remiášovou (matka Róberta Remiáša pozn. red.) a veľmi sme si dali záležať na tom, aby jej takto inscenovaný príbeh nejakým spôsobom neublížil. Spontánna vlna diskusií, ktorú film vyvolal, určite dopomohla k aktuálnym spoločenským náladám,“ hovorí producent.

Zámerom filmárov nebolo hľadať vinníkov. „Chceli sme pripomenúť udalosti a zbaviť spoločnosť starých krívd. Otvoriť tému nie spôsobom ,vytriasania kostlivcov zo skrineʻ, ale prostredníctvom emócií, a zdá sa, že to vyšlo,“ uzatvára Stráňava.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Róbert Remiáš #Mečiarove amnestie #Mariana Čengel Solčanská #film Únos
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk