Recenzia: Svetový Masaryk je náš

Československý veľvyslanec a diplomat Jan Masaryk bol súčasťou najdramatickejších dejinných udalostí minulého storočia. V snímke Masaryk ocenenej dvanástimi Českými levmi ponúka český režisér Julius Ševčík pohľad do zákulisia jeho dní mimoriadne atraktívnym spôsobom bez toho, aby sa divákovi príkro zaliečal. Film, ktorý príde do kín vo štvrtok, vznikol v česko-slovenskej koprodukcii a v dvanástich kategóriách je nominovaný aj na ceny Slnko v sieti, ktoré vyhlásia v apríli.

23.03.2017 12:00
Karel Roden Masaryk Foto:
Karel Roden získal za úlohu Masaryka Českého leva a je nominovaný aj na slovenské Slnko v sieti.
debata (2)

Ševčík a spoluautor scenára Petr Kolečko sa inšpirovali biografickou knihou Pavla Kosatíka Masaryk: Pravdivý príbeh. Jana Masaryka zobrazili ako rozporuplnú osobnosť a aktéra dôležitých dejinných udalostí, ktoré formovali vývoj nielen československej histórie.

Ševčík selektívne vyberá z Masarykovho života úzke obdobie, ktoré je z hľadiska československých dejín najdramatickejšie, aby na jeho pozadí preveril hodnoty a postoje hrdinu a odkryl charakter excentrika s rozorvanou dušou.

V životopisnej snímke o impulzívnom bonvivánovi s obrovským darom reči a neuveriteľne košatým životom skladá romantizujúci obraz rozorvaného hrdinu, ktorý sa v kľúčovom momente prejaví ako bojovník za správnu vec. Dejiny a profesia navyše urobili z Masaryka nedobrovoľného exilanta a krehký samotár trpel vykorenenosťou omnoho viac, ako si pripúšťal.

Vývoj udalostí vojnových 40. rokov sa ho ako ministra zahraničných vecí a syna zakladateľa republiky Tomáša G. Masaryka dotýkal nielen profesijne. Zastávajúc významný politický post čelil, aj napriek dobrým výsledkom svojej práce, podceňovaniu a jeho duševnú stabilitu narúšala samota a nesplnená túžba stať sa umelcom.

Snímka Masaryk je bez debaty dielom zručných filmárov, Ševčík je medzinárodný tvorca a presne odhadol úskalia látky. Film je zrozumiteľný aj pre diváka s vedomostnými medzerami a v historických súvislostiach sa hravo zorientuje aj mladý či zahraničný divák. Režisér sa zaobišiel bez zbytočnej popisnosti, necháva na divákovi, aby si na prípadné otázky dohľadal odpovede a špekuláciám sa vyhýba aj v súvislosti s Masarykovou záhadnou smrťou.

Masaryk (trailer)

Príbeh pracuje so skratkou a zovšeobecnením, väčšina postáv tak dostala archetypálne „uniformy“, Masaryka nevynímajúc. Je síce pomerne plasticky vykreslený, no chýba mu hlbšia psychologizácia. V zásade neprekročí všeobecný, zidealizovaný obraz hrdinu trpiteľa, ktorý svoj vnútorný rozkol maskuje cynizmom a sebadeštrukciou. Filmu navyše chýba výraznejší nápad, Ševčík sa vyhýba tajomným chodbám a vsádza na overené triky. Divákovi ani príbehu však jeho opatrnosť v zásade neubližuje. Masaryk totiž nie je artový film, aj keď autorská interpretácia hrdinu a jeho osudu je štylizovaná.

Režisér sa sústreďuje na určitý úsek Masarykovho života a jedným z hlavných motívov príbehu je jeho pobyt v psychiatrickej liečebni – duševná choroba je akýmsi katalyzátorom a ospravedlnením jeho zlyhaní. Masarykovu nežnú polohu a dospievanie k zaslúženej harmónii zas reflektuje začínajúcim vzťahom s newyorskou novinárkou.

Hlavne opatrne

Film je prepracovaný do detailov – počnúc scenárom, dynamickou hudbou a atraktívnymi tanečnými scénami, končiac kostýmami a silnou vizualitou, ku ktorej výrazne prispel kameraman Martin Štrba. Bezkonkurenčné je aj medzinárodné herecké obsadenie na čele s Karlom Rodenom, ktorý sa v postave doslova rozpustil a jeho filmové „zrastanie sa“ s Masarykom nemá na svedomí iba hercova drastická fyzická zmena.

Masaryk je reprezentatívny film schopný medzinárodnej konkurencie. Autorskú odvahu však v tomto prípade zabíja remeselná prísnosť a preto môže byť pre niektorých nudným kinom. Jan Masaryk je totiž univerzálnym „vojakom“ a príbeh presne vyskladanou scenáristickou schémou, ktorá je síce bezchybná, no v mnohom neprekvapí. Klasickému príbehu s happy endom dominujú emócie a napätie, nie vždy však úplne zafungujú. Niektoré momenty navyše šuštia papierom, najmä kľúčová scéna, keď Masaryk odmietne ponuku odísť z Anglicka a vyhraní sa voči jedinému priateľovi – psychiatrovi Steinovi je nepresvedčivá.

Masaryk je aj napriek výhradám skvelým dôkazom, že východoeurópska filmová produkcia za Hollywoodom v ničom zaostáva a slovenský divák má ďalší dôvod odísť z kina nielen spokojný, ale aj hrdý.

• Masaryk / Česko, Slovensko 2016 / réžia: Julius Ševčík / scenár: Petr Kolečko, Alex Koenigsmark, Julius Ševčík / hrajú: Karel Roden, Hanns Zischler, Oldřich Kaiser a ďalší / premiéra: 23. marca

2 debata chyba