Recenzia: Jazva ako dôkaz, že som tam bol

Filmár Robert Kirchhoff (Kauza Cervanová, Para nad riekou) sa v dokumente Diera v hlave zaoberá krehkosťou kolektívnej nepamäti a tento jav reflektuje na výpovediach posledných pamätníkov, ktorí prežili jednu z najopomínanejších tragédií novodobých európskych dejín - rómsky holokaust - Porajmos.

31.03.2017 14:00
Diera v hlave Foto:
Diera v hlave je dokument o kultúrnej nepamäti.

Diera v hlave je dokumentárnou esejou o individuálnej (ne)pamäti, ale aj matným náčrtom obrazu udalostí vytlačených na okraj histórie druhej svetovej vojny.

Premyslená forma

Historickú udalosť – vyvražďovanie Rómov, ktorí sú v Európe stále vnímaní ako menejcenní, reflektuje prevažne observačne ako tichý pozorovateľ dialógov medzi pamätníkmi. V istých momentoch sa uchýli k iniciácii, aby podčiarkol svoje postrehy a smeroval k téme, ktorá ho osobne zaujíma. Kirchhoffovi nešlo o presné odhalenie diery v dejinách, históriu interpretuje a odkrýva cez individuality a smeruje k tomu, čo ho ako autora osobne zaujíma. Striktne určená forma zavrhuje štandardné dokumentaristické postupy a la výpovede „hovoriacich hláv“ či archívne materiály, vyhýba sa aj klasickej, roztrasenej ručnej kamere a volí prevažne celky. Diváka v zmene prostredí a miest zámerne neorientuje, rezignoval na informačné titulky.

Kirchhoff je racionálne chladný, zachováva si odstup. Potláča prvoplánovú emocionalitu, ktorá sa pri danej látke núka, a zostáva v polohe intelektuála. Diváka nabáda premýšľať nielen nad obsahom, ale upriamuje jeho pozornosť aj na rovnako dôležitú formálnu stránku.

Premyslene sleduje tézu, film má minimalistickú, nedejovú štruktúru a záujem diváka vzbudzuje latentným spochybňovaním výpovedí. Tie sa vyplavujú zo symbolicky uzamknutého podvedomia ľudí, ktorí sa na konkrétnu skúsenosť rozpamätávajú po mnohých rokoch.

Jeden z protagonistov filmu kreslí dramatický zážitok ako živý obraz, zatiaľ čo jeho sestra sa naň rozhodla zabudnúť. Pamäť je živý organizmus, je nestála a subjektívna. Roky obchytávané, dekonštruované spomienky nadobúdajú zakaždým, keď ich vytiahneme, o čosi iný tvar, stávajú sa mýtmi. Sú poznačené pocitmi a zakaždým sú o čosi inou interpretáciou pravdy. Vojna je však silná životná skúsenosť, také si spravidla dokážeme zakonzervovať v surovom stave, otázne je, či sme ochotní.

Kirchhoff spovedá tých, čo žijú so svojou minulosťou a rozhodli sa nezabudnúť. Viacerí akoby si až teraz, na základe účinkovania vo filme, uvedomili, že ich utrpenie bolo spoločensky a historicky opomenuté. Vo filme sa odhaľujú a v hmle detských spomienok prepisujú svoju osobnú históriu.

Spomienky na detstvo

Diera v hlave výpovede neakcentuje ako definitívne, dialógy medzi pamätníkmi v náznakoch relativizujú priebeh udalostí. Pamätníci mali približne päť rokov a ich interpretácia minulosti je o to napadnuteľnejšia. Na miestach, kde sa vracajú, aby udalosti, ktorých boli priamymi účastníkmi, alebo ich z diaľky pozorovali, rekonštruovali, často nenachádzajú žiadne zmienky o tom, že tu nacisti zavraždili stovky ľudí. Nevidíme ruiny koncentračných táborov, zrkadlia sa len v slovách. V závere filmu ich však potvrdí monumentálny pamätník na počesť obetiam holokaustu v chorvátskom Jasenovaci, kde žiadny z rómskych väzňov v koncentračnom tábore neprežil.

Jazvy na hlavách preživších sú však konkrétnym znakom, dôkazom, že to, o čom sa kolektívne mlčí, sa objektívne stalo. Zároveň majú symbolický význam – rana sa zacelila, je ťažko nahmatateľná, zarástla vlasmi rovnako ako útržky zadymených spomienok obetí, ktoré sú pravdepodobne poslednými nositeľmi informácií o Porajmos. Rómsky holokaust je reálnou a neoddeliteľnou súčasťou nášho historického podvedomia a pravdepodobne to tak, až na pár malých pripomenutí, akým je aj tento film, zostane.<pe>

HODNOTENIE Pravdy

• Diera v hlave / Slovensko, Česko 2016 / scenár a réžia: Robert Kirchhoff / kamera: Juraj Chlpík / hrajú: Raymond Gurême, Fata Dedić, Ján Konček a ďalší / premiéra: 30. marca

Viac na túto tému: #Robert Kirchhoff #Diera v hlave