Recenzia: Ghost in the Shell – v tejto schránke ducha nenájdete

Policajtka Major (Scarlett Johanssonová) je stotožnená s tým, že bola zachránená a prerobená spoločnosťou Hanka Robotics, aby bojovala proti terorizmu. V momente, keď sa jej začne sprítomňovať minulosť a odhalí skutočnú pravdu o tých, ktorým slepo dôverovala, z unikátnej polorobotky sa stáva štvanec na úteku.

03.04.2017 12:00
Ghost in the Shell Foto:
Scarlett Johanssonová ako polorobotka Motoko bojuje vo filme Ghost in the Shell o zachovanie vlastnej identity.
debata (1)

Rupert Sanders si získal medzi filmármi meno ako oceňovaný režisér veľkovýpravných reklám pre značky Puma, Nike či Adidas, aj ako zručný inovátor v používaní hi-tech a počítačových efektov. Práve na neho padla réžia očakávaného remaku kultového rovnomenného animáku z roku 1995 Ghost in the Shell – adaptácie jedného z najslávnejších japonských manga komiksov. Slávna predloha, zručný režisér a dokonca ani krása Scarlett Johanssonovej Ghost in the Shell nezachránili pred tým, aby sa z neho stala podpriemerná nuda.

Ghost in the Shell je vizuálne oslnivou, no zúfalo bezduchou reklamou na peknú tvár Scarlett Johanssonovej v úlohe Japonky (!) Motoko – vylepšenej super robotky s ľudským mozgom. Sanders dostal do rúk zaujímavú látku s potenciálom, rafinovanú zbraň mal však nabitú slepými nábojmi. Film má totiž absolútne nezvládnutý scenár, neujasnenú hlavnú myšlienku a rozpadnutý dej so zúfalo slabým konfliktom. Nezaujímavé vzťahy navyše útočia na diváka preexponovanou pseudoemociona­litou, ktorá vyznieva smiešne. Hlavná hrdinka Major, „duch v schránke“, je nemastná-neslaná, plochá postava, ktorej výnimočnosť a dôležitosť pre ľudstvo zdôrazňujú len repliky, nie činy.

Ghost in the Shell (trailer)

Kyberpunkový svet blízkej budúcnosti je vystavaný na farebne bizarných prvkoch. Pôsobivú kameru, neokukanú architektúru scén, cool kostýmy, svojský imidž hlavných hrdinov aj Sandersovu vynaliezavosť však prebíjajú negatíva – plytký a nezaujímavý príbeh.

Scenáristi nedokázali vytvoriť plastickú atmosféru, akú má napríklad noirová komiksovka Sin City: Mesto hriechu, kultové sci-fi Blade Runner či postapokalyptická utópia Mad Max. Japonské mesto budúcnosti je preto umelou maketou, kde sa pešiaci pohybujú bez presvedčivých a často žiadnych motivácií. Takmer celú prvú polovicu filmu tápame, o čo vlastne ide, a keď konečne príde konflikt a Major odhalí, ako to s ňou naozaj bolo, zistíme, že vlastne nešlo o nič. Prvú hodinu filmu tak môžeme pokojne zahodiť do koša, ako zbytočne pretiahnutú expozíciu, ktorá nič zásadné nerozohrá.

Ghost in the Shell je remeselne zvládnutý, počítačovými trikmi vyšperkovaný film, ktorý však neprináša nič nové, ba práve naopak, zakopávajúc o podpriemerný príbeh paradoxne odhaľuje, že rovnomenný kultový animák, od ktorého si prepožičal hlavnú zápletku a niekoľko scén, bol možno len prehnane nafúknutou bublinou a zástupy fanúšikov si získal tým, že prišiel v správnom čase s niečím novým (kyberpunkový svet).

Je teda škoda, že prednosti filmu ako pôsobivý vizuál, počnúc počítačovou animáciou, premyslenými kamerovými kompozíciami, končiac Johanssonovej krásnou tvárou, a soundtrack, na ktorom sa podieľal aj Tricky či DJ Shadow, zatienila neschopnosť scenáristov vyťažiť z látky príťažlivý príbeh a to, čo tvorcovia nepretržite akcentujú, bohužiaľ, len replikami postáv, ducha.

Hodnotenie Pravdy
2 hviezdičky z 5

  • Ghost in the Shell / USA 2017 / réžia: Rupert Sanders / scenár: Jonathan Herman, Jamie Moss / hrajú: Scarlett Johanssonová, Michael Wincott, Juliette Binoche a ďalší / premiéra: 30. marca

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Japonsko #komiks #recenzia #Scarlett Johansson #manga #Ghost in the Shell