Film Ivety Grófovej Piata loď si začiatkom roka priniesol z Berlinale Krištáľového medveďa a ocenili tu aj snímku Cez kosti mŕtvych poľskej filmárky Agniezsky Holland, na ktorej sa Slovensko koprodukčne podieľalo. Mimo súťaže premietli česko-slovenskú životopisnú drámu s dvanástimi Českými levmi na konte – Masaryk v réžii Juliusa Ševčíka.
Dokazuje to, že slovenský film upevňuje svoje miesto v kontexte európskeho kinematografického priestoru a je schopný konkurovať kinematografiám s omnoho väčším produkčným či historickým zázemím. A uhniezďuje sa aj doma. Politický triler Únos, ktorý prispel do aktuálnej spoločenskej diskusie a komédia Všetko alebo nič pritiahli do kín státisíce divákov, okrem iného aj generácie, ktoré sa tuzemskej tvorbe spravidla vyhýbali. Tieto snímky, s výnimkou Masaryka, uvedie až budúcoročný Týždeň slovenského filmu. Ak však máte rezervy v tom, čo sa na Slovensku minulý rok nakrútilo a premietalo, môžete ich zaplátať takmer tridsiatkou iných celovečerných filmov a niekoľkými krátkymi snímkami do nedele 9. apríla v bratislavskom kine Lumière práve na Týždni slovenského filmu.
Súčasťou programu je aj spomínaný Masaryk, psychologická dráma Ja, Olga Hepnarová či Učiteľka režiséra Jana Hřebejka, nominované na cenu Slnko v sieti v kategórii najlepší hraný film. Slávnostným vyhlásením laureátov národných filmových cien Týždeň slovenského filmu vyvrcholí a priamy prenos odvysiela Jednotka v piatok večer.
Okrem spomínaných snímok sú súčasťou programu detektívka Červený kapitán, roadmovie Stanko, rafinovaná rodinná dráma Rodinný film či dokumentárne filmy Richard Müller: Nespoznaný Mira Rema a Para nad riekou, o džezmenoch v emigrácii. K obom dokumentom sú pripravené diskusie s tvorcami a protagonistami.
Prehliadku v pondelok otvorila predpremiéra absolventského filmu režisérky Terezy Nvotovej Špina, ktorý mal začiatkom roka medzinárodnú premiéru na áčkovom festivale v Rotterdame v sekcii Bright Future zameranej na začínajúcich filmárov. Snímku tam premietli mimo súťaže, no už účasť na jednom z najprogresívnejších festivalov v Európe so zameraním na objavovanie nových, zaujímavých tvorcov je pre mladú režisérku úspechom. Hlavnú hrdinku, znásilnenú tínedžerku, ktorá sa vyrovnáva s traumatizujúcou skúsenosťou v hanbe a tichu stvárnila Dominika Morávková (Pirko, Johankino tajomstvo).
V roku 2013 v Rotterdame ocenili ako najlepší celovečerný film snímku Môj pes Killer režisérky Miry Fornay a vlani tu mal premiéru dokument 5 October Martina Kollára. Dokumentárna roadmovie o režisérovom bratovi, ktorý čaká na riskantnú operáciu, nechýba ani v programe prehliadky a rozhodne stojí za to, vidieť ju.
Počas Týždňa slovenského filmu bude čas aj na zhodnotenie filmovej tvorby uplynulého roka. V utorok o 13. h. sa v kine Lumière upriami pozornosť na hraný film. Prelúskajú sa ním filmoví odborníci Václav Macek a Michal Michalovič a v ďalších dňoch sa odbornej reflexii nevyhnú ani dokumenty a animované filmy.
Počas apríla a mája poputuje výber filmov do ďalších deviatich slovenských miest pod názvom Ozveny týždňa slovenského filmu.