O tom, že Európa je veľmocou autorského filmu, sa do stredy 12. apríla môžu presvedčiť diváci v bratislavskom kine Film Europe. Po bratislavskej časti sa „divné filmy“ v rámci projektu Art Film Fest uvádza usídlia v košickom Kine Tabačka, a to od 28. do 30. mája.
Ochutnávka odvážnych diel filmárov s nekonvenčným prístupom k filmovému médiu ponúka šesť európskych snímok odvážne experimentujúcich s prísadami, ktorým sa konvenční filmári okľukou vyhýbajú.
Aj keď najväčším lákadlom je jeden z najnepozerateľnejších filmov roka, civilný horor o dospievajúcich kanibaloch Raw, vidieť len jeden film by bola v prípade programu Divná Európa rozhodne škoda. Aj dráma Kmeň, drsná sonda do temného zákulisia žiakov internátnej školy pre hluchonemých, kde nepadne jediné slovo ani titulky, zobrazuje dospievajúcich hrdinov, ktorí sú nútení svoju situáciu riešiť radikálne.
Príbehy z tmavých rakúskych pivníc kráľa filmových podivností Ulricha Seidla vyvolávajú smiech cez slzy a ambientná filmová meditácia maďarského vizionára Benedeka Fliegaufa Mliečna dráha zas privodí dokonalú cinefilskú narkózu.
Kanibali celej školy, spojte sa
Už od premiéry na festivale v Toronte vzbudzuje snímka Raw debutujúcej filmárky Julie Ducornauovej zvrátenú zvedavosť. Počas premietania totiž niektorí diváci pohľad na explicitné zábery zo zákulisia tínedžerskej kanibalskej sekty nevydržali, stratili vedomie a v kinosále musela zasahovať záchranka.
Raw však podľa zahraničných kritikov nie je samoúčelnou šokovou terapiou, ale komplexnou psychologickou drámou o dospievaní v konzumnom svete, ktorý nepripúšťa fyzickú nedokonalosť. Je o sexualite a vyrovnávaní sa s vlastným telom. Hrdinka príbehu prijíma kanibalizmus ako revoltu voči kultu štíhlosti a režisérka prostredníctvom preexponovanej metafory naznačuje, aký dosah môžu mať spoločenské súdy.
Hrdinom snímky Stáť pevne, vlani nominovanej na Zlatú Palmu v Cannes, je mladý scenárista snažiaci sa profesionálne a ľudsky ukotviť, hľadajúc inšpiráciu a vlky v divokej prírode. No ani po tom, čo sa stane otcom, nenachádza východisko z autorskej a osobnostnej krízy. Filmu Stáť pevne dominuje metaforickosť, metafyzické presahy, symbolizmus, erotické scény a esenciálna provokácia, na ktorú je známy francúzsky filmár Alain Guiraudie expertom.
Filmy vo výbere prehliadky idú „až na kosť“, nepodliehajú komerčným kritériám ani diváckemu vkusu, no rozhodne nie sú len pre silné cinefilské žalúdky. Divná Európa je príležitosťou aj pre bežného konzumenta vystúpiť zo zabehnutých koľají a nechať sa vyrušiť umením.