Recenzia: Smrrrťou Cuky Luky Filmu je podcenený scenár

Herečky a komičky Petra Polnišová a Zuzana Šebová - známe ako dvojica večne sa škriepiacich priateliek Cuky a Luky zo zábavného televízneho programu Kredenc od štvrtka úradujú v kinách ako hlavné hrdinky v komédii Cuky Luky Film. Už trailer novinky avizoval, že pôjde o „neslovensky slovenskú“ komédiu a vzbudzoval veľké očakávania nielen u fanúšikov obľúbenej markízackej relácie.

20.04.2017 12:00
Cuky Luky Film Foto:
V komédii Cuky Luky Film sa Luky (Zuzana Šebová, vľavo) usiluje z nedisciplinovanej flegmošky Cuky (Petra Polnišová) vykresať miss sympatia.
debata (7)

Cesty starých známych sa po rokoch zhodou príšerných náhod opäť pretínajú. Bývalá miss a mediálna hviezda Luky práve vydala knihu o tom, ako sa stať ňou, a ak chce získať muža svojich snov (Lukáš Latinák) musí svoj knižný návod overiť v praxi. Z nezamestnanej povaľačky, „flegmošky“ a neúspešnej vlogerky Cuky musí vyrobiť oslnivú finalistku miss. Luky má na to viac ako dvadsať dní, čo je v jej prípade kopa času, veď knihu napísala za jediný deň. Má to však iný háčik, Luky nemôže Cuky vystáť a bráni jej v tom aj intrigánska súperka – moderátorka Renáta Štrausová (Diana Mórová). Cuky však dostane nápad, ako so súpermi vybabrať, a Luky začne pomaly, ale iste mäknúť…

Našpúlené kačičky

Že sa do kín valí komediálna novinka, avizovali už maskotky filmu – kačičky s našpúlenými zobáčikmi – vyobrazené na baleniach s toaletným papierom. Ten v rámci predkampane číha na pultoch supermarketov a pomerne trefne vystihuje humor tvorcov. Niektorí sa na bizarných reklamných predmetoch zasmejú, iní rozpačito zdvihnú obočie a podobné reakcie pravdepodobne vyvolá aj samotný film.

Toho, kto čaká šialenú komédiu, akú naznačil trailer, môže Cuky Luky Film sklamať. Aj napriek tomu, že sa snímka zasekáva niekde na polceste nasýtiť diváka emóciami a smiechom, nejakú tú šťavu predsa len má. Občasnému, spontánnemu uchechtnutiu sa zaručene neubránite, bez ohľadu na to, či ste poštár, alebo vysokoškolský profesor.

Cuky Luky Film (spot)

Cuky Luky Film je tento rok už druhou premiérovanou tuzemskou komédiou. Dôkazom, že Slováci po tomto žánri prahnú, bol nedávny úspech filmu Všetko alebo nič, ktorý prilákal do kín rekordný počet divákov a kraľoval rebríčkom návštevnosti. Šibnuté hrdinky sú pomerne zaujímavé, plastické, vedia si získať sympatie a badať, že tvorcovia prišli na to, čo si divák pýta. Cuky Luky Film je však vo výsledku skôr poloamatérskym pokusom o univerzálnu filmovú zábavu, ako plnohodnotnou komédiou, čo je v tomto prípade veľká škoda.

Scenár je smrrrť

Karel Janák, režisér známych tínedžerských komédií Snowboarďáci či Rafťáci a scenáristi príbehu sa snažili priblížiť západnej produkcii. Zjavná je inšpirácia americkou mainstreamovou tvorbou, čo je na naše pomery unikátny pokus. Na pomerne šikovne nastrelenej premise príbehu nedokázali naplno rozvinúť potenciál látky. Príbeh stojí na odkukanej schéme, no scenáristi ju majú pomerne šikovne vyrátanú, horšie im to ide s napĺňaním štruktúry príbehu jednotlivými scénami, ktoré sú často nielen zle napísané, ale aj nemotorne zrežírované, čo je škoda, pretože Polnišová a Šebová sú vo svojich úlohách presvedčivé.

Samotný film má s televíznymi skečmi spoločné len málo, dokonca v ňom nezaznie ani známa hláška „smrrrť“. Na scenári filmu sa podieľali aj herečky Petra Polnišová a Zuzana Šebová. Dravosť snímky stojí na situačných gagoch, valia sa na nás v každom obraze, no často sú zmätočnou snahou o vtip.

Na rozdiel od spomínanej snímky Všetko alebo nič (2017) či komédie Vojtech (2015) Viktora Csudaia je Cuky Luky Film slušným pokusom priblížiť sa západnému spôsobu rozprávania bez toho, aby tvorcovia popierali tuzemské reálie a unudili diváka otrepanými vtipmi.

Cuky Luky Film mohla byť skvelá hlúpa komédia, no vo výsledku ide len o ďalší z cvičných pokusov o žáner. Autori síce dokázali odkopírovať a prispôsobiť zaužívané žánrové schémy, no dobrý nápad a oduševnené výkony hlavných predstaviteliek doplatili na scenár, ktorý je na Slovensku stále podceňovaný a bohužiaľ je častou príčinou smrrrrrti našich filmov…

2,5 hviezdičky z 5

• Cuky Luky Film / Slovensko 2017 / réžia: Karel Janák / scenár: Petra Polnišová, Zuzana Šebová, Zuzana Marianková, Juraj Brocko / hrajú: Petra Polnišová, Zuzana Šebová, Diana Mórová, Lukáš Latinák a ďalší / premiéra: 20. apríla

7 debata chyba
Viac na túto tému: #recenzia #Petra Polnišová #Zuzana Šebová #Cuky a Luky #Cuky Luky Film