Do soboty 29. apríla sa o filmovom kumšte môžete dozvedieť viac od medzinárodných filmových odborníkov na podujatí Visegrad Film Forum. Nezáleží na tom, či ste filmár, študent filmovej školy, kinofil, alebo len zvedavý divák, pestrý program je otvorený širokej verejnosti a okrem premietaní filmov, ktoré ťažko uvidíte niekde inde, už šiesty rok prichádzajú etablovaní tvorcovia a mladé talenty, aby sa podelili o skúsenosti a poodhalili zákulisie svojho filmového remesla.
Ak vo vás teda sledovanie filmu vyvoláva otázky o procese jeho vzniku, v týchto dňoch budete na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave na správnej adrese. „Nepozývame len režisérov a scenáristov – tradičných hostí filmových festivalov, ale aj filmových profesionálov, ktorých diváci prevažne neregistrujú,“ hovorí programový riaditeľ fóra Jakub Viktorín.
Pre širokú verejnosť by mohol byť podľa neho zaujímavý štvrtkový master class tvorcu špeciálnych efektov a masiek Colina Arthura. „Arthur má viac ako 50-ročnú prax s vytváraním masiek a kreatúr, ešte z čias, keď neboli počítače.“ Snímka Nekonečný príbeh (1984), kde pre režiséra Wofganga Petersona vytvoril ikonického maskota filmu gigantického bieleho psa Falca a ďalšie postavičky, včera podujatie otvorila.
Colin Arthur začal kariéru pomerne zhurta, s perfekcionistom Stanleym Kubrickom spolupracoval na jednom z najvýznamnejších filmov sci-fi žánru 2001: Vesmírna Odysea (1968), kde vytvoril ľudoopy pre úvodnú pasáž. „Divákom môže poskytnúť netradičný vhľad do kreatívneho procesu veľkých filmov, odhaliť, ako vznikali efekty pred desiatkami rokov, ktoré boli vytvárané ručne,“ približuje Viktorín.
Postavila Sorrentinov Vatikán
Už v stredu o 10. h bude mať na bratislavskej VŠMU, kde je sústredená prevažná časť programu, master class významná filmová architektka Ludovica Ferrario. Porozpráva o tom, ako vznikali kulisy seriálu Mladý pápež talianskeho guru artového filmu Paola Sorrentina, pre ktorého tvorbu je výtvarnosť a estetika filmového priestoru jednou z kľúčových esencií. Mladá filmová architektka priblíži, ako vytvoriť filmový priestor podľa reálnej lokácie.
„V seriáli Mladý pápež Ferrario nanovo vybudovala časť Vatikánu, keďže v reálnych priestoroch filmárom nedovolili nakrúcať. Svoju prednášku nám nedovolila zaznamenať, pretože to má zakázané od producentov seriálu. Návštevníci teda uvidia naozaj niečo, čo by inak nevideli,“ hovorí Viktorín a dodáva, že pre filmových fajnšmekrov by mohla byť zaujímavá rakúska dokumentaristka Anja Salomonowitz.
Po štúdiu réžie a strihu vo Viedni a v Nemecku naberala skúsenosti ako asistentka nekonvenčného rakúskeho režiséra Ulricha Seidla, ktorý v dokumentoch reflektuje bizarné odlesky bežnej reality a v hranej tvorbe s obľubou experimentuje s paradokumentárnymi prvkami. Aj pod jeho vplyvom napokon našla autorský výraz ako dokumentaristka. Salomonowitz pracuje s tradičnou naráciou a sústreďuje sa na politicko-sociálne témy.
S filmom It Happend Just Before vyhrala Caligariho cenu na Berlinale. Problematiku unášania a pašovania žien tu reflektuje pomerne netradične. „Príbehy obetí komentujú vo svojom bežnom prostredí piati ľudia, ktorí so ženami nemajú vôbec nič spoločné, čo vytvára zvláštny uhol pohľadu na danú realitu,“ hovorí o filme Jakub Viktorín. Dokumentaristka bude mať master class v piatok o 16. h.
Kinofil s túžbou točiť
Angličan Peter Strickland je dnes už etablovaný filmár, ako vášnivý kinofil však vyšiel z amatérskeho prostredia. „Do tvorby filmu Katalin Varga investoval posledné peniaze, natáčal ho v Karpatoch na hranici medzi Maďarskom a Rumunskom a členov štábu vyplácal zo svojich posledných peňazí. Film o odplate z divokého prostredia sa dostal do hlavnej súťaže v Berlíne a získal Strieborného medveďa.“ Viktorín dodáva, že Stricklandova sobotná prednáška by mala odhaliť príbeh tvorcu, ktorý nevyšiel z filmárskeho prostredia a predsa sa v ňom dokázal úspešne presadiť. Snímka Katalin Varga v sobotu o 19.30 h uzavrie podujatie Visegrad Film Forum.