Festival v Cannes mení pravidlá. Dôvodom je Netflix

Vylúčia dva súťažné filmy z boja o Zlatú palmu na festivale v Cannes? Nie, ale takéto zvesti sa začali šíriť po tom, čo festival ohlásil, že v hlavnej súťaži budú aj dva filmy, ktoré podporila online televízna služba Netflix.

15.05.2017 07:00
Okja Tilda Swintonová Foto:
V príbehu dievčatka (Seo-hyeon Ahn), ktoré musí riskovať všetko, aby zabránilo únosu zvláštneho zvieraťa Okja, sa v jednej z hlavných úloh predstaví aj Tilda Swintonová.

Dôvodom, prečo vyvolali pochybnosti, je fakt, že Netflix ich odmieta premietať vo francúzskych kinách, čo hnevá francúzskych kinárov. Pýtajú sa, prečo by filmy, ktoré vďaka účasti na prestížnej súťaži získajú punc výnimočnosti, mali obísť francúzskych kinárov a prečo by z festivalového lesku mal ťažiť iba online giant, ktorý má práva na súťažné snímky Noaha Baumbacha Meyerowitzove príbehy a druhý anglický počin kórejského režiséra Bong Joon-ha Okja. Festival síce filmy nevylúči, no práve kvôli Netflixu, jednej z najväčších online služieb na streamovanie filmov a televíznych programov na svete, zmení od budúceho roku pravidlá.

O kapitalizme a hanblivom zvierati

Vo filme Noaha Baumbacha Meyerowitzove príbehy musia odrastené deti (Adam Sandler, Ben Stiller, Elizabeth Marvelová) bojovať s vplyvom svojho starnúceho otca (Dustin Hoffman). Podľa Hoffmana to bolo iba druhýkrát počas celej jeho kariéry, čo pri nakrúcaní režisér trval na tom, aby od slova do slova dodržiaval scenár. Prvý raz sa mu to stalo pri nakrúcaní Absolventa (1967) s režisérom Mikom Nicholsom. Postava v príbehu vzbury dospievajúceho vzorného chlapca Hoffmana preslávila a získal za ňu aj svojho prvého Oscara.

Juhokórejský režisér Bong Joon-ho zaujal v roku 2003 mysterióznou kriminálkou inšpirovanou skutočnými udalosťami Spomienky na vraždu a odvtedy nakrútil niekoľko ďalších snímok vrátane diváckeho hitu Mutant, poviedky do spoločného filmu s Michelom Gondrym a Leom Caraxom Tokio! či svoj prvý anglicky hovorený film Snowpiercer. V ňom zažiarila aj Tilda Swintonová, s ktorou spojil sily aj pri najnovšom filme Okja, ktorý podľa sloganu rozpráva o pute medzi človekom a zvieraťom, ale aj o zvierati v každom z nás. Ide o príbeh dievčatka, ktoré musí riskovať všetko, aby zabránilo únosu zvláštneho zvieraťa Okja, ktoré je jej najlepším priateľom, ale nadnárodná korporácia má s ním svoje plány. „Je to veľmi hanblivé a introvertné zviera. Je to jedinečné zviera, aké sme predtým nevideli,“ povedal režisér tajomne o protagonistovi svojej snímky, v ktorej sa objavia aj Jake Gyllenhaal či Lily Collinsová. „Na povrchu je to príbeh o zvierati, ale vo svojej podstate je to príbeh o kapitalizme,“ citoval režiséra portál Entertainment Weekly.

Podpora tradičného uvádzania filmov

Festival tento týždeň zdôraznil, že žiadne vylučovanie zo súťaže sa konať nebude a Meyerowitzove príbehy aj Okja sa budú uchádzať o Zlatú palmu. Jedným dychom však dodal, že kvôli Netflixu zmení pravidlá. Ale až od budúceho roka. „Festival s potešením víta nového operátora, ktorý sa rozhodol investovať do filmov, ale chce opäť zdôrazniť svoju podporu tradičnému spôsobu uvádzania filmov vo Francúzsku a vo svete. V dôsledku toho a po konzultácii s festivalovým výborom sa festival v Cannes rozhodol prispôsobiť svoje pravidlá tejto doteraz nevídanej situácii: akýkoľvek film, ktorý sa bude chcieť zúčastniť na súťaži v Cannes, sa bude musieť zaviazať k distribúcii vo francúzskych kinách,“ píše sa v stanovisku festivalu. S Netflixom sa pokúšal dohodnúť na tom, aby filmy predsa len pred online uvedením premietal v kinách, ale nepochodil.

Netflix zvažoval, že dvojicu súťažných filmov predstaví na niekoľkých projekciách, v takzvanom limitovanom uvedení, to mu však francúzski kinári zamietli. Teraz zvažuje „súkromné“ projekcie. Vďaka nim by mohol obísť aj pravidlo, ktoré vo Francúzsku povoľuje online sprístupnenie snímok až po troch rokoch od kinopremiéry.

V Amerike je táto lehota oveľa kratšia – iba 90 dní. Aj napriek tomu mal Netflix problémy, keď kúpil práva na oceňovaný vojnový film o detských vojakoch Beštie bez vlasti režiséra Caryho Fukunagu. V Amerike chcel film uviesť v kinách zároveň s online premiérou v rámci svojej služby. To nahnevalo prevádzkovateľov niekoľkých najväčších kinárskych sietí a rozhodli sa film bojkotovať. Ako pripomína portál Cnet.com, odvtedy sa Netflix sústreďuje na online distribúciu a filmy, na ktoré má distribučné práva, premieta len v niekoľkých kinách, najmä preto, lebo ide o podmienku zaradenia do oscarového súboja.

Jubilejný, 70. ročník festivalu v Cannes sa začne 17. a potrvá do 28. mája a ponúkne aj slovenské filmy. V súťažnej sekcii Un Certain Regard (Iný pohľad) premietnu slovenský koprodukčný debut režiséra Györgyho Kristófa Out a do sekcie Cinéfondation, zameranej na krátke snímky študentov filmových škôl, vybrali Atlantídu, 2003, Michala Blaška z bratislavskej VŠMU.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #netflix #MFF Cannes #Cannes 2017 #Meyerowitzove príbehy #Okja