Recenzia: Muž menom Ove je sladká švédska melanchólia

Režisér a scenárista Hannes Holm je vo Švédsku uznávaným tvorcom a jeho adaptácia rovnomenného románu spisovateľa Fredrika Backmana Muž menom Ove, s ktorou bojoval tento rok o Oscara pre cudzojazyčný film, sa momentálne premieta v našich kinách.

16.05.2017 16:00
Muž menom Ove Foto:
Filmová adaptácia knižného bestselleru Muž menom Ove je láskavá švédska oddychovka.

Holm mal podľa vlastných slov rešpekt pred fanúšikmi predlohy, príbeh sa však rozhodol prerozprávať vlastnými slovami a vytiahnuť najlepšie momenty Backmanovej knihy. Ak sa chystáte do kina, mali by ste mať na zreteli, že film vznikol podľa populárneho bestselleru a, rovnako ako kniha, nevybočuje z mainstreamových mantinelov.

Ove (Rolf Lassgård) je typicky nevrlý šesťdesiatnik, aký sa vyskytuje azda v každom susedstve. Starý ufrflaný pedant má jedinú „náplň práce“ – udržiavať poriadok vo svojej štvrti, sliediť a trestať každého, kto nerešpektuje jeho pravidlá. Pre niekoho je odhodený ohorok na ceste banalitou, Oveho takáto nehanebnosť privádza do nepríčetnosti. Jedného dňa sa ovdovený samotár rozhodne dobrovoľne nasledovať svoju milovanú manželku Sonju na druhý svet. Keď sa do vedľajšieho domu nasťahuje mladá rodinka s dvomi malými deťmi, hneď od príchodu zatiahne starého suseda do svojich každodenných problémov. Sériou situácií tak nevedomky zmaria všetky jeho pokusy o samovraždu. Ešte väčšmi ako neporiadok na ulici dokáže Oveho vyprovokovať nemotornosť susedov, a tak je nútený stále zasahovať a zachraňovať ich pred katastrofami. Pakistanka Parvaneh (Bahar Parsová) sa povýšeneckému, ušomranému Ovemu postupne dostáva pod kožu, či sa mu to páči, alebo nie.

Tiene minulosti

Pod Oveho nevľúdnou hrošou kožou sa, samozrejme, skrýva nadrozmerné srdce a jeho momentálne rozpoloženie definuje minulosť plná nepekných rán, ktoré ho postupne vyformovali do súčasnej podoby. Ovemu sa, zarámovanému v teplých farbách retrospektív, stane takmer všetko. Ako chlapcovi mu umrie matka, s otcom zostane sám, no v deň maturity príde aj o neho. Bez otcovej ochrannej ruky je vystavený šikanovaniu v práci a zgustnú si na ňom aj „kravaťáci“, ako zástupcov štátnych inštitúcií sám nazýva, ktorí ho pripravia o dom. Keď sa odrazí od dna a nevysvetliteľným zázrakom sa mu konečne zadarí – padne do oka krásnej Sonji – na vrchole šťastia mu osud zasadí najväčší kopanec. V prvom pláne, ktorým je súčasný príbeh odohrávajúci sa v Oveho štvrti, odkrýva režisér premenu hrdinu na základe vzťahov s jeho okolím. Ove sa vďaka Parvaneh učí byť láskavý voči susedom, bývalým priateľom, ale aj poštárovi či čašníkovi z bistra. To všetko je však schéma, ktorou môžu byť „pravidelní“ návštevníci kín už prejedení…

Muž menom Ove (trailer)

Ove spomína na najdôležitejšie chvíle svojho života, no situácie sú klišoidné, cynického diváka nič neprekvapí. Príbeh nevybočí, presne vieme, kam budú načrtnuté vzťahy spieť. Autori sa však pohrali so zaujímavými detailmi, a tak Ove z času na čas prekvapí poriadnou bizarnosťou. „Oveho som po celý čas vnímal ako škatuľu, ktorá zakaždým, keď ju otvoríte, skrýva nové prekvapenie. Pôsobí ako strážnik, odťažito, no keď sa otvorí, vidíte jeho ďalšie stránky. Je to prekrásny charakter a bolo mi potešením pracovať s ním,“ povedal predstaviteľ hlavného hrdinu Rolf Lassgård.

Hlavne opatrne

Z Oveho pod vplyvom životných udalostí vyrastá mladý čudák, možno s Aspergerovým syndrómom…(?) Mladý Ove z retrospektív je pešiak, na ktorom režisér ilustruje priebeh zásadných, prevažne negatívnych udalostí. Nedostáva priestor prejaviť sa v situáciách. Významovo plnšia je preto dejová línia zo súčasnosti, ktorá by v konečnom dôsledku príbehu úplne stačila.

Nosní sú práve sympatickí hrdinovia – Ove sa na nič nehrá, drží sa zásady čo na srdci, to na jazyku a rovnako bezprostredná je Parvaneh. Tvorcovia sa však opatrne vyhýbajú čiernemu humoru, uprednostnili páčivú melanchóliu a romantiku. Muž menom Ove nemá drsný severský náboj, ktorým je škandinávska kinematografia povestná, je skôr hollywoodsky láskavý, opatrne korektný. Všetky prvky sú namiešané tak, aby sa divákovi zapáčil. Ide o zručne natočenú oddychovku s výborne obsadeným hlavným hrdinom, ktorá by skvele zapasovala do programu televízie.

Muž menom Ove je presne vypočítaný, do detailov premyslený film a cieľovú skupinu pravdepodobne uspokojí, no švédsky Forest Gump z neho nebude.

3,5 hviezdičky z 5

• Muž menom Ove / Švédsko 2015 / scenár a réžia: Hannes Holm / kamera: Göran Hallberg / hrajú: Rolf Lassgård, Bahar Parsová, Filip Berg a ďalší / premiéra: 11. mája