Recenzia: Na bolesť sa nedá pripraviť

Lena (Dominika Morávková-Zeleníková) má sedemnásť, žije s oboma rodičmi a bratom v usporiadanej domácnosti.

22.06.2017 14:01
Dominika Morávková-Zeleníková Foto:
Dominika Morávková-Zeleníková stvárnila vo filme Špina Lenu.

Vzťahy v rodine však latentne definuje postihnutie jej brata Bohdana (Patrik Holubář), ktorému komplikované obdobie dospievania strpčuje prekonaná detská obrna. Matka (Anna Šišková) sa snaží venovať obom deťom rovnakú pozornosť, no väzby medzi súrodencami aj rodičmi a deťmi sú smutne zošednuté. Banalitu Leniných pubertálnych problémov zatieni trpká skúsenosť. Učiteľ matematiky (Róbert Jakab), ktorý prichádza do ich domu, aby Lenu doučoval, dievča znásilní v jej najintímnejšom priestore, v jej vlastnej izbe. Poníženú Lenu pripraví nielen o túžbu po láske, ale aj o pocit bezpečia. Otrasená bolesťou, v strachu z nepochopenia, sa zamkne vo vlastnej hĺbke. Skutočná pravda zostáva zalepená slzami, znechutením a jedinou túžbou obete je zabudnúť.

Krehkú tému poníženia a straty viery vo svet spracovala mladá slovenská režisérka Tereza Nvotová vo svojom magisterskom filme Špina a jej celovečerný hraný debut je aj napriek chybám skvelým dôkazom, že vykročila z pražskej FAMU správnou nohou. Špina odštartovala život na progresívnom áčkovom festivale v Rotterdame a oddnes sa premieta aj v našich kinách.

Príbeh nie je bezchybný

Tereza Nvotová a scenáristka Barbora Námerová sa snažili problematiku a prostredie psychiatrickej liečebne, kde sa prevažná časť príbehu odohráva, detailne nahmatať a ich poctivý rešerš sa vo filme pozitívne odrazil. Aj keď sú jednotlivé motívy a vzťahy (najmä v rodine a liečebni medzi pacientkami/le­kárkou) vo viacerých momentoch nepresvedčivé, kľúčové momenty v celkovej dramaturgii príbehu logicky sedia. Dielo je v konečnom dôsledku zrozumiteľné a zámery autoriek akceptovateľné.

Konanie hlavnej hrdinky presne odzrkadľuje jej vnútorný konflikt, no jej komplikovaný stav by si zaslúžil hlbšie psychologické uchopenie. Okolie je programovo negatívne, príkladom sú postavy otca, Leninho brata či lekárky, ktoré sú figúrkami, ich necitlivosť je nevymotivovaná a slúžia len na prehĺbenie depresie filmového priestoru. Rovnako plochá je postava násilníka – archetypálneho antagonistu. Prevládajúca dusná slepota okolia, ktoré sa do utrpenia dievčaťa nedokáže vcítiť ani ho akceptovať, je programová.

Autorky zvolili pomerne zaujímavý uhol pohľadu. K zlomenej hrdinke sú empatické, no neľutujú ju, sympaticky sa vyhýbajú melanchólii a prikláňajú sa k surovej vecnosti, náznakovosti.

Lena svetu neverí, traumu skrýva do posledného momentu. Na klinike sa ocitne po tom, čo sa pokúsi o samovraždu. Stretáva tu rovesníčky poznačené rovnakou skúsenosťou, ktorých výpovede lekári či príbuzní paradoxne spochybňujú, neveria im. Tu sa film opiera o autentické výpovede obetí sexuálneho násilia. Väčšina vzťahov a sociálnych väzieb, ktoré hrdinku obklopujú, je aj napriek tomu nevierohodná, postavy sú len načrtnuté a ich prepojenie kŕčovité. Ambivalentnejší rozmer má len Lena, jej najlepšia priateľka Róza (Anna Rakovská) a dievčatá, s ktorými sa stretáva na psychiatrii.

Autorky Lenin problém konfrontujú v rodinnom, inštitucionali­zovanom prostredí, aj s rovesníkmi. Na klinike sa dievčaťu snažia pomôcť utlmiť spomienky, no panujú tu zastarané praktiky a nevôľa lekárov zájsť ďalej ako na prah vlastného komfortu.

Nebáť sa veľkých tém

Dramaturgicky príbeh slušne odsýpa, zvraty sú vynaliezavé, konflikt graduje aj keď sú vzťahy rozlepené a motívov je primnoho, Nvotová a Námerová sa aj napriek mladému veku nebáli ťažkej témy. Režisérka presvedčila, že okrem ambícií jej nechýba talent. Obsadila skvelých hercov a doviedla ich k minimalizmu a presvedčivým emóciám. Špina má viacero chýb, no pozitíva prevažujú. Je to cool film, počnúc kamerou Mareka Dvořáka, výberom urbánnych bratislavských lokácií, končiac hudbou slovenského producenta Pjoniho. O tvorcoch Špiny budeme ešte nepochybne počuť.

• 3 a pol hviezdičky z 5
  • Špina / Česko, Slovensko 2017 / réžia: Tereza Nvotová / scenár: Barbora Námerová / hrajú: Dominika Morávková-Zeleníková, Anna Rakovská, Róbert Jakab, Anna Šišková a ďalší / premiéra: 22. júna

Viac na túto tému: #špina #Dominika Zeleníková