Recenzia: Baby Driver nie je záchrana

Dvadsiatnik Baby (Ansel Elgort), hrdina akčnej gangsterky Baby Driver, si privyrába ako profesionálny vodič v extrémne zorganizovanom gangu nesúrodých sexi zlodejíčkov.

02.08.2017 12:00
Ansel Elgort Foto:
Filmár Edgar Wright snímkou Baby Driver sympaticky osviežil akčnú žánrovku. Na snímke herec Ansel Elgort.

Šéfuje im inteligentný päťdesiatnik Doc (Kevin Spacey), ktorý dobre vie, že esenciou úspešnej rabovačky je rýchly útek. Keď sa však Baby pokúsi zavesiť nebezpečné remeslo na klinec a utiecť s úsporami a so svojou láskou zo skazeného mesta, radikálne skomplikuje život nielen sebe, ale aj zločineckému tímu. Mĺkvy mladík je totiž stále Docovým vazalom a čaká ho posledný záťah. Ako čierna ovca tímu má na rozdiel od profesionálnych zločincov svedomie, no našťastie aj mimoriadny pud sebazáchovy…

Scenárista a režisér Edgar Wright má aj u nás mnoho diváckych stúpencov, získal si ich hlavne krimikomédiou Jednotka príliš rýchleho nasadenia so Simonom Peggom v hlavnej úlohe. Podľa magazínu Indie Wire sa novinkou Baby Driver pokúsil zachrániť akčný film. Modernú gangsterku už pred časom posunula do inej dimenzie oddramatizovaná „autíčková naháňačka“ Drive a hoci sa Wright nepriznáva k priamej inšpirácii konkrétnou snímkou, je očividné, že ju pozná. Podarilo sa mu vytvoriť inteligentnú a miestami veľmi elegantnú variáciu, aj spomínaného Winding Refnovho príbehu. Na kvality snímky Drive však nedosahuje.

Predstaviteľ Babyho – zásadového, dobrého zločinca proti svojej vôli – herec Ansel Elgort sedí za volantom s kamenným výrazom nájomného vodiča zločincov Ryana Goslinga (Drive), v ústach mu však chýba špáradlo, detail, esencia, ktorá robí z hrdinu Nicolasa Winding Refna nezabudnuteľného. Oná esenciálnosť, aj napriek snahám, chýba celému Wrightovmu filmu.

Práca s imanentnou hudbou, soundtrack a choreografické riešenie nielen akčných scén sú pre film Edgara Wrighta ťažiskové a pre žáner v zásadne osviežujúce. Baby Driver je však efektnou verziou obohratej dramaturgickej schémy, ktorú zakrýva dominantná, miestami preexponovaná forma. Filmár sa však s výrazovými prostriedkami zapálene hrá, čo je sympatické.

Kompozícia scén kooperuje s dynamikou hudby a hudba sa rovnako šikovne prispôsobuje rafinovanej kamere, z ktorej sa miestami poriadne zatočí hlava. Soundtrack Stevena Pricea sedí príbehu ako pokrievka na hrniec, no ani toto všetko na radikálnu „záchranu“ žánra nestačí. V porovnaní s oceňovaným muzikálom La La Land či so skvelou hudobnou drámou Whiplash Damiena Chazelleho Baby Driver soundtrack len umne využíva a hudobný vkus vodiča Babyho navyše nemusí uspokojiť každého. Wrightovi sa podarilo príbeh miestami veľmi chutne odľahčiť, za zasmiatie stojí napríklad scéna s Docovým synovcom. Figúrky plnia svoje funkcie na výbornú, dej, až na záverečný twist v príbehu so šéfom gangu, logicky „odsýpa“. Filmu však chýba atmosféra. Dravosť nasilu bičuje hudba a aj napätie medzi hrdinami je nepresvedčivo umelé. Odhliadnuc od nedostatkov, Edgar Wright je nekompromisne autorský, prvky akčného žánru uplatňuje invenčnejšie ako rutinní hollywoodski remeselníci.

Baby je ako zločinec proti svojej vôli archetypom, ničím neprekvapí. Jeho prehistória spočíva v príkrej traume, po tragickej smrti matky mu zostalo neznesiteľné pískanie v ušiach, musí ho nepretržite prehlušovať hudbou. Mĺkva povaha ho robí podozrivo „iným“, okoliu lezie na nervy, gangstri naňho pri každej príležitosti samoúčelne narážajú. Slúchadlá na ušiach, výraz stoika ani tmavé okuliare z neho charizmatického hrdinu nerobia. Baby nemá westernové tajomno, ktoré robí hrdinu bez mena vo filme Drive psychologicky príťažlivým.

Už pri hodnotení „konečne komediálnej“ komixovky Ant Man so superhrdinom mravčej veľkosti, pod ktorú sa Wright podpísal ako scenárista, reagovali kritici unáhlene prehnanými superlatívami a odstup im chýba aj v prípade Baby Drivera. Edgar Wright nenakrútil jeden z najlepších akčných filmov 21. storočia, môžeme ho považovať nanajvýš za osvieženie. V kontexte akčného žánru je o čosi iný, priznane komunikuje s jeho schémami a snaží sa ich varírovať, no objektívny prevrat rozhodne nespôsobil.

HODNOTENIE Pravdy

• 3 a pol hviezdičky z 5
  • Baby Driver / Veľká Británia, USA 2017/ scenár a réžia: Edgar Wright / hudba: Steven Price / hrajú: Ansel Elgort, Lily James, Kevin Spacey, Jon Hamm, Jamie Foxx a ďalší / premiéra: 27. júla