Recenzia: Čiare chýba duša, no naplnila štandard

Gangsterka je jeden z najstarších filmových žánrov, dominovala už v 30. rokoch a ako kľúč k uchopeniu aktuálnej reality sa vracala ako bumerang.

04.08.2017 08:55
Tomáš Maštalír Foto:
Vo filme Čiara ocenenom za réžiu na festivale v Karlových Varoch stvárnili šéfa pašeráckeho gangu Tomáš Maštalír a jeho filmovú matku si zahrala Emília Vášáryová.
debata (8)

Do dokonalosti ju dotiahli bardi Francis Ford Coppola (Krstný otec), Martin Scorsese (Mafiáni) či Brian de Palma (Scarface) a s jej prvkami skvele pracuje aj životopisný seriál Narcos.

Tuzemské žánrové pokusy majú svoje limity, no detektívka Červený kapitán v réžii Michala Kollára presvedčila divákov, že ani Slováci sa nemajú za čo hanbiť a ocenili aj politický triler Únos Mariany Čengel-Solčanskej.

Krimidráma Čiara je tuzemskou variáciou na klasické žánre s prevažujúcim gangsterským motívom, a s tým sa v kontexte slovenskej tvorby poslednej dekády autori, scenárista Peter Balko a režisér Peter Bebjak, vysporiadali nadštandardne. Za pochvalu stojí funkčne vystavaný príbeh, ambivalentní hrdinovia a sympatická snaha vniesť do krvavej drámy autentické vzťahy a humor.
Príbeh rodiny Krajniakovcov, ktorej hlava šéfuje cigaretovému pašeráckemu gangu, sa odvíja podľa funkčných šablón. Hlavný hrdina Adam Krajniak (Tomáš Maštalír) je nielen gangster, ale aj živiteľ rodiny a kvôli profesionálnym zlyhaniam logicky dopláca na tých najbolestivejších miestach – na najbližších.

Áno, Čiara je dôležitá pre slovenskú kinematografiu, potrebujeme aj žánrové filmy, no potenciál zaujímavej východiskovej situácie – uzavretie slovensko-ukrajinskej hranice a jej dopad na jednotlivcov – ani mená overených tvorcov, akými Peter Bebjak, kameraman Martin Žiaran a Peter Balko zaručene sú, neboli využité. Čiara diváka ani žáner nikam neposúva.

Príbeh pašeráka, ktorý je nútený okolnosťami proti svojej vôli buď pritvrdiť, alebo vypadnúť z hry, je prázdnou plochou, na ktorú sa nabaľuje prešpekulovaná a samoúčelná forma. Zámery režiséra, scenáristu a producentky Wandy Adamík Hrycovej sa rozutekali ako rôznobežky. Čiara má gýčovú, disfunkčnú estetiku, počnúc hudbou, končiac kamerou inak výborného Žiarana. Akokoľvek by sa autori odvolávali na umenie, zabíjajú ho racionálnou snahou zapáčiť sa.

V súvislosti s cenou za réžiu z karlovarského festivalu zlyháva paradoxne práve táto zložka. Bebjak síce hercov vedie k minimalizmu, so štylizáciou však nepracuje funkčne. Atmosféra Balkovho textu sa vytráca, mágia miesta, o ktorom sa rozpráva, vo filme neexistuje. Exotická bizarnosť je umelá, aj keď chce byť ťažisková.

Čiara je eklektický film, čo by nebol problém, keby expresívne jednotlivosti kooperovali. Je preexponovanou melodrámou – zakázaná láska, fatálna láska, rozohráva tragédiu rodiny, gangu a snaží sa odkryť aj vnútornú dilemu hlavného hrdinu. Adam Krajniak je síce zloduch so srdcom, výraznejšie však nezaujme a nepodarí sa to ani iným postavám. Nestotožníme sa s ich motiváciami, v konečnom dôsledku vyvstanú ako zbytočné, ostatne ako celý príbeh.

Petrovi Bebjakovi sadol scenár Petra Gašparíka pri filme Čistič omnoho lepšie, tam bol citeľný autorský zápal všetkých zúčastnených. V Čiare ho udupala vidina diváckeho úspechu, autor je v úzadí, preráža zámer predať sa. V snahe namiešať potenciálne atraktívne prvky od akčného príbehu cez sexi hercov na čele s Maštalírom, ktorý tu ako filmový herec debutuje, až po, z kontextu vytrhnutý, soundtrack operujúci s balkánskymi rytmami sa estetický koncept absolútne rozsýpa. Lepí sa na zuby ako tyčinka snickers a odmysliac si formu zamestnávajúcu zmysly, zostane všedný dej, ktorý sa nikoho výraznejšie nedotkne. Preskakuje hĺbky a sleduje plochú líniu gangstra, ktorý si chce zachovať tvár. Motívy, ktoré Čiara recykluje, už boli zliepané v tisícke iných filmov, v čom by nebol problém, keby to tvorcovia robili po svojom s jasným cieľom. Dominantou nie je ani prostredie „exotického“ východu, ani špecifická historická situácia. Všetko tu pôsobí umelo, detailom chýba autentický šmak a sú rovnako nudné ako hlavný hrdina. Čiara je však šikovne vypočítaný, pomerne zručne vystavaný film, ktorý má potenciál získať si diváka na svoju stranu.

HODNOTENIE Pravdy

• 3 a pol hviezdičky z 5
  • Čiara / Slovensko, Ukrajina, Česko 2017 / réžia: Peter Bebjak / scenár: Peter Balko / kamera: Martin Žiaran / hrajú: Tomáš Maštalír, Zuzana Fialová, Emília Vášáryová, Andy Hryc a ďalší / premiéra: 3. augusta

8 debata chyba
Viac na túto tému: #recenzia #Ciara