Posledná rodina: Tragická paleta Zdzislawa Beksińského

Do kín prišiel nový poľský film Posledná rodina, ktorý vyvoláva veľké očakávania. Predchádza ho totiž povesť geniálneho debutu. Film o osude svetoznámeho poľského maliara Zdzislawa Beksińského nakrútil režisér Jan P. Matuszyński.

20.08.2017 16:00
Posledná rodina Foto:
Film o osude svetoznámeho poľského maliara Zdzislawa Beksinského nakrútil režisér Jan P. Matuszynski.
debata

Zaujal ho mimoriadne tragický príbeh tohto maliara, ktorý mal aj populárneho syna Tomka, rozhlasového moderátora, ktorý trpel psychickou poruchou. Zdzislaw Beksiński sa narodil v roku 1929 v Sanoku a zomrel v roku 2005 vo Varšave. Sanok je mesto v lesnatom kraji na juhovýchode Poľska, blízko hraníc so Slovenskom. Beksiński je tam aj pochovaný a v tamojšom múzeu má galériu. (Stojí to za výlet!)

Beksińského obrazy sú snové, symbolické, plné inotajov, deformovaných výjavov (často inšpirovaných vojnou), vyvolávajú zvláštne pocity a silné dojmy. Je až prekvapujúce, kde sa v neexaltovanom umelcovi (na reálnych snímkach a videách má veselú, dobrácku, okrúhlu tvár) bralo toľko tragickosti a hrozivých vízií. Aký svet to vlastne stvárňoval? Bol to svet veľmi vzdialený varšavskému sídlisku, kde s rodinou žil. On sám hovoril, že sa mu to sníva, ale išlo, pravdaže, o veľmi hlboký umelecký zdroj, ktorý v sebe nosil a musel si ho chrániť, lebo prostredie, v ktorom žil, by ho mohlo ľahko zahubiť banalitou. Rodina – manželka, syn, mama, svokra – mala síce pochopenie pre jeho tvorbu, obdivovali jeho diela, mali ich všade po stenách, ale „nezbožňovali“ ich. Sám Beksiński mal k svojmu dielu akoby odťažitý vzťah – nepreceňoval sa, obrazy sa nesnažil predať, netúžil po popularite ani nežil spoločenským životom. Nechodil na výstavy, nečítal ani články o svojej tvorbe. Talent akoby ho zaskočil.

Ako dieťa síce rád kreslil, ale vyštudoval architektúru a venoval sa skôr technickým projektom. Jeho dedko mal kedysi vagónku a aj maliar v tejto oblasti (dokonca v ich bývalej továrni) pracoval, navrhoval vraj dizajn autobusov a pod. K maľbe sa dostal cez fotografovanie, s vášňou filmoval, čo sa okolo neho dialo. Kým v maľbe maľoval nereálne fantazijné svety, kamerou snímal všetko bez výberu. Dokumentoval svoje okolie. Najmä byt a rodinu. Možno cez kameru či objektív fotoaparátu videl viac ako voľným okom. Pre vizuálneho umelca – zároveň bol technický typ, zaujímali ho aparáty a kamery, výdobytky techniky, rýchlo si osvojil aj prácu na počítači – to bol asi tréning zraku a členenia kompozície. Možno ho vzrušovala aj božská možnosť zastavenia času a zvečnenia okamihu. Dnes sú tieto videá na internete a naozaj je v nich niečo magické.

Takisto ako vo videozáznamoch o vystúpeniach jeho syna Tomka. V Poľsku sú títo umelci všeobecne známi, a predsa aj tam vítajú tento film, v ktorom režisér vytvoril umelecký obraz života tohto maliara. Podarilo sa mu vyjadriť najmä až živočíšnu blízkosť ľudí v rodine, ktorá bola Beksińského zázemím. Napriek všetkému držali spolu, mali sa radi, opatrovali sa a dokázali si vytvoriť aj na bezútešnom sídlisku svoj sebestačný vesmír.

Ako to bolo možné? Prečo to bolo napokon tak potrestané sériou nešťastí? Tieto otázky si zaujímavou filmovou rečou kladie režisér a bude si ich klásť aj divák. Určite odíde z kina zasiahnutý a začne si zhľadúvať informácie o umelcovi Beksińskom, ktorý stojí za poznanie. Rodina vo filme Posledná rodina končí, a to nielen v prenesenom zmysle slova, ale naozaj. Svoje trampoty si odžila a len tak mimochodom vzniklo v jej lone veľké dielo. K tomu dospel režisér, ktorý sa umelcovou tvorbou ani veľmi nezaoberá. Skôr skúma možnosti slobody v „krážoch“ vzťahov s najbližšími.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Poľsko #film #Posledná rodina #Jan P. Matuszyński #Zdzisław Beksiński