Cinematik objaví aj filmové Belgicko

Unikátny animovaný portrét o impresionistovi Vincentovi van Goghovi S láskou Vincent v utorok odštartuje 11. ročník filmového festivalu Cinematik.

12.09.2017 10:00
Happy End Foto:
Cinematic ponúkne aj novinku Happy End s Isabelle Huppertovou.
debata

Piešťanský festival vlani prilákal rekordný počet divákov a programovou ponukou na to ašpiruje aj tento rok.

Okrem rozsiahleho belgického fokusu, ktorý predstaví súčasnú tvorbu regiónu a zmapuje diela fenomenálnych tvorcov bratov Dardennovcov či Fabricea du Welza, má v rukáve svetové novinky. Lákadlom je Hanekeho Happy End či Vnútorné slnko režisérky Clare Denis s Juliette Binoche v hlavnej úlohe. Nezabúda sa ani na premiéry slovenských filmov, medzi prvými tu diváci uvidia Ninu, poviedkovú snímku DOGG či dokument Tisíckrát Jááánošííík.

Belgický film v celej paráde

Hlavným hosťom festivalu je Belgičan Fabrice du Welz. „Je to jeden z najzaujímavejších súčasných belgických tvorcov, aj keď vezmeme do úvahy všetkých tých slávnych filmárov, ako sú bratia Dardennovci a Joachim Laffose. Zaujímavý je tým, že nakrúca žánrové filmy, ktoré sú viac ako žánrové filmy a s úspechom sa premietajú na veľkých festivaloch,“ hovorí umelecký riaditeľ Cinematiku Vladimír Štric. „Jeho filmy sú horory, trilery, naoko okrajové žánre, no vždy majú presah, trebárs do metafyziky a iných odvetví. V tom, čo robí, je veľmi úspešný nielen v Belgicku, ale aj medzinárodne a na Slovensku o ňom málokto vie.“ Du Welzovu tvorbu zahŕňa polnočná sekcia Za hranicou kultu.

„Vlani bolo mnoho filmov zo sekcie venovanej nemeckému filmu doslova zjavením. Bolo to niečo úplne iné, ako to, čo si bežne predstavíme pod pojmom nemecká kinematografia,“ približuje význam sekcie zameranej na konkrétnu filmovú krajinu Vladimír Štric. O špeciálny, naozaj nový pohľad na belgické filmy sa snaží aj žánrovo pestrá sekcia Belgicko pod lupou. „Čo ma prekvapilo, mnoho belgických filmov má suverénne zvládnutú formálnu stránku. V umeleckom stvárnení netápu, sú výborné. Snímka Mláďa je skvelý slash horor a zároveň skautský film. V sekcii je aj novinka Joachima Laffosa Po láske, štúdia rozpadu manželského páru v určitej spoločenskej situácii, pod sociálnym tlakom,“ vyzdvihuje konkrétne diela Štric.

Dardennovci pred Dardennovcami

Bratia Dardennovci idú podľa Štrica tvorivou líniou, ktorá ich preslávila od ich tretieho hraného filmu, Cinematik však predstaví aj ich predošlú tvorbu. „Napríklad debut Falš je nakrútený na nočnom bruselskom letisku v štýle magického realizmu, je to niečo celkom iné, ako robili neskôr.“

Dardennovci začali ako dokumentaristi a Cinematik premietne tri dokumenty, v ktorých sa filmári venujú pomerne unikátnym spoločenským javom. Film R. už viac neodpovedá je o nezávislých belgických rádiách a v snímke Aby sa vojna skončila, steny sa museli zrútiť sledujú robotníkov vydávajúcich ilegálne noviny a vplyv tejto skúsenosti na ich ďalší život.

„Rané filmy Dardennovcov sú formálne odlišné, sú všetko, len nie sociálna dráma, sú tragikomické, skladačky.“ Dardennovci sú dnes známi predovšetkým ako tvorcovia intímnych drám. Strohým filmovým jazykom sledujú bežnú realitu hrdinov, outsiderov determinovaných sociálnym zázemím a industriálnou krajinou. V programe nechýbajú ich najúspešnejšie snímky ako Dieťa, Mlčanie Lorny, Chlapec na bicykli s Veľkou cenou z Cannes či Dva dni, jedna noc. Cinematik premietne aj ich posledný film, s ktorým sa vlani v Cannes uchádzali o Zlatú palmu, Neznáme dievča. Film je príbehom mladej lekárky, ktorá zápasí s výčitkami a nutkaním odčiniť svoju ľahostajnosť voči zavraždenej žene. „Na filmoch bratov Dardennovcov sa mi páči, že ani jeden z nich sa nekončí zle. Sú humanisti, svoje postavy majú veľmi radi, aj keď sú to hrdinovia veľmi zvláštni, ako napríklad muž, ktorý predá svoje dieťa. Ich filmy sú predovšetkým o nádeji,“ uzatvára Štric.

Tento dokument treba vidieť

Prečo dnes ľudia chodia k pomníkom holokaustu, do koncentračných táborov, kde sa počas druhej svetovej vojny odohrávali najdesivejšie čistky v novodobých dejinách ľudstva? Naozaj si sem prichádzajú urobiť selfie? Bez náznaku úcty, znudení, obšmietajú sa vo vlhkých priestoroch koncentračného tábora, apaticky prebehnú fotografie približujúce vzdialenú temnú históriu a vychádzajú z brány, ktorá symbolizuje smrť tisícok ľudí, rovnako ľahkí, ako keď do nej vchádzali.

Dokument Sergeja Loznicu Austerlitz je šokujúco znepokojivý film. Filmár zvolil striktnú observáciu, sleduje húfy turistov prichádzajúce do koncentračného tábora a zamýšľa sa nad schopnosťou človeka s historickou neskúsenosťou vstrebať a pochopiť prítomnosť cez pomník desivej minulosti. Film jedného z najvýraznejších svetových dokumentaristov sa rozhodne oplatí vidieť.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Cinematik #Happy End #Vnútorné slnko