The Deuce: Špina Manhattanu vie ako na to

Spoločnosť HBO sa po úspešnom pôvodnom seriáli The Wire: Špina Baltimoru, ktorý obstál u divákov aj kritikov v piatich sériách a získal rad ocenení, opäť spojila s jeho autormi, s jedným z najväčších súčasných seriálových "machrov", so scenáristom Davidom Simonom a spisovateľom Georgom Pelecanosom.

13.09.2017 12:00
The Deuce: Špina Manhattanu
V seriálovej novinke The Deuce: Špina Manhattanu o rodiacom sa pornopriemysle stvárnili hlavné postavy James Franco a Maggie Gyllenhaalová (na snímke vpravo).
debata

V pondelok mal premiéru pilotný diel osemdielnej série The Deuce: Špina Manhattanu o zrode a legalizácii pornopriemyslu, a už teraz je jasné, že HBO projektom nestúpila vedľa.

Už v spomínanom predošlom seriáli sa autori zamerali na ukážkové spoločenské neduhy, snažili sa odmýtizovať zločin a poukázať na to, že spoločnosť neohrozujú len gangstri zakrádajúci sa potme. V The Wire pootvárali problémy sužujúce obyvateľov amerického veľkomesta ako obchod s drogami, úplatkárstvo, byrokracia, mediálna dezinterpretácia či školstvo a s The Deuce: Špina Manhattanu pokračujú v obdobnej línii. Seriál sa odohráva v New Yorku v 70. rokoch a civilným jazykom sťahuje nohavice všetkým, ktorí mali prsty v legalizácii rôznych odvetví obchodu so sexom. Či sa nám to páči, alebo nie, sex je biznis bez ohľadu na to, či je zakázaný, alebo jeho aktéri hrajú podľa spísaných pravidiel a hrdinovia seriálovej novinky sa o jeho zrovnoprávnenie s inými oblasťami podnikania postupne pričinia s poriadnym nasadením.

Takí obyčajní rodičia

The Deuce: Špina Manhattanu sa sympaticky hojdá medzi žánrami sociálnej či rodinnej drámy a gangsterky. Manhattanskými ulicami sa hemžia multikultúrne postavičky, ktoré sa do podsvetia utiekajú z prostého dôvodu, prežiť, zarobiť peniaze, obstáť ako živitelia rodín, splatiť dlhy či jednoducho zbohatnúť a môcť si lúskať do rytmu obľúbenej piesne v luxusnom cadillacu. Sú to ľudia zo strednej triedy, autori ich nevykresľujú ako sociálnych slabochov, nie sú to klasickí „lúzri“ z okraja spoločnosti odovzdaní svojej mizérii, práve naopak, čelia jej a v temnote noci sa chytajú svojich príležitostí.

Všetci majú košele napáchnuté zvráteným Manhattanom a do jeho špiny zároveň rovnakým dielom symbioticky prispievajú. Nerozlišuje sa tu, kto je na ktorej strane zákona či morálky, každý má za ušami, rodičia, vysokoškoláci, stratené dievčatá zo zapadákova, výpalníci aj svokry. Hlavný hrdina barman Vincent Martino hneď v úvode dopláca na svoje dvojča, zadlženého Frankieho. Po skončení šichty v bare ho zastraší rozhnevaná dvojica a dá mu „vyžrať“ bratove chyby. Vincent je však ochotný Frankieho brániť a z jeho šibalského pohľadu je okamžite jasné, že z rozohratej situácie na Times Square sa bude snažiť vyťažiť maximum, aby brata i seba vytrhol z finančného maléru.

Do jeho plánov navyše skvele zapadá prostitútka Candy, ktorá šliape manhattanské chodníky výhradne sama za seba, aj prešpekulovaní afroamerickí pasáci, ich zverenkyne či bystrá vysokoškoláčka a policajti, pozývajúci krásne hriešnice na pohárik. Dvojrolu dvojčiat Martinovcov si „strihol“ fúzatý James Franco, podnikavá Candy je neodolateľná vďaka Maggie Gyllenhaalovej a podarene sú obsadené aj vedľajšie postavy.

Vincent a Candy majú „rozbombardované“ rodiny. Candin syn je v opatere jej matky a v podobne hlúpej situácii je Vincent, ktorý hneď v úvode radikálne skoncuje s nefungujúcim manželstvom, aj napriek tomu, že s mladou, rovnako divokou, ženou má dve malé deti. Aj to sú mostíky, od ktorých sa budú odrážať ich motivácie.

Civilne dekadentné retro

Vzťahy sú skvele „nastrelené“, medzi hrdinami z rôznych kútov štvrte funguje napätie, a ak si príbeh udrží ťah a autori budú aj naďalej o krok vpred a neskĺznu k žánrovým klišé, ako sa to nechtiac podarilo seriálu Vinyl, zasadenému do rovnakého obdobia, bude vzrušujúce sledovať, ako bratia Martinovci so skupinkou kumpánov Manhattan „odzbroja“.

Spomínaný Vinyl odštartoval skvele, dvojhodinovým pilotným dielom v réžii Martina Scorseseho, no postupne sa príbeh o majiteľovi hudobného štúdia prehupol do hystericky vykonštruovanej zlátaniny. The Deuce zobrazuje podobné prostredie a zároveň varíruje obdobnú tému „z nuly na hrdinu“, no drží sa pri zemi. Na rozdiel od barokového Vinylu, kde sa kokaín samoúčelne šnupal na tony a preexponovaná hudba rezonovala v každej scéne.

S hudbou, ktorá mohla byť pokojne zneužitá na zatraktívnenie prostredia, sa v The Deuce pracuje veľmi striedmo, keď zaznie, je skvelá a má svoj emocionálny význam. Rovnako príjemne sú zatiaľ vyfarbení hrdinovia, srší z nich, že majú niečo za lubom a to im pridáva na „cool“ imidži, sú civilní, nepotrebujú drsné hlášky ani veľké gestá. Druhý diel seriálu The Deuce: Špina Manhattanu bude mať premiéru na HBO v pondelok 18. septembra.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #The Deuce: Špina Manhattanu