Nina má silu meniť svet. Film o nej práve mieri do kín

Pri hľadaní námetu na film Nina sa režisér Juraj Lehotský spolu so scenáristom Marekom Leščákom rozhliadli okolo seba a všimli si, že viacerým manželským párom v ich okolí sa rúca rodina a doplácajú na to práve ich deti. „Mnohí partneri sa nedokážu odosobniť a jediné, čo im v danej situácii zostáva, je ubližovať si navzájom skrz vlastné deti. Vycítili sme, že je potrebné túto tému otvoriť, pretože žije okolo nás a rodina v normálnej podobe postupne zaniká,“ hovorí Juraj Lehotský. Minulý týždeň sprevádzal snímku na áčkovom svetovom festivale v kanadskom Toronte a jeho rodinná dráma práve vstupuje do našich kín.

21.09.2017 12:00
Nina Bibiana Nováková Foto:
Hlavnú postavu Ninu si vo filme zahrala mladá herečka Bibiana Nováková.
debata

Lehotský má skvelý pozorovací talent, už v pôsobivom štylizovanom paradokumente Slepé lásky (2008) odkryl bezprostredné okamihy slepých milencov. Film mal premiéru na prestížnom festivale v Cannes, získal rad festivalových ocenení a päť národných filmových cien Slnko v sieti, okrem iného aj za scenár, ktorý písal Lehotský rovnako ako všetky svoje tri celovečerné filmy s Marekom Leščákom. Od reálnej udalosti sa odrazili aj v naturalistickej, komornej dráme o nenaplnených ideáloch dospievajúceho dievčaťa Zázrak (2013).

Utekať znamená zraňovať

„Tento film nie je o rozvode, ale o dôsledkoch neporozumenia dvoch ľudí, ktorí sa prestanú milovať, na malého človeka, ktorý je medzi nimi,“ hovorí scenárista Marek Leščák. Obaja rodičia chcú pre Ninu dobro, no aj napriek tomu má ich konanie takmer fatálne dôsledky.

„Je normálne, že manželstvo prináša skúšky. Momentálnym trendom je utekať za individuálnym šťastím a napĺňaním svojho sna. Niekedy však zostane za takýmto šťastným človekom kopa nešťastných ľudí. Preto každý, kto vstúpi do nejakého vzťahu, nielen partnerského, ale aj priateľského či iného, by si mal uvedomiť, že je to veľmi krehká vec, ktorú treba pestovať a bojovať o ňu,“ uvažuje Leščák.

Situáciu v rozpadajúcej sa rodine filmári reflektujú cez prežívanie dieťaťa, pretože práve ono trpí neláskou rodičov najviac, aj keď sa k nej paradoxne nijako nepričinilo. Partneri si neuvedomujú, že vzájomným konfliktom ochudobňujú dieťa o primárne rodičovské city. Neberú ohľad na jej smútok ani túžby. Nina podľa Lehotského pláva v danej situácii a snaží sa vyhrať boj o to, aby sa jej rodičia opäť ľúbili.

„Chceli sme byť neprestajne pri hlavnej hrdinke. Nazeranie na jej prežívanie rodinných zmien je intenzívne, kamera je detailná, blízka,“ približuje spôsob rozprávania a režijný koncept Lehotský. Minimalistickú rodinnú drámu ozvláštňuje Ninin detský svet. Do jej každodennej všednosti prenikajú cez dospelými opomínané detaily. Vo filme je podľa režiséra mnoho drobností, ktoré ocení len citlivý divák so schopnosťou rozpamätať sa na vlastné detstvo. Detské oko má totiž celkom iné postrehy.

„Úlohou kameramana bolo nevyrušovať, snažiť sa vycítiť, čo sa medzi hercami odohráva,“ hovorí kameraman Norbert Hudec, pre ktorého bola práca na filme Nina veľmi špecifická. Povýšiť všednosť na estetický prvok má podľa neho svoje limity. „Hľadali sme jemnosť, niekedy bola skrytá na miestach, ktoré sme nevedeli odhaliť na prvý pokus. Juraj niekedy nevedel presne definovať, kvôli čomu musíme scénu zopakovať, jednoducho cítil, že treba pátrať ďalej,“ približuje kameraman.

Rodinný príbeh sa snažili zobraziť čo najreálnejšie, nevyhli sa krutým a bolestivým momentom, ktoré sú nevyhnutnou súčasťou rozpadu. „Nechcem divákovi vnucovať, čo má cítiť,“ hovorí Lehotský. „Film nemoralizuje, nehovorí, čo je správne a čo nie. Skôr ponúka možnosť zamyslieť sa nad javmi, ktoré máme s postavami a ich príbehom spoločné. To najdôležitejšie, čo ponúka, je možnosť precítiť potreby a emócie dieťaťa, na ktoré sa zabúda. Zároveň niečo podobné ako Nina možno mnohí z nás prežili.“ Možno práve na základe tohto filmu by podľa neho mohli diváci vycítiť, čo ich vlastné dieťa prežíva, čo potrebuje a čo je preň dôležité.

Našiel talent

Najvýraznejšou črtou hlavnej hrdinky je bojovnosť a práve to Lehotský hľadal pri obsadzovaní Niny. „Nina je dieťa so schopnosťou pretvárať veci, má v sebe túžbu zmeniť situáciu.“ Režisér mal predstavu o dievčati, z ktorého vyžaruje sila, a splnila ju Bibiana Nováková. Zaujala ho na prvý pohľad. „Má v sebe niečo detské, no zároveň je na hrane dospelosti. Aj keď má len trinásť rokov, vnútorne je veľmi vyspelá.“

Juraj Lehotský však nehľadal len talentovanú herečku. Postava Niny je športovkyňa, skvelá plavkyňa a od Bibiany sa vyžadovalo, aby jej scény v bazéne pôsobili autenticky, musela sa teda naučiť výborne plávať. „Počas dokončovacích fáz scenára a prípravy nakrúcania chodila na kurzy plávania, kde sa vypracovala v priebehu krátkeho obdobia.“ Ak sa bude Bibiana Nováková herectvu ďalej venovať, podľa režiséra by mohla obohatiť slovenský priestor o veľmi zaujímavý typ.

Nininho otca tvárnil herec Robert Roth. „Pôvodne som mal v hlave obraz fyzicky zdatného muža. Jeho profesia vo filme je žeriavnik, no nevedel som nájsť herca, ktorý by vyhovoval tomuto ,smradľavému typu‘. Potom som si spomenul na Roba Rotha a napadlo mi, že práve jeho atypickosť by mohla byť zaujímavá. Vychádzal som aj z toho, že hrdina svoju prácu nemá veľmi rád, že chcel byť hudobníkom a ani jeho kolegovia ho neberú za svojho.“ Roth je podľa Lehotského zároveň špecificky nevšedný a aj v zahraničí vnímajú jeho typológiu ako vzácnu.

Spomedzi filmov, v ktorých popri obrovskom divadelnom nasadení účinkuje, dostal Robert Roth zatiaľ najväčší priestor práve v Nine. Hlavnú mužskú postavu mu Juraj Lehotský zveril už v predošlom filme Zázrak, kde stvárnil staršieho priateľa tínedžerky utekajúcej z polepšovne za zidealizovanou láskou a zabitým detstvom.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Juraj Lehotský #Robert Roth #Marek Leščák #Nina #Bibiana Nováková