Film Čiara má potenciál naplniť oscarový štandard

Film Čiara v réžii Petra Bebjaka prilákal od augustovej distribučnej premiéry do kín už 300-tisíc divákov a pýšiť sa môže ďalším úspechom. Hlasujúci členovia Slovenskej filmovej a televíznej akadémie ho totiž posielajú reprezentovať Slovensko do boja o nomináciu na Oscara pre cudzojazyčný film. Oscarových víťazov vyhlási americká Akadémia filmových umení a vied tradične koncom februára 2018.

22.09.2017 12:00
Čiara Foto:
Čiara zabojuje o nomináciu na Oscara pre cudzojazyčný film.
debata

Čiara tromfla jedenástich prihlásených konkurentov, okrem iného boli na zozname autorské dokumenty, poetická esej 5. október Martina Kollára či portrét hudobníka Richard Müller: Nespoznaný Mira Rema. Oba výsledného nominanta umelecky prevyšujú, oscarový štandard by však pravdepodobne nenaplnili. Členovia akadémie ďalej uprednostnili Čiaru pred politickým trilerom Únos o reálnych udalostiach odvíjajúcich sa od kauzy zavlečenia prezidentovho syna Michala Kováča režisérky Mariany Čengel-Solčanskej, ktorý začiatkom roka lámal rekordy v návštevnosti kín, aj pred festivalovo úspešnou Piatou loďou Ivety Grófovej či snímkami Out a Nina premiérovanými na prestížnych svetových festivaloch.

Zoznam nominantov jednotlivých krajín zatiaľ nie je kompletný, no už teraz v ňom figuruje niekoľko pozoruhodných filmov, ktoré majú našliapnuté dostať sa do oscarového úzkeho výberu. Takým je napríklad dráma o postmodernom rozpade rodinných a spoločenských ideálov Happy End Michaela Hanekeho, zastupujúca susedné Rakúsko. Hanekeho už Oscarom ocenili, získal ho za film Láska v roku 2013. Potenciál má aj Švédsko, jeho želiezkom v ohni je Štvorec Rubena Östlunda so Zlatou palmou z Cannes, francúzska dráma 120 tepov Robina Campilla o HIV pozitívnom aktivistovi či „zasnívaný“ maďarský film O tele a duši renomovanej režisérky Ildikó Enyediovej.

Aj keď Rusko nominanta ešte nezverejnilo, v rukáve má napríklad novinku jedného z najpozoruhod­nejších súčasných filmárov Andreja Zvjaginceva Bez lásky, ocenenú kritikmi na festivale v Cannes. Pred dvomi rokmi poslalo do boja jeho ostrú spoločenskú drámu Leviatan a dostala sa aj do úzkeho výberu.

Tromfom súčasnej bulharskej kinematografie je autorská dvojica Kristina Grozeva a Petar Valchanov (Lekcia, 2014). Bulhari nominovali práve ich druhú celovečernú snímku Glory. Dráma malého človeka bojujúceho o dôstojnosť má okrem iného aj hlavnú cenu z tohtoročného Art Film Festu.

Česko-slovensko-francúzsky koprodukčný film v hlavnej úlohe so Zuzanou Kronerovou Baba z ľadu v réžii Bohdana Slámu posielajú do boja o nomináciu českí akademici. Slovensko má „koprodukčné prsty“ aj v poľskom nominantovi. Severného suseda totiž zastupuje nekonvenčný triler s cenou z Berlinale Cez kosti mŕtvych filmárky Agniezsky Hollandovej, a to aj napriek tomu, že jej adaptácia rovnomennej knihy Olgy Tokarczukovej mala rozpačité prijatie u kritikov i divákov. V roku 2015 získala Oscara minimalistická retro dráma o hrôzach druhej svetovej vojny a jej dôsledkoch na obyčajných ľudí Ida Poliaka Pawla Pawlikowského. Tento rok poľskí akademici stavili na Hollandovej svetovo overené meno.

Spomínaná snímka režisérky Ildikó Enyediovej O tele a duši, ktorou sa filmárka vrátila po osemnásťročnej odmlke, zožala úspech už po premiére na Berlinale, kde ju odmenili hlavnou cenou, Zlatým medveďom pre najlepší film. Podobne ako Poliaci či Maďari mohlo sa pri výbere nominanta odviazať aj Slovensko. Na zozname boli totiž témami i spracovaním zaujímavejšie snímky ako Čiara, navyše uvedené na prestížnych festivaloch, ako nekonvenčná epizodická roadmovie debutujúceho slovenského režiséra Györgya Kristófa Out, premiérovaná na festivale v Cannes, príbeh na hrane rozprávky a rodinnej drámy Piata loď s cenou z Berlinale či emocionálne pôsobivý príbeh o rozpade rodiny Nina Juraja Lehotského, nedávno uvedený v Toronte.

Čiara má cenu za réžiu pre Petra Bebjaka z najväčšieho stredoeurópskeho festivalu v Karlových Varoch a príbeh rodiny pašeráka Adama Krajňáka, ktorého biznis s ukrajinskými cigaretami ovplyvní vstup Slovenska do Európskej únie, tuzemských divákov láka, čo je pozitívne, no vo svetovej konkurencii pravdepodobne mnoho vody nenamúti. Ani vlaňajší slovenský nominant, dráma Eva Nová režiséra Marka Škopa, sa do úzkeho výberu neprebojoval, a pritom išlo o omnoho komplexnejšie di­elo.

V kategórii napokon zaslúžene zvíťazil Saulov syn. Maďarský režisér László Nemes v ňom zobrazuje holokaust mrazivo oddramatizovane a ďaleko prevyšuje konvencie filmového zobrazenia. Odhliadnuc od výčitiek, že film vyhral kvôli téme holokaustu, americkí akademici hlasovali múdro, ocenili totiž odvážne umelecké dielo.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #nominácia #Oscar #Peter Bebjak #Baba z ľadu #film Čiara