Odvieva ma, teda som. Aký je slovenský film Out?

24.09.2017 09:00
Out
Debut Györgya Kristófa Out súťažil na tohtoročnom festivale v Cannes. Autor:

Hrdina snímky Out slovenského režiséra Györgya Kristófa, päťdesiatnik Ágoston (Sándor Terhes), sa jedného dňa zobudí a príde o prácu. Prepustenie z dlhodobého zamestnania ho však nevyvedie z miery, na diaľku si vybaví nové miesto v „exotickom“ Pobaltí, vraj sa tam dobre rybárči, a práve to by si chcel vyskúšať. Navyše nikdy pred tým nebol pri mori.

Strata zamestnania pre Ágostona neznamená náhlu existenčnú tieseň, debutujúci režisér a spoluscenárista snímky György Kristóf neuvažuje v intenciách sociálnej drámy à la bratia Dardennovci či Ken Loach. Ágoston je optimistický humanista a kľúčovým motívom filmu sú práve malé skúšky, na ktorých Kristóf ukazuje, že aj takto sa dá vyviaznuť z nepohodlnej situácie. Ľudomil Ágoston neuteká, s každým si svoju chvíľu vypije poriadne do dna.

Konečne je čas zastať, vypočítať možnosti, ktorých vôbec nie je málo, a odísť, byť sám. Popri každodennej rutine, plnení manželských a otcovských povinností na to hrdina pravdepodobne nemal mnoho príležitostí. Ágoston ani režisér neuvažujú o svete podľa štandardných šablón, a práve v tom spočíva kúzlo filmárovho debutu.

Naivný dobrák hneď po príchode zistí, že ho na diaľku oklamali a uzavrel zmluvu s neexistujúcim zamestnávateľom. Klasika, no jeho svet sa ani po druhej rane nezrúti. Ak čakáte, že Ágoston na svoje spontánne, nelogické a trochu sebecké rozhodnutie doplatí a zostane napospas „pobaltským ľudožrútom“, ste na omyle. Kopance sa mu síce ujdú, no v tomto svete prevládajú pozitívne sily. Sloboda je výsadou kráľov, znamená schopnosť neznásilňovať možnosti, ktoré otvorený svet ponúka. Robotník na rybárskej lodi môže byť rovnako šťastný ako jej šéf. Zázraky sa dejú hoci aj pri Severnom mori, v montérkach a s metlou v ruke.

Dobrodružstvo nedefinujú dramatické výbuchy, tvoria ho krátke, no intenzívne stretnutia s temperamentnou krajinou. Fragmentárne, uvoľnené rozvíjanie zápletky umožňuje žáner roadmovie. Jednotlivosti sú však často nedotiahnuté. Inotaje sú niekedy až príliš popisné, vtipy zostávajú zaseknuté, a teda nedostatočné na to, aby rozosmiali, a viacero postavičiek hrdinu nikam neposúva. Sú skôr atrakciami dokresľujúcimi bizarný kraj.

Ágostonova cesta je pikareskným putovaním rojka, ktorý je odhodlaný povedať „yes“ na všetko, čo sa mu núka. Tak sa ocitne na technopárty, po ktorej sa zobudí s „opicou“ a vypchatým zajacom bez uší, či na večeri v rozostavanom hniezde lásky manželov so svojským (ne)vkusom.

Epizodické zážitky sú prepojené, reflektujú bizarné záblesky všednej reality, ktoré by si zaslepený pragmatik len sťažka všimol. Film je oslobodený od konfliktu, nie je kritický, neodhaľuje sociálnu problematiku a nerieši ani vnútorný rozkol hrdinu, ktorý je skôr plocho načrtnutým sprievodcom. Ágoston je bod, v ktorom sa chaotické jednotlivosti stretávajú. Jediným spôsobom, ako sa zo seba nezblázniť, je neriešiť druhých a nechať sa nimi „odplavovať“.

Konkrétne sociálne zázemie hrdinu načrtáva expozícia, no miesto, čas aj príbeh pôsobia abstraktne. Slovák v cudzine síce naráža na realitu, no všetko, čo sa mu lepí na päty, je obalené magickou, do detailov premyslenou pozlátkou, ktorej sa chceme dotýkať.

Aj hlavná postava je len jednou z figúrok, čo však do konceptu dobre zapadá. Neláme si hlavu nad tým, že je stratený, so svetom nebojuje, to však neznamená, že je pasívnym hrdinom, snaží sa len pokorne naladiť na jeho vlnenie. Ágostonovi svietia na cestu rázovité postavičky, jeho levitovanie pôsobí na prvý pohľad ako zhluk malých nesúrodých epizód bez výrazných vzruchov, no postupom príbehu nadobúdajú jednoduchú, premyslenú štruktúru.

Out síce nie je bezchybný film, no ide o jeden z najhravejších a vizuálne najpôsobivejších počinov, aké tu v poslednom období vznikli. Jazyk je minimalistický a Kristófova nápaditá poetika je viac ako nákazlivá. Out je jeden z tých filmov, pri ktorých sa budete v kine usmievať. Hovorí, že sveta sa netreba báť, aj za cenu toho, že táto obrovská mačka vo vreci nebude práve ponúkať našu obľúbenú príchuť.

Hodnotenie Pravdy

3,5 hviezdičky z 5

  • Out / Česko, Maďarsko, Slovensko 2017 / réžia: György Kristóf / scenár: György Kristóf, Eszter Horváth, Gábor Papp / kamera: Gergely Pohárnok / hrajú: Sándor Terhes, Éva Bandor, Judit Bárdos, Ieva Norvele Kristóf a ďalší / premiéra: 7. septembra

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#recenzia #Judit Bárdos #Out #György Kristóf #roadmovie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku