Víťazom festivalu horských filmov sa stala snímka Biely labyrint

Víťazom 25. ročníka Medzinárodného festivalu horských filmov v Poprade sa stala snímka Biely labyrint (The White Maze) rakúskeho profesionálneho lyžiara a filmového producenta Matthiasa Mayra.

15.10.2017 17:24
Biely labyrint Foto:
Záber z víťaznej snímky Biely labyrint.
debata

Sfilmovať sa mu podarilo nepredstaviteľnú misiu, počas ktorej spolu s ďalším freeridovým lyžiarom Matthiasom Hauni Haunholderom zlyžoval najvyššiu horu východnej Sibíri Goru Pobedy. Cenu Grand Prix mu porota udelila za jedinečný príbeh o živote ľudí v odľahlej Sibíri a zobrazenie náročného lyžovania v nehostinnom prostredí. Porota dnes podvečer v Poprade rozdelila aj ďalších päť cien a dve čestné uznania. Jednu z nich, Cenu za stvárnenie života vo voľnej prírode, si odniesol aj ochranár a dokumentarista Erik Baláž so svojím Nesmrteľným lesom, a to za dosiahnutie intímneho pohľadu na skrytý život vo Vysokých Tatrách.

Hoci podľa porotcu, lezca a filmára Ondřeja Smrža z Českej republiky bolo spomedzi 52 súťažných filmov viac kandidátov na hlavnú cenu, všetci traja porotcovia sa napokon jednohlasne zhodli na tom, že práve 52-minútový Biely labyrint mal všetko to, čo by mal mať víťazný film. „Film mal v sebe rozmer ľudskosti, keď popisoval ťažké podmienky, v ktorých ľudia na Sibíri žijú. Napriek tomu, keď tam prišla expedícia, boli prívetiví. Nič o nej nevedeli, no jej členov pohostili, veľa im toho porozprávali, podporili ich, a nič za to nechceli. Bol tam tiež zachytený športový výkon, ktorý bol neuveriteľný, keď lyžiari bez akejkoľvek podpory a niekoľko stoviek kilometrov od civilizácie schádzali neuveriteľné svahy,“ povedal Smrž. Spolu s poľskou filmárkou a žurnalistkou Juliou Poplawskou a talianskym režisérom, filmárom a spisovateľom Davidom Rivom ocenili aj hudbu. „Bola veľmi dobre zakomponovaná, ladila s filmom, zhodovala sa s dejom,“ poznamenal taliansky porotca, ktorý vyzdvihol aj kameru. „Pre mňa má tento film to najlepšie vyváženie, neukazuje len športový výkon, ale veľmi citlivým spôsobom zachytáva život lokálnych ľudí ešte pred daným výstupom, poukazuje na vzťah medzi človekom, ktorý sa tam vypravil a medzi miestnym životom,“ dodal Riva.

Cena poroty putovala do rúk nemeckému režisérovi Jochenovi Schmollovi za snímku Monte Sarmiento – biela diva (Monte Sarmiento – The White Diva), porotcovia ocenili zobrazenie filozofického prístupu vo vzťahu medzi človekom a horou v atmosfére hlbokej fascinácie prírodou. Ten istý režisér si z festivalu odnáša aj Cenu za kinematografiu, a to vďaka filmu Prepojené galaxie – príbeh Grónska (Into Twin Galaxies – a Greenland Epic), za ohromujúce sfilmovanie extrémneho športu v náročnom prostredí Grónska. Cena za dobrodružstvo bola udelená snímke Reel Rock 11: Dodovo potešenie (Reel Rock 11: Dodo's Delight), za ktorým stojí štvorica amerických režisérov Peter Mortimer, Sean Villanueva – O'Driscoll, Josh Lowell a Nick Rosen. Práve Lowell a Mortimer si vlani odniesli z festivalu hlavnú cenu. Český režisér Karel Vlček získal so svojím filmom Lezenie na pieskoch (Sandstone climbing) počas 25. ročníka festivalu Cenu za dokument, a to za vyrozprávanie emotívneho príbehu s použitím autorových archívnych fotografií a videomateriálu. Čestné uznanie porota udelila snímke Švajčiara Léonarda Kohliho E. B. C. 5 300 m za umelecký prístup pri zobrazení problému masového turizmu na najvyššej hore sveta Mount Evereste. Druhé putovalo do Francúzska režisérovi Guillaumovi Broustovi a jeho dielu Maewan – extrémne lyžovanie a lezenie v Grónsku (Maewan – Extreme Skiing and Mountaineering in Greenland) práve za zobrazenie objavovania Grónska pomocou rozličných športových disciplín.

Podľa Smrža bola celková úroveň tohtoročných súťažných filmov vysoká, no našli sa aj také, ktoré najvyššie rebríčky nedosahovali. „Keď sme sa však rozprávali o filmoch, ktoré by mali získať ocenenie, bolo ich omnoho viac, ako sme mohli rozdať cien,“ povedal. Všetci traja porotcovia však potvrdili, že aj napriek rozličným pohľadom na filmárske umenie sa v prípade ocenení vždy zhodli. „Práca na hodnotení bola veľmi dlhá, začali sme ešte pred festivalom. Myslím si ale, že sme vybrali filmy, ktoré sú veľmi rôznorodé,“ uviedla Poplawska. Podľa Smrža ocenili ako športové filmy, tak aj cestovateľské či umelecké.

Riaditeľka filmového festivalu Mária Hámorová je spokojná nielen s priebehom tohtoročného festivalu, ale aj s jeho výsledkami, vyšli jej dokonca aj niektoré tipy na víťazov. „Niektoré filmy sú také, pri ktorých človek od samého začiatku vie, že vynikajú ešte viac nad ostatnými, či už je to zábermi, alebo hudbou, či vtiahnutím do príbehu, keď nadobudnete pocit, že ste jeho súčasťou,“ povedala pre médiá.

debata chyba
Viac na túto tému: #Medzinárodný festival horských filmov #Biely labyrint