Nový rozprávkový muzikál prichádza zo Spievankova

18.10.2017 14:00
Spievankovo
Spievanka (vľavo v kockovanej košeli) a Zahrajko (vpravo v kockovanej košeli) a ich detský tím. Autor:

Do slovenských kín práve prišiel film, ktorý poteší najmä malých divákov. Rozprávkový muzikál Spievankovo a kráľovná Harmónia rozpráva príbeh o hľadaní stratenej hudby. Okrem Spievanky (Mária Podhradská) a Zahrajka (Richard Čanaky) vo filme budú hrať viacerí známi herci – Ady Hajdu, Marián Labuda, Roman Pomajbo, Michal Hudák, Štefan Skrúcaný, Karol Čálik a ďalší. V úlohe Svetlušky uvidia diváci Máriu Čírovú a kráľovnú Harmóniu hrá Anička Kachútová. O filme nám porozprávali Mária Podhradská a Richard Čanaky.

Vaše filmy sú už dávno obľúbené, ale teraz po prvý raz prichádzate s náročnejším dejom. Je to naozaj „dlhá“ rozprávka, v ktorej vystupujú rôzne charaktery. Dospeli ste k tomu sami, alebo si to vyžiadalo publikum?

Vždy sme túžili urobiť film pre celú rodinu, a teraz boli na to podmienky. Cítili sme sa zrelí vo všetkých profesijných oblastiach. Pútavý film je ako mozaika, kde musí všetko do seba zapadať. Bola to výzva – či už po hudobnej, scénickej, kostýmovej, alebo scenáristickej stránke. Posunuli sme sa aj inak – prvýkrát máme okrem nosných pesničiek aj filmovú hudbu, čo nás nadchýna.

Mohli ste lepšie ukázať aj vašu zázračnú krajinu?

Stavili sme na výpravnosť. Rozprávkové prostredie a jeho rôzne konkrétne miesta deťom priblížia našu zázračnú krajinu, o ktorej už toľké roky rozprávame. Deti sa napríklad pozrú do upleteného pavúčieho domčeka, nakuknú do krtinca pod zem, navštívia domček na strome alebo romantické postieľky na lúke… Už pri tvorbe námetu sme mysleli na celú rodinu. Preto sme aj prispôsobili charakter piesní a dej. Film zabaví naozaj všetkých. Najmenšie detičky by mali zaujať rozprávkové miesta a dynamické choreografie, staršie deti budú vnímať dej a dospelí sa budú mať nad čím zamyslieť. V príbehu je veľa podnetov.

Čo bolo ťažšie oproti predchádzajúcim nakrúcaniam? Vyskytli sa aj problémy alebo práca išla ľahšie?

Mali sme skúsenosti z predchádzajúcich piatich DVD, ktoré sú veľmi obľúbené. Denne sme s deťmi, vnímame ich veľmi intenzívne, počúvame, čo rozprávajú a čo potrebujú. No a doma sme rodičia – okrem školákov máme aj pubertiakov, takže krehké obdobie dospievania poznáme.

Ako dlho trvala príprava na film?

Dva roky. Naozaj to bola dôkladná príprava a zistili sme, že sa vyplatila. S tridsiatimi deťmi sme pracovali už niekoľko mesiacov pred natáčaním. Nič sme nenechali na náhodu.

Takže všetko išlo hladko, bez prekvapení?

Prekvapili nás nočné scény, ktoré boli vo filme tri, a doteraz sme nemali s nimi skúsenosti. Zistili sme, že to bolo najnáročnejšie z celého filmovania! Deti museli zvládnuť noc, aj technická príprava scény trvala niekoľkonásobne dlhšie ako v bežný deň. Diváci vďaka tomu uvidia poetické nočné tancovanie so svetluškami, uspávanku na lúke a netopiera v jaskyni. Západ slnka nad lúkou, keď sa svrček chystá v nočnej košeli do svojej postieľky, sme natáčali na dva razy, lebo západ trval iba pol hodiny. Prestavte si šesť historických postelí rozložených na lúke, ktoré stráži štáb a čaká do ďalšieho západu slnka. Našťastie v oba podvečery bolo rovnaké počasie, aj obloha a mraky boli identické, takže na výslednom zábere vôbec nevidno, že sa filmovalo dva dni.

Vo filme hrá veľa známych aj neznámych hercov, museli mať pre rozprávku špeciálne danosti?

Dôležité bolo nájsť hercov, ktorí s charakterom postavy súviseli a aj vizážou sa na postavy podobali. Preto napríklad Miško Hudák dostal úlohu krtka, lebo aj v civile ho svojimi malými očami pripomína. Anikó Vargová bola jasná voľba na mamu vevericu, lebo je ryšavá, a napríklad krehká, krásne spievajúca blondínka Mária Čírová bola od začiatku v našich predstavách svetluška. No a Roman Pomajbo predsa nemôže hrať nikoho iného ako kocúra! A ešte niečo – herci museli vedieť spievať.

Námet filmu je zaujímavý – krajina zosmutnela, lebo sa z nej vytratila hudba. Aké prekvapujúce filmové možnosti vám ponúkla táto téma?

Téma rozprávkovej krajiny, s ktorou sa niečo stalo, nám umožnila urobiť rozprávkový hrad, ktorý má namiesto komínov hudobné nástroje. Prostredie dvora v podaní kráľovnej a jej dvoch radcov sme už v minulosti načrtli v rozprávkovej knižke, a teraz bola príležitosť ho oživiť. Prvýkrát za 15 rokov existencie nášho Spievankova sme deťom ukázali kráľovnú Harmóniu, doteraz bola iba v našich predstavách.

Uspávanka sa nakrúcala na lúke.
Uspávanka sa nakrúcala na lúke. Autor: Ivana Brunová/Tonada

Vraj ste chceli deťom predstaviť cez rozprávku desať základných hudobných nástrojov. Naozaj ich nepoznajú?

V školách je naozaj málo hudby a spevu, a s tým súvisí aj rozhľad v hudbe. K vybraným hudobným nástrojom sme priraďovali zvieratká, aby ich vystihovali. Preto je klavír ako stvorený pre šesť rúk pani pavúčice, slimák dostal tubu, lebo jej zatočený tvar pripomína slimačiu ulitu, kontrabas dostal čmeliak, pretože svojimi krídlami vytvára veľmi podobný zvuk…

Čo sa vám vo filme najlepšie podarilo?

Uchvátil nás nápad ukázať tajomný domček pod zemou a jeho obyvateľa – krtka voňavkára. Jeho pointa je, že aj keď nemá dar zraku, má iný dar – čuch, vďaka ktorému vie vytvárať nádherné veci a potešiť ostatných. Je v tom výnimočný.

Ako ste sa rozhodovali o obsadení úlohy kráľovnej Harmónie? Od začiatku bolo jasné, že to bude Anička Kachútová, víťazka rôznych detských speváckych súťaží? Ako jej išlo filmovanie?

Už pri tvorbe námetu nám bolo jasné, že kráľovná Harmónia bude dospievajúce dievča. Na kastingu sa zúčastnili rôzne dievčatá, ale keď vybranú pasáž zaspievala Anička, všetci sme mali zimomriavky. Voľba bola jasná. Filmovanie jej išlo výborne. Jej postava sa uzatvára do seba, prestáva komunikovať, na komunikáciu používa iba nástroje. Pripomína to súčasný svet, keď virtuálna komunikácia nahrádza tú skutočnú, ľudskú…

Kde všade sa muzikál nakrúcal? Boli s cestovaním po Slovensku aj problémy?

Nakrúcali sme na 12 rôznych miestach Slovenska. Vďaka šikovnej architektke Barbore Rajčanovej sme prírode iba trochu pomohli, aby prostredia vyzerali viac rozprávkovo. Samotné nakrúcanie trvalo dva a pol mesiaca, samozrejme sme prispôsobovali termíny účinkujúcim aj počasiu, ale vďaka dostatočnej časovej rezerve sme sa vyhli stresom.

Vo filme je veľa zvláštnych priestorov – napríklad interiér slimačej ulity, spomínaný podzemný domček krtka, dom v sieti, kde býva pani pavúčica… Mohli ste si dovoliť viac fantázie?

Sami radi spomíname na svoje detstvo, keď nás zaujímalo, čo sa skrýva v slimačej ulite, ako má zariadený krtinec krtko a podobne. Napríklad vďaka obetavým mamičkám, ktorých deti Spievankovo milujú, sme mohli útulne zariadiť domček pani pavúčice. Mamičky nám niekoľko mesiacov háčkovali inventár! A získali sme prístup aj do nádhernej bane v Hodruši-Hámroch, kde sme nakoniec domček krtka zariadili.

Anička Kachútová ako kráľovná Harmónia.
Anička Kachútová ako kráľovná Harmónia. Autor: Ivana Brunová/Tonada

Nie je film mentorský?

Okrem jasnej vzdelávacej linky je vo filme skrytá aj morálna linka, ale nie je mentorská. Ani ju nevidno. Každému zvieratku sme priradili zlú charakterovú vlastnosť, ktorá mu bráni v hre na hudobnom nástroji. Ako sa prejavuje, čo spôsobuje a ako ju odstrániť, to je presne ten odkaz, ktorý sme tam ukryli. Kocúr napríklad nehrá na svojom akordeóne, pretože mu niekto povedal, že nevie hrať. Odvtedy zanevrel na hudbu. To sa stáva aj ľuďom – deti nevedia kritiku spracovať a neodvážia sa spievať. Zbytočne získajú komplex.

Už sme hovorili o tom, že po prvý raz je súčasťou vášho filmu aj na mieru komponovaná hudba. Znamenalo to pre vás, že ste jej museli prispôsobovať pesničky?

Áno, hudba bola zložená presne na mieru. Jej úlohou je dotvárať celkovú atmosféru scén, podporiť dramatickosť alebo vtip, zvýrazniť prvok, na ktorý sme chceli diváka upozorniť. A to sa, vďaka nášmu aranžérovi Stankovi Palúchovi, podarilo. Oveľa komplikovanejšie bolo zložiť desať pesničiek o hudobných nástrojoch. Ani sme netušili, aké to bude náročné. Pomohli sme si tým, že sme každému nástroju vymysleli pesničku v inom žánri, ktorý k nemu pasoval. Preto zaznie vo filme country v podaní mandolíny, folk v podaní tuby, rock-n-roll v podaní píšťal, husľová uspávanka alebo valčík v podaní harfy…

Mala režisérka filmu Diana Novotná dosť trpezlivosti s deťmi pri nakrúcaní? Je u vás „na pľaci“ vždy pohoda?

Pri výbere štábu vždy dbáme na to, aby bol „babyfriendly“, priateľský k deťom. Nebolo to ani teraz inak. Netolerujeme kričanie, fajčenie ani napätú atmosféru. Už po tých rokoch máme stabilný štáb, s ktorým radi spolupracujeme a môžeme mu dôverovať. Režisérka je na deti nehercov zvyknutá. Má vysokú mieru trpezlivosti a dokáže im láskavo vysvetliť, čo od nich potrebuje.

Bude sa film premietať aj v iných krajinách? Chystáte sa na festivaly?

Naše Spievankovo nepozná hranice, pretože hudba spája ľudí a je všade tam, kde si niekto spieva. Potvrdzujú nám to listy od rodičov, ktorí s deťmi žijú v zahraničí. Veľmi radi by sme premietali film aj v zahraničí a plánujeme sa zúčastniť na festivaloch.

Lucia Vráblicová v úlohe Pavúčice.
Lucia Vráblicová v úlohe Pavúčice. Autor: Ivana Brunová/Tonada

Videli už film vaše deti alebo deti priateľov? Čo najviac zaberá?

Film sme premietli publiku troch generácií, lebo je to rodinný film. Každému sa páčilo niečo iné. Najmenšie dieťa malo dva roky a sledovalo film nepohnute celých sedemdesiat minút. Rodičia sa bavili na vtipoch, tešili nás ich výbuchy smiechu. Dospievajúce deti súhlasne prikyvovali pri scénke s čmeliakmi, ktorí sú v ich veku. No a jedna babička po filme povedala, že chvíľami sa smiala a chvíľami plakala. Asi tak to má byť.

Spievanka – Mária Podhradská (1975) je skladateľka, speváčka, herečka a učiteľka angličtiny v materskej škole. Zahrajko – Richard Čanaky (1973) je skladateľ, spevák, kulturista a herec. Okrem projektu Spievankovo realizuje vlastné koncerty gospelovej hudby a je spoluautorom projektu Gospel talent, ktorý podporuje začínajúce talenty. (Jednou z víťaziek tejto súťaže je dnes už známa Sima Martausová.) Mária aj Richard sú z hudobníckych rodín – u Čanakyovcov hral otec v kapele a u Podhradských je mama profesionálna huslistka. Richard sa v detstve ako samouk naučil hrať na gitare a ústnej harmonike a Mária chodila na základnú umeleckú školu na husle. Vedia si zahrať aj na klavíri, čo im pomáha pri komponovaní piesní.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Spievankovo #Mária Podhradská #Spievankovo a kráľovná Harmónia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku