V Taliansku nenakrúca len Sorrentino

, 23.11.2017 12:00
Selene Caramazza, Barbora Bobulová
Selene Caramazza a Barbora Bobulová ako dcéra a matka vo filme Čisté srdcia. Autor:

Malý prehľad o tom, aké filmy v uplynulom roku rezonovali v Taliansku, v jednej z najproduktívnejších európskych kinematografií s najstaršou históriou, ponúkne od piatku do utorka 28. novembra v bratislavskom kine Lumiére prehliadka talianskeho filmu Mittel Cinema Fest.

Súčasný taliansky film totiž ani zďaleka nie je len o oscarovom bardovi Paolovi Sorrentinovi (Veľká nádhera), bratoch Tavianiovcoch či talianskom Woodym Allenovi – Nannim Morettim (Máme pápeža).

Vzťahová tragikomédia Úplní cudzinci režiséra Paola Genovesea má vynaliezavý koncept, odohráva sa počas jedného večera a nadchla rovnako divákov ako kritikov. Skupinka priateľov si počas spoločnej večere vymyslí odvážne pravidlo, každý zo zúčastnených musí vyložiť mobilný telefón a zdieľať svoje súkromné konverzácie. Prirodzene sa vyplavia nepríjemne lepkavé tajomstvá a odvážna kratochvíľa sa zvrtne na dramatickú previerku vzťahov. Úplní cudzinci zaujali aj v slovenských kinách, Mittel Cinema Fest predstaví Genoveseho novinku, dialogickú drámu Miesto splnených túžob, jeden z najočakávanejších filmov roka. Miesto splnených túžob je názov baru, kde celé dni a noci vysedáva ten istý muž (Valerio Mastandrea). Desať pravidelných návštevníkov sa sem vracia práve kvôli tomu, aby sa s ním porozprávali a na základe jeho rád dosiahli to, po čom naozaj túžia. Filmár sa inšpiroval americkým televíznym seriálom The Booth at the End a diváka provokuje otázkou, čo by urobil v rovnakej životnej situácii ako jeho hrdinovia.

Prehliadka ponúka osem filmov, okrem iného novinku renomovaného režiséra Gianniho Amelia Neha, no predstaví aj debutantov. Tým je režisér drámy Čisté srdcia Roberto De Paolis, ktorý jednu z hlavných postáv zveril slovenskej herečke pôsobiacej v Taliansku Barbore Bobulovej. Nakrúcanie bolo podľa nej nekonvenčné, štáb na čele s režisérom do veľkej miery improvizoval. „De Paolisovi išlo o slobodu výrazu a pohybu, kamera akoby na pľaci ani nebola prítomná. Kameraman si zaslúži za tento výkon medailu,“ priblížila v rozhovore pre Pravdu. V romantickej dráme stvárnila prísne veriacu matku dospievajúceho dievčaťa, ktoré sa zamiluje do staršieho chlapca.

Gianni Amelio situoval drámu Neha do talianskeho Neapola. Hlavná hrdinka Elena (Giovanna Mezzogiorno) tu pracuje ako prekladateľka pre arabskú komunitu a snaží sa oživiť puto so svojím otcom, ktorý sa na ňu a jej brata pred rokmi surovo vykašľal. Zatrpknutý klamár sa jej programovo vyhýba, a omnoho bližšie má k mladej žene Michele, ktorá sa čerstvo prisťahovala do bytu oproti. S Elenou ho spojí až tragédia. Amelio poukazuje na migračnú krízu a terorizmus, no rovnako dôkladne pomenúva fatalitu rodičovských vzťahov a odlúčenie najbližších.

Ironická melodráma Fortunata, ako snímku označil recenzent magazínu Hollywood Reporter, súťažila na festivale v Cannes v sekcii Iný pohľad a Jasmine Trinca získala za stvárnenie mladej rozvádzajúcej sa matky cenu pre najlepšiu herečku. Fortunata sa chce osamostatniť a otvoriť si vlastné kaderníctvo, do života sa jej však okrem bývalého manžela zapletú ďalší dvaja muži a problémy s osemročnou dcérou. Skvelý nos pri výbere hlavnej predstaviteľky mal známy taliansky herec a režisér Sergio Castellitto. Scenár svojho šiesteho celovečerného filmu napísal opäť s manželkou, spisovateľkou Margaret Mazzantini a aj keď sa im podľa zahraničných kritikov nepodarilo príbeh dostatočne vymotivovať a Fortunata je "presladený puding”, snímka stojí za to práve kvôli plnokrvnému výkonu Jasmine Trinca. V mäkkých odtieňoch zlatého talianskeho slnka a farebných kostýmoch vraj žiari podobne ako Julia Robertsová vo filme Erin Brockovich. Soundtrack je navyše poskladaný zo zamilovaných hitoviek od Eltona Johna či The Cure.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Mittel Cinema Fest #Lumiere
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk