Kamera 2017: Tandem Žiaran a Bebjak sa vypláca

Stredajší večer sa v kine Lumiére niesol v znamení oslavy kameramanskej práce, jednej z najdôležitejších filmových profesií. Asociácia slovenských kameramanov tu v rámci podujatia Kamera 2017, ktoré prebiehalo od utorka do štvrtka a hostilo významných profesionálov, odovzdala ceny Kamera 2017 za najlepšie výkony slovenských kameramanov v uplynulých dvoch rokoch.

01.12.2017 07:00
Martin Žiaran Foto:
Cenu za najlepší kameramanský výkon v hranom filme si prevzal Martin Žiaran za film Čiara.
debata

Súťažilo sa v šiestich kategóriách a prihlásených bolo viac ako sto diel, 10 celovečerných hraných filmov, 15 dokumentov, 10 krátkych filmov, 6 televíznych seriálov, 37 reklám a videoklipov a 20 študentských filmov. Porota v zložení kameramani Dodo Šimončič a Vladimír Holloš, zástupca Literárneho fondu Richard Žolko, strihač Roman Varga a filmová publicistka Eva Križková nominovala v každej kategórii tri projekty.

Najlepší opäť Žiaran

„Za citlivú prácu so svetlom a tiesnivú atmosféru, na ktorej je založený silný účinok filmu Čiara“, získal cenu v kategórii hraný film jeden z najproduktív­nejších súčasných slovenských kameramanov mladšej generácie Martin Žiaran. Konkurovala mu Denisa Buranová, nominovaná za film Piata loď a kameraman filmu Stanko Ivo Miko.

Martin Žiaran pravidelne spolupracuje s režisérom Petrom Bebjakom a v rozhovore pre Pravdu priznal, že väčšina projektov, na ktorých sa podieľa, na seba ľudsky a kamarátsky nadväzuje. Asociácia ho prvýkrát ocenila v roku 2008 za kriminálny seriál Mesto tieňov a pred dvomi rokmi získal cenu za prácu na dráme Čistič. Oba projekty režíroval Peter Bebjak. „Vždy sa snažím vytiahnuť z režiséra čo najviac informácií o tom, ako si film predstavuje. Snažím sa ho doplniť tak, aby to bolo blízke aj mne a aby to fungovalo. Keď sa naše pohľady stretnú a vidíme veci podobne, vtedy ide o dobrú spoluprácu,“ povedal pre Pravdu.

Martinovi Rauovi sa podľa poroty v seriáli televízie JOJ Za sklom podarilo prispôsobiť vizuálne stvárnenie a podporiť ním atmosféru krimi žánru. Najlepšiu kameru má vďaka Anne Smoroňovej dokumentárny film Ikony – Štvorec vs. kruh o architektovi Ivanovi Matušíkovi, autorovi hotela Kyjev a Obchodného domu Prior na bratislavskom Kamennom námestí. Smoroňová zaujala „pôsobivým tlmočením architektonických myšlienok do pohyblivého obrazu“.

Bez ceny neodišla ani kameramanka Denisa Buranová, zvíťatila v kategórii reklama a videoklip s reklamným spotom pre obuvnú značku Baťa. Timotej Križka si zaslúžil cenu „za citlivé osvetlenie a pohyb v stiesnenom priestore“ v krátkom filme o strachu z neznámeho Duet, ktorý je súčasťou poviedkového filmu DOGG. V kategórii študentský film zvíťazil Michal Fulier s filmom Yours, ktorý vznikol ako videoklip pre rovnomennú skladbu elektronického dua Bulp.

Svetoví Slováci

Plechový bubienok podľa rovnomennej knihy nobelovkou oceneného Güntera Grassa získal v roku 1980 Oscara pre najlepší cudzojazyčný film a kameramanskou oporou režiséra Volkera Schlöndorffa bol slovenský kameraman Igor Luther, jeden z lídrov československej novej vlny. Slovenská kameramanská rodina poctila Luthera, ktorý po absolvovaní FAMU emigroval do Nemecka, cenou za celoživotné dielo.

Lutherova tvorba sa ani zďaleka nekončí pri Plechovom bubienku, jeho krédom je zotrvať v pohybe. Na rozdiel od toho, aby zostával pri jednom režisérovi, zakaždým vstupuje do nových spoluprác. Podieľal sa na filmoch svetových režisérov ako Alain Robbe-Grillet, Michael Haneke či Andrzej Wajda, ale aj na snímkach Tango s komármi a Krok do tmy brata, režiséra Miloslava Luthera. „Najlepšie sa mi robilo, keď to tak môžem nazvať, takým free style – keď sa kamera prispôsobuje, keď pláva, nasleduje dej. A vznikajú chyby. Lebo chyba je život,“ povedal v rozhovore s fotografkou Janou Gombikovou.

Ivan Puťora, ktorý strávil prevažnú časť života v Kanade a v USA, získal Cenu za technologický prínos. V 60. rokoch vyvinul a patentoval indikátor ostrosti na meranie kvality reprodukcie obrazu, ktorý sa dodnes používa po celom svete. Puťora sa na dôchodok vrátil na Slovensko, aby sa venoval zdokonaľovaniu svojho vynálezu.

Podujatie Kamera nie je len o oceňovaní, prednáškami a diskusiami sa Asociácia slovenských kameramanov snaží upriamiť pozornosť na špecifiká profesie, mladej generácii sprostredkovať stretnutia so skúsenými profesionálmi, poukázať na prácu kameramanov pôsobiacich v zahraničí a vytvoriť priestor na verejnú diskusiu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Martin Žiaran #Igor Luther #Kamera 2017 #Denisa Buranová