V Zabití posvätného jeleňa je Lanthimos skvele vyzbrojený

Morálne znepokojujúca rodinná dráma o hriechu a jeho krvavých následkoch Zabitie posvätného jeleňa zarezonovala už po svetovej premiére na festivale v Cannes. Režisér Yorgos Lanthimos a spoluscenárista Efthymis Filippou tu získali cenu za scenár.

13.12.2017 09:00
Zabitie posvätného jeleňa Foto:
Nicole Kidman a Colin Farrell ako manželský pár v snímke Zabitie posvätného jeleňa.
debata

Yorgos Lanthimos je unikátny štylista a estét. Má skvelý nos na sociologické a morálne anomálie, skúšaných hrdinov ironicky hyperbolizuje, prehlbuje ich slabiny a ich chyby rastú na poriadne slony. Autor dystopickej sci-fi komédie Homár (2015) si totiž pri fabulovaní filmových abnormalít kladie za cieľ vyrušovať a zneisťovať diváka. Aby skrz emocionálne vypätie a explicitne surové výjavy, ktoré podvedome fyzicky precítime spolu s postavami a dospievame k nepríjemnej katarzii, stimuloval chuť premýšľať nad videným.

Jeho tvorbu definuje nevyspytateľnosť, Lanthimos má pod kontrolou nielen divákovu zvedavosť a emócie, ale aj všetky filmové prostriedky, počnúc kamerou a hudbou, končiac skvelým hereckým obsadením. V Zabití posvätného jeleňa sa v úlohe skúšaného otca vytrápil Colin Farrell (Homár) a jeho filmovú manželku hrá Nicole Kidman.

Rovnako ako po jeho predošlých filmoch, aj po Zabití posvätného jeleňa zostanú v divákovi rozporuplné dojmy. Skladať súdy za horúca, čerstvo ovalený obrazmi, nie je v prípade jeho tvorby na mieste.

Aby sa divák cítil trochu nepohodlne

Snímka už svojím názvom naznačuje, o čo v príbehu pôjde, v druhom pláne možno hľadať a nachádzať paralely s Homérovou tragédiu Iliada, kde kráľ Agamemnón obetuje jednu zo svojich troch dcér. Lanthimosov hrdina, ktorý dostane do rúk ťarchu rozhodnúť o osude vlastnej rodiny, sa však v podobnej situácii zachová celkom inak.

„Baví ma konštruovať filmy tak, aby sa divák cítil trochu nepohodlne, no aby si to stále vychutnával, bol zaujatý a začal premýšľať o význame vecí,“ vysvetlil svoj autorský zámer v rozhovore pre denník Independent režisér. Dokonale to spĺňa snímka Psí zub, ktorou Lanthimos v roku 2009 medzinárodne prerazil, začal kľúčovú spoluprácu so scenáristom Filippouom a zaradil sa medzi najvýraznejších súčasných filmárov. Povinnosť zapadnúť do spoločenských šablón sa mu podarilo glosovať v komédii Homár, kde jedinečným spôsobom pomenoval súčasné sociálne a partnerské anomálie.

Hlavného hrdinu, chirurga a otca usporiadanej mladej rodiny Stevena Murphyho (Colin Farrell) uzamknú tvorcovia do fatálnej situácie a nedovoľujú mu vyviaznuť bez toho, aby vrátil oko, ktoré svojmu pomstiteľovi pred rokmi sám „vypichol“. Stevenova chyba navyše zasiahne celú jeho rodinu, malého syna, dospievajúcu dcéru aj manželku.

Pykať je nevyhnutné

Film odkazuje, že pykať za omyl je nevyhnutné a omnoho bolestivejšie, ako k nemu dospieť a vyhadzuje nás z komfortnej zóny, rovnako ako protagonistov. Filmár však tentoraz potlačil humor a poľavil aj v práci s absurdnom. Šokovou terapiou je násilie a z chladnokrvných partnerov a súrodencov postupne odlupuje pozlátku dokonalej rodiny. Daň za nenapraviteľný hriech sype hrdinovi rovno do rany, siaha totiž na jeho najbližších.

Už úvodný, explicitný detail na operáciu srdca je premyslený útok, v kontexte príbehu a povrchne načrtnutých vzťahov však pôsobia brutálne obrazy často samoúčelne. Hrdinovia sú karikatúrami a konajú podľa radikálnych pravidiel filmového sveta, ktorý je síce umelecky nápaditý, no pocit nedočkavého napätia, na ktorý sme pri Lanthimosovi zvyknutí, je zredukovaný na občasné prekvapenie a vo výsledku sa nedostaví ani spomínaná katarzia. Zabitie posvätného jeleňa je pôsobivé dielo, no Lanthimosovi sa v predošlých filmoch podarilo zasiahnuť terč hlbšie aj presnejšie.

Ako hrdinovia antických bájí

Postavy nepodliehajú psychologickým analýzam, konajú programovo, na konci filmu sú rovnakými figúrkami ako na začiatku, akurát omnoho utrápenejšími, čo v rámci autorského konceptu sedí skvele. Zabitie posvätného jeleňa je však dráma o dileme človeka a žiada si postavy psychologicky prehĺbiť. Steven rozhoduje o živote a smrti, prechádza síce skúškami, reaguje na situácie, no zostáva len plochou metaforou o ľudskom sebectve. Lanthimos sa v prvej polovici filmu usiluje budovať napätie zatajovaním, dávkuje informácie, o čo v príbehu vlastne pôjde, no je prekvapujúco priehľadný. Zmena nastane až v momente, keď sa konanie postáv zradikalizuje a dej sa začne dynamicky lámať.

Yorgos Lanthimos je jedným z najtalentova­nejších filmárov, estetizuje zvrhlosť a ako rozprávač nikdy nepotvrdí divákov prvotný odhad. Postavy sú nadreálne, ich reakcie neočakávané, ochotne podliezajú etické zásady podobne ako hrdinovia antických bájí a Lanthimos je aj v tomto prípade skvele vyzbrojený, pripravený zaútočiť a opantať si diváka.

Hodnotenie Pravdy

4 hviezdičky z 5

  • Zabitie posvätného jeleňa / VB, Írsko, USA 2017 / réžia: Yorgos Lanthimos / hrajú: Colin Farrell, Nicole Kidman, Barry Keoghan, Alicia Silverstone a ďalší / distribučná premiéra: 30. 11.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Nicole Kidman #Colin Farell #Yorgos Lanthimos #Zabitie posvätného jeleňa