Recenzia: V Hviezdnych vojnách všetko po starom

Druhý diel tretej trilógie najslávnejšej filmovej sci-fi ságy Hviezdne vojny má podtitul Poslední Jediovia a aj keď tvorcovia už nejaké to desaťročie divákov zavádzajú možným zánikom tohto rytierskeho rádu, už v predchádzajúcom príbehu Star Wars: Sila sa prebúdza (2015) túto domnienku nateraz presvedčivo vyvrátili.

14.12.2017 09:00
Star Wars Poslední Jediovia Foto:
Druhá epizóda tretej trilógie Star Wars: Poslední Jediovia je zasvätená Ray (Daisy Ridley) a najväčšiemu Jediovi Lukovi Skywalkerovi (Mark Hamill).
debata (2)

V rozháranom vesmíre sa objavilo dievča odnikiaľ. Zberačka šrotu, sirota Rey (Daisy Ridley) sa pridala na stranu dobra a oslabený odboj tak získal novú nádej aj odhodlanie bojovať za slobodu. Predošlým dielom Star Wars: Sila sa prebúdza oživil filmári nostalgiu, ktorá fanúšikom chýbala, na scénu priviedli nového Jediho (Rey), čím pripomenuli prvý príbeh filmovej ságy Star Wars: Nová nádej, kde začal písať históriu Jediov Luke Skywalker (Mark Hamill).

Rey svoju silu zatiaľ neovláda, potrebuje učiteľa a prirodzene ju to ťahá za Skywalkerom. Nájde ho ukrytého na zelenom ostrove a požiada ho, aby sa stal jej učiteľom. Prestarnutý cynik už dávno neverí na zázraky a návštevu zásadne odmieta. Na to, aby zmenil postoj k dievčine, v ktorej drieme rovnaká sila ako v ňom a otcovrahovi Kylovi Renovi (Adam Driver), potrebuje presvedčivý dôkaz o jej výnimočnosti. Zakrátko ho dostane a Rey začne dôverovať. Všetko sa zmení v momente, keď Luke Skywalker zistí, že Rey na Kylo Rena, syna Hana Sola, stále nezanevrela. Verí, že nie je definitívne rozhodnutý, na čej strane stojí. Rey si dá za úlohu naplniť jeho osud, no ich osobné stretnutie ani zďaleka nedopadne tak, ako očakávali.

Star Wars je fiktívny svet zaľudnený exotickými kreatúrami s dokonale premyslenou mytológiou. Väčšina fanúšikov sa v ňom orientuje a s očakávaním lipne na odhalení Reyinho pôvodu. Hviezdne vojny sú totiž soap operou s poriadne rozkošateným vzťahový hlavolamom. Tvorcovia novej trilógie však myslia aj na mladšie publikum, vzťahy sa síce počas štyroch dekád premiešali všetkými smermi, no o zážitok z filmového dobrodružstva to nezainteresovaného diváka Posledných Jediov neoberá. Rozprávkový príbeh totiž zostáva jednoduchý, od roku 1977, keď vyšiel prvý film Georgea Lucasa, sa zásadná premisa nezmenila. Galaxia je stále vo vojne a strany dobra a zla zostávajú obsadené tými istými.

Nakrúcanie filmu poznačila nečakaná smrť Carrie Fisherovej. Ako princezná Leia sa prvýkrát objavila v prvej trilógii Star Wars: Epizóda 4 – Nová nádej v roku 1977, spolu s Markom Hamillom a Harrisonom Fordom, s ktorého postavou sa autori rozlúčili v predošlom diele. Princezná Leia figuruje v príbehu do úspešného konca, okrem digitálnych animátorov si s problémom poradili aj scenáristi a využili príležitosť vzdať Fisherovej nenápadnú poctu.

Jedi sem, Jedi tam

Poslední Jediovia by sa nezaobišli bez herca Marka Hamilla, ktorý sa symbolicky vracia, aby odovzdal žezlo novej generácii Jediov. Podobne ako pred štyridsiatimi rokmi aj v najnovšom diele je premisa príbehu rovnaká, Impérium vládne pevnou rukou, Jediovia sú takmer vyhladení a posledné, čo odboju zostáva, je brániť sa do posledného momentu. Rey vtrhne do príbehu ako záhadná žena s nejasnou minulosťou, priťahovaná svojím poslaním, podobne ako kedysi Skywalker – ochranca princeznej Leie. Hlavným motívom je boj Rey a Kylo, ktorý je aj napriek náznakom v prvej tretine filmu plochým antagonistom, čo sa pravdepodobne v záverečnom pokračovaní ešte otočí.

Po doznení vizuálne efektnej, stopäťdesiatmi­nútovej avantúry podporenej nepretržitým, síce kultovým, no nadužívaným sondtrackom, sa najmä nefanúšikovi môže natískať otázka, načo to ešte pokračuje. Príbeh je totiž schematický, klišoidne vyprázdnený a univerzum Star Wars už pozná aj ten, kto sa o tento fenomén obzvlášť nezaujíma. Zážitkovú kinematografiu nová trilógia nikam neposúva, len solídne nadväzuje na retro klasiku a vypočítavo, aj keď na profesionálnej úrovni a v úcte k nenáročným divákom aj predchádzajúcim dielam, ťaží zo značky.

zväčšiť
Star Wars

Star Wars je stále lídrom mainstreamu, je najžiadanejším filmovým produktom a vyživovaný bude dovtedy, kým neprestane zarábať. Diváci dostávajú to, čo očakávajú, a inovácie či snaha posunúť ságu do novej roviny by zabili jej špecifiká. Bolo by to rovnako riskantné ako predstava, že by popová star Adele začala rapovať alebo Jo Nesbo skúsil písať detektívky ako prúd vedomia. Fanúšikovia by sa apriori vzbúrili, neochvejný štandard, ktorý si Star Wars roky buduje, by sa posunom od pôvodného k novému naštrbil, čo si najväčší hollywoodsky blockbuster nemôže dovoliť. Aj keď v porovnaní napríklad s marvelovkami je zaseknutý na tom istom pohodlnom mieste.

Star Wars vyzerá a vonia úchvatne, no chuť je fádna a ak je vám jedno, akú má Skywalker minulosť a čia dcéra je Rey, pravdepodobne vás príbeh emočne nezasiahne ani patetickým vyvrcholením. Charakterokresba navyše nepresiahne žánrovú skratku, vzťahy sú predvídateľné, vesmírne strieľačky samoúčelné a humor insitný, taký však Star Wars bol vždy. No klobúk dolu, že aj v roku 2017 dokáže pritiahnuť nových divákov a poskytnúť im presne to, čo chcú. A je úplne jedno, či epizódu napísal a režíroval Rian Johnson, J. J. Abrams alebo samotný George Lucas.

• Star Wars: Poslední Jediovia / USA 2017 / scenár a réžia: Rian Johnson / hrajú: Daisy Ridley, Adam Driver, Carrie Fisher, Mark Hamill, John Boyega, Oscar Isaac, Billie Lourd, Domhnall Gleeson, Benicio Del Toro a ďalší / premiéra: 14. decembra

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Hviezdna vojny #Daisy Ridley #Mark Hamill #Star Wars: Poslední Jediovia