Televízny Silvester: Samý smiech, no žiadny humor

01.01.2018 17:59
Kredenc Silvester
Diváci na Markíze sa so starým rokom lúčili so silvestrovským špeciálom relácie Kredenc. Autor:

Aj keď to nesmie byť ospravedlnenka v rukách televíznych dramaturgov, hovoriť dnes o kríze silvestrovskej televíznej zábavy je takmer to isté, ako predstierať, že počas celého roka je situácia celkom iná. Nie je. Rozlúčka so starým rokom je však predsa len trochu iná. Ľudia s priehrštím predsavzatí radostne vítajú nový začiatok, hádžu za chrbát všetko negatívne a veria, že úderom polnoci sa z nich mávnutím čarovného prútika razom stanú ich lepšie verzie. V tomto opojení sa ako diváci s malou dušičkou opäť pousádzajú pri televíznych obrazovkách, aby následne opäť pocítili studenú sprchu. Prečo však majú opakovane dávať šancu silvestrovskému programu, keď naň postupne rezignujú aj samotné televízie?

Od varenia kapustnice či prípravy obložených chlebíčkov si diváci mohli počas silvestrovského dopoludnia oddýchnuť pri tradičnom tromfe televízie Markíza – rozprávke Mrázik. Markíza neskôr tých najmenších potešila aj premiérou rodinného filmu podľa bestselleru Jo Nesbøa Prdiprášok doktora Proktora, bola to však jedna z mála noviniek, ktorú tento rok komerčná jednotka na trhu divákom ponúkla. V znamení recyklácie nielen hranej tvorby, ale aj starších silvestrovských relácií sa niesol aj program hlavného konkurenta Markízy – televízie JOJ, ktorá si na minulý rok zaspomínala reláciami Inkognito či špeciálom Veselý nový rok.

Dvojka spomínala na jednotky

Kto počas dňa zveril dôveru do rúk verejnoprávnej Dvojky, neoľutoval. Divácke bránice otestovalo Radošinské naivné divadlo, filmové grotesky Charlieho Chaplina, ale aj relácia Bumerang pripomínajúca televízny Silvester z roku 1969. Kumšt humoristickej dvojice Július Satinský a Milan Lasica je dodnes právom vyzdvihovaný na piedestál nielen televíznej zábavy. Premyslený scenár, vypointované scénky, prirodzený talent s nenúteným prejavom, hurónsky smiech, ktorý dokážu vyčariť čo i len jemnou mimikou – to všetko aj tento rok pôsobilo v ostrom kontraste s prvoplánovými gagmi často útočiacimi na tie najprimitívnejšie pudy. Humor treba brať vážne, a tým sa vždy riadil aj melancholický komik nemej éry Buster Keaton, ktorému Dvojka na Silvestra venovala dokument o jeho živote, vzostupe, ale aj páde.

Spravodajské relácie sú počas posledného dňa v roku často jedinou možnosťou, ako byť v centre diania „naživo“. Diváci mohli opäť pocítiť atmosféru viacerých slovenských námestí, ktoré sa pripravovali na vítanie nového roka, no v rôznych tematických vstupoch sa dozvedali viac aj o zvykoch, ktoré Slováci počas Silvestra dodržiavajú. Medzi najpopulárnejšie časti každoročne patria redaktorské nepodarky, čo sa týka Jednotky, tento rok sa rozhodla zacieliť skôr na svoje úspechy ako drobné, aj keď vtipné neúspechy. Markíza stavila aj na populárne videá či šoubiznisové témy, Jojka však vytiahla tromf, ktorý sa zrejme neodvážil použiť každý, a odvysielala krátky zostrih „breptov“ predsedu Národnej rady SR Andreja Danka s nezabudnuteľným bozkom na záver.

V šou Milujem Slovensko sa proti sebe opäť...
V šou Milujem Slovensko sa proti sebe opäť postavili tímy Adely Banášovej a Daniela Dangla. Autor: Patrik Ratajský/RTVS

Presne o 20.30 sa na televíznych obrazovkách začalo citeľne „zosilvestrova­tievať“. Postarali sa o to najmä špeciály relácií ako Milujem Slovensko na Jednotke a Nikto nie je dokonalý na Jojke. Výnimkou bola televízia Markíza, ktorá podstatnú časť hlavného vysielacieho času venovala filmu Zdeňka Trošku Babovřesky. Snímke, ktorú autori označujú za „úsmevnú komédiu zo života súčasnej juhočeskej dediny“, by lepšie sedel skôr opis: určené pre diváka masochistu. Troškova komédia totiž dokáže preveriť aj súdnosť skúseného televízneho recesistu.

Vítaní „votrelci“

Formát Milujem Slovensko nie je divákom neznámy. Televízna šou s moderátorom Martinom Nikodýmom a Adelou Banášovou a Danielom Danglom ako kapitánmi dvoch súťažných tímov je už takpovediac stálicou Jednotky. Popri násilných tanečných a „tlieskajúcich“ vstupoch či zbytočne hlasnému prejavu Daniela Dangla však akoby tentoraz malo súperenie oboch tímov po prvý raz zmysel. Pričinili sa o to najmä nenútení a prirodzení hostia z tímu Adely Banášovej ako Branislav Jobus či Milo Kráľ, ktorí dali najavo, že im podobná zábava nie je veľmi po chuti. Nie náhodou sa tento tím takmer vôbec neocital v záberoch povestných psychedelických tancovačiek. V šou Milujem Slovensko sa tak proti sebe nepostavili len dva tímy, medzi sebou pomyselne súperili reprezentanti dvoch táborov divákov – majority, ktorej stačí lacná zábava, a minority, ktorá do rytmu tlieskať odmieta. Prečo? Lebo na to jednoducho nemá dôvod.

Takzvaní votrelci alebo veľvyslanci dobrého vkusu (iný uhol pohľadu) dostávajú v podobných reláciách len veľmi málo priestoru, o to väčším sviatkom je, keď sa objavia na obrazovkách rovno na Silvestra. Často však nedostanú toľko priestoru, koľko by si zaslúžili, prípadne sa v nastavených normách nedokážu uvoľniť. Príkladom bol aj hosť relácie Nikto nie je dokonalý, herec Milan Ondrík, ktorý sa akoby zámerne držal na uzde. Relácia, ktorá stavia na hlúposti prostého slovenského ľudu, bola poslednou premiérovou šou televízie JOJ. Tá neskôr síce pár novými zábermi osviežila reláciu Všetko, čo mám rád, z väčšej časti ju však tvorili zostrihy z celého roka 2017.

Zvedavosť pred polnocou vzbudzoval špeciál zábavnej šou Kredenc, s ktorou mali diváci Markízy vyprevádzať starý rok. Okrem iných sa objavili aj populárne „pipiny“ Cuky a Luky či veštec Hesso Jašterák, ktorí glosovali udalosti uplynulého roka. Relácia však občas pripomínala parodizovanie parodizovaného a divák sa mohol ľahko stratiť medzi pocitmi zaskočenia či zmätenia. Relácia Jednotky Silvestrovská show Neskoro večer naozaj nemusela zdvihnúť latku vysoko, aby sa stala svetlejším priemerom Silvestra. Aj tam však občas zarazili uletené kúsky Andreja Bičana, pri ktorom divák nikdy netuší, čo práve chystá.

Nový rok vítali ľudia usadení pri televíznych obrazovkách starými záznamami. Jednotkou zneli hity Bratislavskej lýry počas koncertu Mám rozprávkový dom, Markíza zase zrecyklovala minuloročnú silvestrovskú Chart Show. Od silvestrovského programu diváci zrejme opäť očakávali pocit „vtiahnutia“ a domnelej spoločnosti, ten sa však nedostavil. Jediným zjednotiteľom más sa tak naďalej stáva kritika, v ktorej sa ukrivdení diváci predbiehajú na sociálnych sieťach či v rôznych komentároch. Budúci rok však programu predsa len dajú ešte šancu, veď nový rok v sebe vždy skrýva toľko možností…

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#televízny Silvester #Silvester 2017 #Milujem Slovensko #Kredenc
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk