Recenzia: Túto matku si rozhodne nechcete pohnevať

Na billboardoch na Drinkwater Road nebola reklama od roku 1986.

17.01.2018 16:00
Frances McDormand Foto:
Frances McDormandová je ako matka zavraždenej dcéry na svoje okolie poriadne nevľúdna. Pracovný overal si obliekla v novinke Martina McDonagha Tri billboardy kúsok za Ebbingom.

Mildred Haynesovej (Frances McDormandová) pred siedmimi mesiacmi uniesli, znásilnili a zavraždili dcéru Angelu, no miestna polícia v jej prípade letargicky tápa. Na okolí sa totiž nenašiel žiadny podozrivý ani svedkovia zločinu. Miestny šerif Willoughby (Woody Harrelson) nateraz zatvoril Angelin spis, navyše mu myseľ zamestnáva vlastný, tiež pomerne fatálny problém. Dosť dobrý dôvod na to, aby sa zúfalá matka na inštitúciu a všetkých, čo sa nečinne prizerajú, poriadne naštvala.

Filmár a dramatik írskeho pôvodu Martin McDonagh (V Brugách) sa momentálne teší obrovskej pozornosti, jeho čierna tragikomédia Tri billboardy kúsok za Ebbingom má už poriadny balík festivalových cien aj Zlatých glóbusov za réžiu, scenár a jeden sa ušiel pre najlepšiu herečku Frances McDormandovú. Rolu cynickej pomstiteľky jej napísal na telo a prestarnutú Mildred so slovníkom dláždiča – ostatne celé mestečko ho má poriadne neohrabaný – v pracovnom overale, ktorá po nociach podpaľuje policajné stanice, si snáď ani nemohol predstaviť lepšie. McDormanovej nabrúsené ženy činu sedia, už dávnejšie to zistili bratia Cohenovci – za šerifku v ich krimi Fargo má Oscara.

Okolie síce s Mildred súcití, no ich nečinnosť to neospravedlňuje. Spolupáchateľmi sú totiž všetci členovia komunity, bez ohľadu na to, či sa na zločine priamo zúčastnili. Mildred si za posledné peniaze prenajme reklamnú plochu kúsok za mestom, nechá tu vylepiť tri plagáty, aby Willoughbymu verejne odkázala svoje výčitky, strhla pozornosť okolia a médií. Obyvateľov však rozdelí na dve strany – otca a manžela Willoughbyho trpiaceho rakovinou majú rozhodne tiež za čo ľutovať. Nešťastná Mildred je vo svojej vojne takmer sama a jej nenávisť voči všetkým, čo majú problém s jej „pietnym miestom“, rastie z minúty na minútu. Naivne dúfa, že vďaka rozruchu sa polícia spamätá, no jej tvrdohlavé gesto spustí len sériu násilných roztržiek. Neobjasnený zločin má nateraz iba pribúdajúce obete.

Herecké výkony sú esenciálne, Harrelson (Temný prípad) je už v policajnej uniforme archetypálnym americkým šerifom z malomesta. McDonagh hercom doprial príležitosť vyžiť sa. Všetky postavy vrátane vedľajších, sú svojské v detailoch a v bizarnom príbehu sa ohýbajú absolútne prirodzene. Nikoho by ani nenapadlo zazlievať hrdinom ich podivné pohnútky, aj keď takmer zakaždým hraničia so zdravým rozumom.

McDonagh je predovšetkým skvelý rozprávač, Tri billboardy však nepredvídateľnosťou aj atmosférou o čosi zaostávajú za jeho krimi komédiou o ukrývajúcich sa nájomných vrahoch V Brugách s Colinom Farrellom a Brendanom Gleesonom. Aj tu však vytiahol svoje najlepšie zbrane – nečakané zvraty (aj keď sú predvídateľnejšie ako v spomínanej snímke), rytmické dialogické prestrelky, podané s neodolateľným akcentom, ktorými pointuje situácie a autenticky „špiní“ charaktery, ale predovšetkým talent vybičovať utrpenie do nepríčetna paradoxne so suchým anglickým humorom.

„Mnoho vecí v scenári pramení z matematického rozohrávania situácií a myslím, že musíte byť čistí a príčetní, aby ste ustrážili túto logistiku. Keď píšete opití, všetko sa zdá byť skvelé, samozrejme, len kým sa na to nepozriete na druhý deň. Som k sebe omnoho úprimnejší, keď som triezvy,“ odpovedal položartom McDonagh na otázku, či má vo zvyku pri písaní popíjať, v rozhovore pre magazín Interview s herečkou a komičkou Amy Schumerovou. Oceňovaný scenár vraj napísal za šesť týždňov.

Tri billboardy kúsok za Ebbingom budú intenzívne skloňované minimálne v rámci oscarových nominácií, no podobne ako pri ďalších oslavovaných filmoch vlaňajška, konkrétne Zabitie posvätného jeleňa gréka Yorgosa Lanthimosa a Štvorec Rubena Östlunda, aj McDonahgovmu dielu chýba katarzia, ktorou by diváka hlboko obaril. Jeho zatiaľ najintenzívnejším filmom tak zostáva aj po úspešnejších Troch billboardoch drsná psycho komédia V Brugách.

HODNOTENIE Pravdy

• 4 hviezdičky z 5
  • Tri billboardy kúsok za Ebbingom / USA, Veľká Británia 2017 / scenár a réžia: Martin McDonagh / hrajú: Frances McDormandová, Woody Harrelson, Sam Rockwell, Abbie Cornish a ďalší / premiéra: 18. januára

Viac na túto tému: #Frances McDormand #Martin McDonagh #Tri billboardy kúsok za Ebbingom