Jan Švankmajer: Cenzúra mala vždy väčšiu imagináciu ako ja

Prvý víkend 47. ročníka MFF Rotterdam, ktorý každoročne otvára kalendár významných filmových festivalových udalostí v Európe, patril aj Janovi Švankmajerovi.

30.01.2018 07:00
Jan Švankmajer predstavil v Bratislave svoj... Foto:
Jan Švankmajer na archívnej snímke.
debata

V sobotu (27.1.) sa konala svetová premiéra jeho nového celovečerného filmu Hmyz, ktorý vznikol v česko-slovenskej koprodukcii. O legendárneho filmára, výtvarníka, surrealistu, ku ktorého tvorbe sa ako k zdroju inšpirácií hlásia mnohí známi umelci, bol veľký záujem aj v nedeľu v rámci špeciálnej festivalovej talkšou Big Talk.

Premiéra nového, a podľa slov Švankmajera aj jeho posledného celovečerného filmu sa v Rotterdame uskutočnila v rámci sekcie Deep Focus: Signature, ktorá uvádza výhradne diela renomovaných tvorcov. Projekcia, ktorá bola už krátko po spustení predaja festivalových lístkov beznádejne vypredaná, sa odohrala za účasti širšej delegácie tvorcov. Film, inšpirovaný divadelnou hrou bratov Čapkovcov Zo života hmyzu a Kafkovou Premenou, prišli okrem režiséra uviesť aj herečka Kamila Magálová, producent a celoživotný spolupracovník J. Švankmajera Jaromír Kallista, kostýmová výtvarníčka Veronika Hrubá či kameraman Adam Oľha.

Počas hodinovej diskusie s prvými divákmi Švankmajer objasnil viacero okolností, inšpirácií i ciest, ktoré viedli k vzniku diela. Jednou z nich je používanie jeho obľúbenej metódy, ktorú pri filmovej tvorbe vďaka strihu používa často a rád: „Film je vytvorený ako koláž, to je metóda, ktorá otvára imaginatívnu rovinu filmu. Všetko, čo sa v nej objavuje: herci, objekty, zvieratá, elementy, reality…, je rovnako dôležité. Ponúka mnoho výkladov, neexistuje jedna správna autorizovaná interpretácia.“

Vysvetlil aj to, prečo bol Hmyz nakrútený až takmer 50 rokov od vzniku námetu: „Filmová poviedka na motívy bratov Čapkovcov vznikla začiatkom 70. rokov a podobne ako väčšina námetov a scenárov z tých čias sa dočkala realizácie až po roku 1989. Zakázala ju cenzúra z ideologických dôvodov, tie dôvody, samozrejme, nemali žiadne racionálne odôvodnenie, asi preto, že cenzúra mala vždy väčšiu imagináciu ako ja.“

Na otázku, čím ho hmyz fascinuje a v čom je jeho prítomnosť vo filme dôležitá, režisér reagoval: „Hmyz a zvieratá vôbec vnášajú do filmu živočíšnosť a istú spontaneitu, ktoré nie je možné kontrolovať a ovládať.“

Po premiére v Rotterdame zamieri animovano-hraná čierna komédia čoskoro aj do slovenských kín. V Bratislave otvorí 15. marca 25. ročník Medzinárodného festivalu filmových klubov Febiofest.

debata chyba
Viac na túto tému: #hmyz #Jan Švankmajer