Od Bacha po Mozarta s Andrásom Schiffom

02.02.2018 12:00
András Schiff
Klavirista a dirigent András Schiff sa v Bratislave predstavil s mladou víťazkou bachovskej súťaže v Lipsku Schaghajegh Nosrati. Autor:

Abonentný cyklus súkromnej agentúry Gesamtkunstwerk svojím štvrtým a v tejto sezóne posledným projektom nielenže potvrdil pevné miesto na mape bratislavských koncertov, ale umožnil ďalší závan špičkového svetového umenia.

Nehovoriac o tom, že v januári pozval päť stoviek slovenských poslucháčov do viedenskej Zlatej sály Musikvereinu na koncert tamojších filharmonikov s Gustavom Dudamelom. Tomu stredajšiemu dominovala iná prominentná osobnosť súčasného hudobného sveta. Klavirista a dirigent András Schiff.

Šesťdesiatšty­riročný rodák z Maďarska je zároveň svetoobčanom s vyhraneným názorom na prienik nacionalizmu nielen v jeho domovine, ale i neofašizmu do niekdajšej rakúskej vlády. Aj to skladá mozaiku o jeho osobnostnej integrite a schopnosti reflektovať hudbu ako súčasť kultúrneho bytia moderného človeka. Že András Schiff nie je žiadnym suchým "akademikom“, doložil aj na ostatnom koncerte, kde vystúpil s medzinárodne zloženým súborom skvelých hráčov Capella Andrea Barca. Sám ho roku 1999 založil a žne s ním úspechy po celom svete.

Bratislavský program mal za cieľ ukázať rôzne varianty komorného muzicírovania, od sólového klavíra cez dychové okteto až po skladby písané pre sólový nástroj, resp. dvojicu s orchestrom. Zaujímavosťou bolo ladenie drvivej časti programu v tónine c mol. V nej skomponoval Johann Sebastian Bach oba predvedené Koncerty pre dve klavíry (v katalógu BWV s číslami 1060 a 1062), ale aj Wolfgang Amadeus Mozart Serenádu a Klavírny koncert č.24 (KV 388 a 491). Molové stupnice trocha determinujú náladu skladieb ako menej jasavú, no vyžarujú nemenšie majstrovstvo nápadov, myšlienok, inštrumentácie.

Bachova tvorba vrátane dvoch častí z Hudobnej obete (klavírneho Ricercar a 3 a orchestrálneho Ricercar a 6) je percepčne náročná, no v takej technicky a štýlovo vybrúsenej interpretácii, ako ponúkli Schiff s mladou víťazkou bachovskej súťaže v Lipsku Schaghajegh Nosrati (Nemka iránskeho pôvodu) a Capellou Andrea Barca, stáli k dispozícii aj najskrytejšie nuansy partitúr.

Mozartova Serenáda c mol pre osem dychových nástrojov (po dva klarinety, hoboje, lesné rohy a fagoty), považovaná za "nočnú hudbu“ a vložená medzi Bachove dvojkoncerty, oplývala tajomnou atmosférou a bezchybným zladením hráčov. Korunou večera bol Mozartov 24. klavírny koncert, v interpretácii sira (roku 2014 mu titul rytiera udelila britská kráľovná) Andrása Schiffa a jeho orchestra. Striedala sa v ňom plnokrvná dráma beethovenovskej mohutnosti s jemnými vlneniami dynamiky a agogiky, kde technická virtuozita a radosť z kolektívneho muzicírovania zhmotňovali deklarovanú myšlienku, že "v súbore nie je miesto pre egoistu“.

Hodnotenie Pravdy

  • 5 hviezdičiek z 5
  • Capella Andrea Barca / dirigent a sólista András Schiff, klavír Schaghajegh Nosrati / Koncertná sieň SF 31. 1. 2018

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Schaghajegh Nosrati #András Schiff
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk