Recenzia: Lepšie je prehovoriť, ako umrieť

Daj mi tvoje meno, film Sicílčana Lucu Guadagnina je nominovaný na Oscara ako jeden z najlepších filmov vlaňajška.

03.02.2018 09:00
Armie Hammer, Timothée Chalamet Foto:
Kto videl snímky Oslnení slnkom či Moje meno je láska, vie, že od Sicílčana Lucu Guadagnina môže očakávať veľkolepé kino. V romanci Daj mi tvoje meno stvárnili Armie Hammer a Timothée Chalamet milencov.

Sošku môže získať aj jeho scenárista, režisér James Ivory za najlepší adaptovaný scenár a pesničkár Sufjan Stevens za titulnú skladbu dokonale vystihujúcu melanchóliu nenaplnenej lásky. Nominovaný je aj herec Timothée Chalamet za stvárnenie dospievajúceho Elieho. Daj mi tvoje meno vstupuje do našich kín a rozhodne by si zaslúžil premeniť každú z nominácií.

Do domu Elieho prichádza na šesť týždňov študent jeho otca, Američan Oliver (Armie Hammer) a prítomnosť rozlietaného mladíka ho poriadne vyrušuje. Eliemu chvíľu trvá, kým si cudzinca pustí k telu, aj keď od prvého momentu tuší, že na toto leto nebude môcť zabudnúť. Chlapec prežíva lásku tak, ako ju môže prežiť len človek, ktorý miluje po prvýkrát.

Elegantná letná romanca podľa románu André Acimana sa odohráva pod mäkkým talianskym slnkom v buržoáznom sídle v očarujúcej rodine sčítaných intelektuálov, ktorí majú dokonale utriedené životné hodnoty a rovnako triezvo ako politiku vnímajú sexuálnu orientáciu svojho syna. Guadagnino vystihuje veľkolepú krásu a trpkú tragiku náhleho citu bez preexponovaných dramatických gest a v krehkých nuansách pomenúva prirodzenú tragédiu aj veľkolepú čistotu lásky, ktorá zákonite nedokáže uniesť samu seba.

Na rozdiel od hrdinov režisérovho predošlého, rovnako pozoruhodného, filmu Oslnení slnkom (2015), kde sa do života mladých partnerov zapletie starý priateľ so svojou mladou dcérou, Elieho a Oliverovej láske nestojí v ceste veľký konflikt, ich vzťah je čistý a absolútny a vonkoncom sa nekončí fatálne ako ľúbostný štvoruholník. Aj v Guadagninovej romantickej dráme Moje meno je láska (2009), sa po príchode do letnej krajiny zamotá hrdinka do nebezpečných, zakázaných citov, tematicky príbuzné filmy tak možno vnímať ako režisérovu voľnú trilógiu. Daj mi tvoje meno je krehká kronika letnej lásky a režisérova nostalgická spomienka na ideálne dospievanie. Divák sa v známej filmovej skúsenosti zrkadlí, len ťažko sa teda ubráni emóciám. Film ho však ani v jedinom momente citovo nezneužíva, príležitosť prežiť vlastné spomienky je autentická. Každý, kto bol raz zamilovaný, sa so sedemnásťročným Eliem zlieva v jedno, a práve tým si ho pozvoľné, takmer nekonfliktné rozprávanie pripúta.

Elie a Oliver si užívajú lenivé letné dni v kruhu chlapcovej rodiny nenúteným ničnerobením, čítajú, bicyklujú sa po starodávnom mestečku, kúpu sa v rieke a leňošia. Filmár im dovolí prežiť prchavé šťastie v okúzľujúco mäkkej harmónii. Leto na severe Talianska vonia ako mandarínková šťava a chutí po broskyniach, pretože hrdinovia v istom okamihu našťastie nachádzajú odvahu pripustiť si pravdu. Ľutovať čas premárnený mlčaním je namieste, obaja vedia, že ich láska je limitovaná Oliverovým odchodom – jedinou prekážkou, ktorá je vopred nemenná.

Guadagnino štýlom odkazuje na starú taliansku školu (Michelangelo Antonioni), a aj keď sa príbeh odohráva v retroobdobí, čomu sú prispôsobené kostýmy aj rekvizity, taliansky vidiek vzbudzuje ilúziu vlastného časopriestoru. Režisér vypustil ostrý strih a siahol po šikovných, ležérnych prelínačkách. Ani jediný, aj keď zdanlivo banálny, obraz nie je zbytočný, navyše emocionálne najpôsobivejšia je záverečná titulková scéna. V príbehu absentuje antagonista aj vonkajší konflikt, rozprávanie je uvoľnené, unavené slnkom a osviežované tichou intimitou nocí. Elieho rodičia sú totiž liberálni, synovu lásku akceptujú a potichu zdieľajú jeho krehké šťastie i smútok. „Po každom sklamaní je človek viac a viac otupený, bolo by škoda nútiť sa necítiť, aj keď príroda niekedy zaskočí,“ prihovára sa otec nešťastnému Eliemu po tom, čo Oliver opustí Taliansko. „Nazvi ma tvojím menom, ja ťa nazvem svojím,“ povedia si milenci, aj keď vedia, že si ich zakrátko budú musieť vrátiť späť. Do lásky sa podľa Lucu Guadagnina treba vrhnúť strmhlav, vysloviť ju, zažiť aj so smútkom. A až potom umrieť.

HODNOTENIE Pravdy

• 5 hviezdičiek z 5
  • Daj mi tvoje meno / USA, Taliansko, Francúzsko, Brazília 2017 / réžia: Luca Guadagnino / scenár: James Ivory / hrajú: Armie Hammer, Timothée Chalamet, Michael Stuhlbarg, Amira Casar, Esther Garrel a ďalší / premiéra: 1. februára
Viac na túto tému: #Oscar #Daj mi tvoje meno