Recenzia: Eastwooda stále drží hrdinstvo, no varil z vody

Herec a režisér Clint Eastwood sa za svoju fascináciu americkým hrdinstvom nehanbí, práve naopak, téme zasvätil aj najnovší film 15:17 Paríž.

11.02.2018 09:00
15:17 Paríž Foto:
Spencer Stone (vpravo) a Alek Skarlatos pomohli v roku 2015 zmariť teroristický útok vo vlaku smerujúcom do Paríža. Clint Eastwood o tom natočil film a mladíkov aj obsadil.

Po vojnovej dráme Americký ostreľovač (2014) inšpirovanej biografiou vojaka bojujúceho v Iraku, ktorý povýšil úlohu brániť kolegov na poslanie, sa pustil do ďalšieho skutočného príbehu o nespravodlivo súdenom pilotovi Sullenbergovi v snímke Sully. Ten sa v ohrození života rozhodol riskovať a nebezpečným manévrom zachránil posádku lietadla. Namiesto pocty sa však dočkal obvinenia a náročného procesu, počas ktorého musel Sully obhajovať svoju česť.

Tak ako hrdinovia spomínaných filmov, ani hlavné postavy Eastwoodovej novinky nie sú žiadne trasorítky. Dvadsiatnici Spencer Stone, Alek Skarlatos a Anthony Sadler sa v roku 2015 rozhodli cestovať po Európe, no keď nastupovali do vlaku smerujúceho do Paríža, netušili, že sa im bude vojenská drezúra, od ktorej si chceli na výlete oddýchnuť, mimoriadne hodiť. Vo vlaku spolu s ďalšími cestujúcimi spacifikujú ozbrojeného Maročana, zmaria jeho pripravovaný teroristický útok a stanú sa národnými hrdinami.

Chlapci z našej ulice

Patriot Eastwood prirodzene siahol po príbehu amerických hrdinov, zobrazuje ich životnú rutinu so zámerom ukázať ich ako obyčajných mužov s chybami. Hrdinstvo si žiada zníženú „hladinu“ pudu sebazáchovy a je výsadou tých, čo mnoho nerozmýšľajú (ilustruje to scéna z vojenskej školy, kde sa chce Spencer ubrániť ozbrojený perom, pretože nemieni zomrieť pod školskou lavicou).

Heroizmus je vecný, predsa je však nosným motívom, no zabalený do nešťastne mdlých obrazov a banálnych vzťahov. Filmár usiluje o autentickú všednosť, ale 15:17 Paríž je príkladom toho, že nedejovosť môže ľahko skĺznuť do otravnej jednotvárnosti, ak snímke chýba výnimočný prvok. Majstrom (Luca Guadagnino, Noah Baumbach) stačí uhrančivý hrdina, atmosféra či nápaditá forma, tento film však nemá ani jedno. Navyše Eastwood zo svojej tvorivej osobnosti nevyťažil ani štipku, 15:17 Paríž mohol pokojne režírovať ktorýkoľvek zručný televízny režisér.

Scenáristka Dorothy Blyskalová adaptovala životopisný príbeh troch priateľov z detstva, z ktorých sa stali hrdinovia náhodou. Po dramatickej udalosti o sebe napísali knihu a režisér odvážnych mladíkov aj obsadil. V tejto „eastwoodovke“ tak vystriedali hollywoodske hviezdy Toma Hanksa (Sully) či Bradleyho Coopera (Americký ostreľovač) neherci.

Expozícia je zasvätená ich detstvu, dozvieme sa, že vyrastali bez otcov a radi sa hrali na prestrelky. Sledujeme to takmer tridsať minút a po doznení celého príbehu je na mieste otázka: načo? Jadro sa sústredí na vojenský výcvik, na peripetie Spencera, ktorý musel tvrdo drieť, aby mohol vstúpiť do armády. Neprejde však testom a nesplní si sen stať sa parašutistom. Napokon sa prehupneme k spoločnému výletu, kde sa priatelia z detstva opäť stretávajú. Z priemerných školákov bez ambícií sú však na naše sklamanie rovnako suchopárni dvadsiatnici.

Zívať povolené

Príbeh je reťazou monotónnych epizód zo života troch všedných mladíkov, hrajú síce samých seba, no paradoxne im chýbajú výrazné charakterové črty, sú zameniteľní. V záverečnej tretine sledujú autori cestujúcu trojicu a kreslia prototypy amerických turistov, akých stretnete na berlínskej diskotéke či pri rímskej Fontáne Di Trevi a ak sa k nim nedajbože pridáte na večeru ako osamelá turistka z Ameriky, jediné, o čom sa spolu viete baviť, je výhľad a kvalita vína.

Nudu neprelomí ani vrcholná scéna, ktorá je jasná od momentu, keď sa Spencer, Alek a Anthony skamarátia na katolíckej škole. Divák morbídne a úplne legitímne prahne po akčnom vzrušení, aj keď mu je úprimne jedno, ako to s tuctovými chlapcami, ktorých životy sa ho absolútne nedotkli, dopadne.

15:17 Paríž je rovnako fádny ako jeho hrdinovia, chýba v ňom silný charakter, napätie, atmosféra, výraz, presvedčivý argument, prečo by sme ho mali sledovať. Stone, Skarlatos a Sadler sa kvôli natáčaniu vracajú na reálne miesta ako pred dramatickým incidentom vo vlaku v roku 2015 a prežívajú svoje pocity nanovo, no divák si nielenže neuvedomuje tento kontext, ale neprežíva ani ich neviditeľné filmové emócie.

Clint Eastwood sa vzdal pátosu a uprednostnil civilizmus, no omnoho presvedčivejší je s veľkými gestami a dramatickým príbehom ako v prípade silných drám Million Dollar Baby či Gran Torino, kde mu s radosťou odpustíme aj citovú manipuláciu a poplatný heroizmus.

2,5 hviezdičky 5

• 15:17 Paríž / USA 2018 / Réžia: Clint Eastwood / scenár: Dorothy Blyskalová / hrajú: Thomas Lennon, Jaleel White, Tony Hale, Judy Greerová, Jenna Fischerová / premiéra: 8. februára

Viac na túto tému: #recenzia #teroristický útok #Clint Eastwood #15:17 Paríž