Vo štvrtok otvoril filmovú slávnosť veľkolepou animovanou avantúrou Psí ostrov. Do nemeckej metropoly sa Anderson vrátil po štyroch rokoch. V roku 2014 odštartoval festival snímkou Grand Hotel Budapešť ocenenou štyrmi Oscarmi.
Wes Anderson je výrazne vizuálne založený tvorca – dominantou jeho filmov je výtvarno. Médium animovaného filmu ovláda s bravúrou, čo dokázal už komédiou Fantastický pán Lišiak. Po štvrtkovej medzinárodnej premiére jeho novinky sa fanúšikovia opäť majú na čo tešiť. Psí ostrov je formálne pompézny, no príbehom za Andersonovými hajlajtmi ako Grand Hotel Budapešť či Až vyjde mesiac o čosi zaostáva.
Medzinárodnú premiéru komédie, jedného z najočakávanejších filmov tohto roka, sprevádzala početná delegácia. Okrem režiséra a scenáristu Wesa Andersona herci, ktorí prepožičali hlasy jeho neodolateľným animovaným hrdinom.
Tentoraz tvoria prevažnú časť Andersonovho "kastingu“ práve psy a postavičky stvárnili hviezdy ako Bill Murray, Greta Gerwig, Bryan Cranston, Jeff Goldblum, Tilda Swinton či Bob Balaban, ale aj dvanásťročný Koyu Rankin. Jeho hlasom prehovoril vo filme Atari, chlapec, ktorý sa ilegálne vypraví na ostrov psov – skládku odpadov za japonským veľkomestom, kde po radikálnom nariadení vlády deportujú všetkých psov, aby tu našiel svojho chlpatého kamaráta.
Anderson má čarovnú schopnosť hľadieť na svet detskou optikou a zároveň si dokonale uvedomuje nevyčerpateľné možnosti filmového vyjadrenia. Imaginatívny priestor skladá z premyslených detailov, dôveruje plošnej perspektíve, bizarne vypointovaným dialógom a záľubu nachádza v situačných gagoch. O tom, že jeho filmy vychádzajú priamo z neho, presvedčil aj na štvrtkovej tlačovej konferencii. Pri práci na filme Psí ostrov ho vraj inšpirovali dve režisérske osobnosti japonského regiónu: Akira Kurosawa a bard animovaného filmu Hajao Mijazaki.
Psí ostrov sa uchádza o cenu v hlavnej súťaži a v súvislosti s ním vystupuje do popredia otázka, do akej miery odkazuje príbeh o radikálnom nariadení premiéra fiktívneho japonského mesta na aktuálnu politickú situáciu. Politický motív totiž rezonuje intenzívnejšie, ako filmári zamýšľali. Politika je podľa Andersona síce východiskovou situáciou, nie je však hlavnou témou filmu. "Je to náš fiktívny pohľad na politiku vo vymyslenom filmovom univerze. Pracovali sme na ňom dlho a počas toho sa svet vo filme prirodzene menil,“ povedal režisér vo štvrtok novinárom. Neangažuje sa ako komentátor konkrétnej politicko-spoločenskej situácie, no ako tvorcu ho dianie nepriamo ovplyvňuje, preniká do jeho tvorby.
Keď sa medzi psami v meste rozšíri nebezpečná chrípka, súčasný premiér vytiahne overené triky – zastrašuje a sľubuje okamžité riešenia, čím presvedčí obyvateľov, že jeho radikálne rozhodnutie krajinu osvieži. Chlpáčov tak odpracú na smetisko aj napriek tomu, že na "psiu chrípku“ už jestvuje liek. Psí ostrov tak s komediálnou nadsádzkou pomenúva archetypálne mocenské praktiky nielen súčasných svetových lídrov.
Wes Anderson je momentálne jedným z najpopulárnejších a najobľúbenejších filmových štylistov, jeho filmy sú obsesívne vizuálne, ako scenárista nadväzuje na konvencie dobrodružného a komediálneho žánru podľa pravidiel vlastnej poetiky. Jeho ikonickí hrdinovia sú často popletení tvrdohlaví odvážlivci proti svojej vôli a aj v snímke Psí ostrov zapadajú do Andersonovho burleskne fantazijného sveta s dokonalým šarmom.
Festival Berlinale pokračuje do 25. februára a okrem iného tu svoj nový film Tlmočník odpremiéruje aj slovenský režisér Martin Šulík.