Recenzia: Decká zo Svitu vedia len tancovať

Keď prišli v druhej polovici nového milénia na obrazovky našich komerčných televízií talentové súťaže typu SuperStar, neskôr Slovensko má talent, zhypnotizovali divákov.

17.03.2018 12:00
Backstage Foto:
Tanečný film o partii sexy talentovaných outsiderov zo Svitu Backstage prilákal divákov do kín už na predpremiérach.

Nebolo totiž bežné vidieť v televízii hrdinov z ľudu krvopotne prekonávajúcich svoje limity. Prešpekulované šou si požičali príbehy naivných „civilistov“, postavili ich pod svetlá reflektorov, na vyleštené pódiá, pred porotu zloženú z profesionálnych hviezd, ktoré na sebe niekoľko rokov makali, aby sa dostali tam, kde sú. Na rozdiel od nich sa súťažiaci šplhali z nuly na hviezdu priamo pred očami publika, v priebehu pár mesiacov a tento „jav“ divákov prirodzene priliepal k obrazovkám. Doba však pokročila, televízne formáty sa „zradikalizovali“, divákom už nestačia talentové súťaže, chcú vidieť, ako ľudia v priamom prenose chudnú, bojujú o farmy či ženia synov.

Tvorcovia hudobnej drámy Backstage sa inšpirovali svetom televíznych šou a kladú obligátnu otázku, aké následky má takáto súťaž a stúpajúca sláva na jej účinkujúcich. Popri tom sa snažia odkryť, ako sa režíruje, na základe čoho sa porota rozhoduje o postupujúcich či ako vznikajú ich mediálne kauzy. V Backstage sa aj tancuje, no v rytme primitívnej rozprávkovej romance určenej divákovi zbavenému nárokov i kritickej reflexie.

Hrdinovia sú dvadsiatnici, všetku energiu venujú tanečnej skupine West Coast Crew a snívajú o tom, že sa vyhrabú z banálnej rutiny malomesta. Producent (Roman Luknár) po nich na kastingu chňapne všetkými desiatimi, Mary (Mária Havranová) je totiž sirota, Hugo (Ondrej Hraška) nemý amatérsky náhradník, navyše žijúci s dedom na železničnej stanici, a dvaja členovia skupiny sú rómski súrodenci. To bude jeho cieľovka hltať aj s navijakom. Autori filmu sa snažili rovnakú stratégiu aplikovať na diváka, ponúkajú mu však prevarené motívy a nemotorné zvraty. Tendenčne znásilňujú emócie a okato moralizujú o potrebe zachovania pokory a úprimnosti v skazenom svete plnom premotivovaných egocentrikov.

Priateľstvá v skupine sa začnú pretŕhať, keď jej členovia dostanú príležitosť ukázať, čo v nich je. Ilúziám o sláve najväčšmi podlieha Buddy (Tony Porucha), ktorý, ako to už býva, so stúpajúcim egom stráca voči priateľom lojálnosť. Najväčšmi na to dopláca jeho frajerka Mary, no našťastie má po ruke mierne zaostalého Huga.

Fenomén televíznych talentových reality šou zaujal režiséra Dušana Rapoša, autora série hudobných filmov Fontána pre Zuzanu, a tak spísal námet o skupinke dvadsiatnikov zo slovenského malomesta, ktorí dostanú príležitosť zviditeľniť sa v tanečnej súťaži. Scenár filmu Backstage napísala jeho režisérka Andrea Sedláčková so scenáristkou Naďou Clontz (seriál Tajné životy), pravdepodobne aj preto si Backstage zachoval štandardný tvar zodpovedajúci danému žánru – ľahkej tínedžerskej drámy. Odhliadnuc od toho je plný umelých postavičiek, do ktorých sa herci krkolomne prevteľujú, klišoidných zápletiek a preafektovanej, diskotékovej estetiky podporenej soundtrackom hiphopera Viktora Hazarda a Jana P. Muchova.

Andrea Sedláčková retro drámou o dopingu Fair Play, úspešnou aj na Českých levoch, dokázala, že vie písať aj režírovať, preto by sa zdalo, že jej vkus sa s tým Rapošovým nestretne. Jeho posledný film Muzzikanti bol totiž aj v rámci žánru – romantickej hudobnej komédie – primitívnou katastrofou s gýčovou estetikou, ktorú režisér divákom servíruje pravidelne už od druhej polovice 80. rokov. Backstage má síce o čosi iný odtieň, no pokračuje v tejto línii.

Choreografie a herecké výkony sú obstojné, scenár je síce príkry, no príbeh odsýpa dynamicky. Backstage je však rovnako vykalkulovaný ako televízny formát a prostredie, ktoré reflektuje. Od presvedčivej drámy o dospievajúcich, ktorí si plnia prvý veľký sen, má na míle ďaleko.

HODNOTENIE Pravdy: 2 hviezdičky z 5

• Backstage / Česko, Slovensko 2018 / réžia: Andrea Sedláčková / scenár: Naďa Clontz, Andrea Sedláčková / hrajú: Tony Porucha, Mária Havranová, Ondrej Hraška, Roman Luknár, Judit Bárdos a ďalší / premiéra: 15. marca

Viac na túto tému: #recenzia #Judit Bárdos #Roman Luknár #Andrea Sedláčková #Backstage