V denníkoch i na filmových serveroch vyšli desiatky nekrológov, v ktorých ich autori Formana vykresľujú ako osobnosť, ktorá výrazne ovplyvnila svetovú kinematografiu svojím podvratným zmyslom pre humor a citlivosťou pre príbehy spoločenských outsiderov. Vlna smútku zasiahla aj sociálne siete, kde svoju sústrasť prejavujú filmoví kritici, herci aj bývalí spolupracovníci.
Miloš Forman zomrel v americkom Connecticute v piatok po krátkej chorobe. Mal 86 rokov. O úmrtí celosvetovo uznávaného filmára okamžite informovali všetky významné svetové agentúry, denníky, spravodajské servery aj televízne a rozhlasové stanice. Nekrológy sa krátko po zverejnení smutnej správy objavili v odborných periodikách ako sú Variety či Hollywood Reporter, rovnako v popredných denníkoch ako The New York Times, Independent či Die Welt.
Denník New York Times píše o Formanovi ako o tvorcovi, ktorý neustále konfrontoval Hollywood svojím podvratným duchom a ktorý patril k filmárom, ktorí sa snažili spojiť tvorbu divácky úspešných snímok s citom pre nekonformné témy. „Miloš Forman, antiautoritárský režisér, ktorý mal jedinečnú citlivosť pre americké témy, na ktoré nazeral svojim potmehúdskym, satirickým spôsobom,“ napísal The Hollywood Reporter.
„Božská inšpirácia šialenstvom – jeho rozporuplnosťou, tvorivosťou, akousi vyššou príčetnosťou a krytím a legitimitou, ktorú dáva protestom proti útlaku a tyranom všetkého druhu – to boli myšlienky, ktoré Miloša Formana povzbudzovali počas jeho pozoruhodnej tvorivej dráhy. Bol to emigrant českej novej vlny, ktorý so sebou do Hollywoodu priniesol ducha protisovietskej vzbury a vedel rozvíjať svoju typickú potmehúdsku komiku a vášeň pre ľudskosť na desiatky najrôznejších spôsobov,“ napísal v denníku Guardian filmový recenzent Peter Bradshaw.
Na Formanovo úmrtie reagoval s ľútosťou aj český minister kultúry Ilja Šmíd, podľa ktorého odišiel človek s osobitým a originálnym pohľadom na ľudské žitie, ktorého peripetie, absurditu, farebnosť i krásu vedel majstrovsky zachytiť. Premiér Andrej Babiš na Twitteri napísal, že ho Formanovo úmrtie zasiahlo, bola to podľa neho najvýraznejšia a najúspešnejšia postava českého filmu.
Režisér Jan Hřebejk k úmrtiu Miloša Formana na Twitteri napísal, že nepoznal v odbore nikoho, kto by sa tešil nielen takej úcte, ale koho mali tiež všetci radi. „Odišiel najväčší filmár, ktorého kedy mala táto krajina, a jeden z najväčších, ktoré kedy mal svet,“ napísal Hřebejk. „Zažil som toho s ním tak na dve, na tri knihy. Bol zvláštny a výnimočný, a výnimočný bol tiež vzťah hercov k nemu, hľadeli na neho ako na pánbožka,“ povedal v spomienke jeho priateľ a niekdajší kolega Theodor Pištěk, ktorý sa ako kostýmový výtvarník podieľal na filme Amadeus.
„Opustil nás tvorca, ktorého dielo je zvlášť z obdobia českej tvorby stále bagatelizované,“ povedal dekan pražskej FAMU Zdeněk Holý, podľa ktorého je Formanova americká kariéra plná obdivuhodného profesionalizmu a boja za slobodu nespútaného jedinca.
Filmografia Miloša Formana
Laterna magika II (1960) – Dokument podľa Formanovho scenára, na ktorom sa podieľalo viacero ďalších režisérov – Karel Zeman, Vladimír Svitáček, Ján Roháč, Alfréd Radok, Elmar Klos, Ján Kadár a Emil Radok.
Konkurz (1963) – Polodokumentárny film zložený z autentických dokumentárnych záberov zo speváckeho konkurzu i zo zákulisia divadla Semafor v Prahe. Súčasťou snímky je hudobný fejtón Kdyby ty muziky nebyly. Za kamerou stál neskoršie Formanov dvorný kameraman Miroslav Ondříček.
Černý Petr (1963) – Formanova celovečerná prvotina. Tragikomédia o šestnásťročnom mládencovi, ktorý je v prvom zamestnaní konfrontovaný s pokrytectvom dospelého sveta. Vo filme prvýkrát zažiaril jeden z neskorších idolov nastupujúcej novej vlny Vladimír Pucholt.
Lásky jedné plavovlásky (1965) – Film s Vladimírom Pucholtom a Hanou Brejchovou v hlavných úlohách priniesol Formanovi prvé veľké medzinárodné úspechy, okrem iného získal nominácie na Oscara a Zlatý glóbus.
Dobře placená procházka (1966) – Televízny prepis úspešného predstavenia divadla Semafor, na ktorom Forman spolupracoval s režisérom Jánom Roháčom.
Hoří, má panenko (1967) – Snímka opisujúca peripetie plesu dobrovoľných hasičov na provinčnom malomeste bola takisto nominovaná na Oscara. Do filmu Forman obsadil prevažne nehercov.
Taking Off (1971) – Prvý Formanov film natočený v USA je vtipným a tragikomickým pohľadom na generáciu 70. rokov.
I Miss Sonia Henie (1971) – Krátkometrážny experimentálny film, ktorý vznikol počas jednej noci v priebehu medzinárodného filmového festivalu v Belehrade.
Viděno osmi: Desetiboj (1973) – Kolektívny film nakrútený pri príležitosti olympijských hier v Mníchove v roku 1972, na ktorom Forman pracoval ako jeden z ôsmich význačných režisérov vrátane Jurija Ozerova, Arthura Penna, Kona Ičikawu, Clauda Leloucha a Johna Schlesingera. Forman sa zameral na komické aspekty olympijských hier.
Prelet nad kukučím hniezdom (1975) – Filmom o túžbe po slobode a boji s nemocničnou šikanou podľa knihy Vyhoďte ho z kola von sa Forman priradil k filmovým velikánom. Film s rozpočtom tri milióny dolárov utŕžil len v pokladniach kín vyše sto miliónov dolárov, hlavne ale uspel u americkej filmovej akadémie, ktorá film ocenila piatimi Oscarmi v hlavných kategóriách vrátane réžie.
Vlasy (1979) – Film podľa slávneho broadwayského muzikálu odsudzujúceho vojnu vo Vietname a malomeštiacku ľahostajnosť a o generácii hippies.
Ragtime (1981) – Dráma o rasovej neznášanlivosti podľa románu Edgara Lawrence Doctorowa, ktorá získala osem nominácií na Oscara, žiadnu však nepremenila.
Amadeus (1984) – Jeden z najúspešnejších filmov histórie. Formanovo netradičné spracovanie sváru medzi geniálnym skladateľom Wolfgangom Amadeom Mozartom a jeho rivalom Antoniom Salierim podľa scenára anglického dramatika Petera Shaffera vynieslo filmu štyri desiatky ocenení, medzi nimi aj osem prestížnych zlatých sošiek Oscara (z 13 nominácií).
Valmont (1989) – Formanovo voľné spracovanie presláveného románu Choderlose de Laclos Nebezpečné známosti.
Ľud verzus Larry Flynt (1996) – Najkontroverznejší film Formanovej kariéry, ktorý získal Zlatý glóbus i Zlatého medveďa na Berlinale. Hlavným hrdinom je kontroverzný vydavateľ pornografie, ktorý bojuje za slobodu slova.
Muž na Mesiaci (1999) – Film venovaný životu televízneho komika Andyho Kaufmana, tiež ocenený na Berlinale.
Goyove prízraky (2006) – Historický film o slávnom maliarovi a jeho strete s inkvizíciou v čase napoleonských vojen.
Dobře placená procházka (2009) – Filmový záznam divadelného predstavenia, ktoré v roku 2007 Forman pripravil spolu so synmi Petrom a Matejom pre pražské Národné divadlo.