Formanovi vzdávajú hold svetové médiá, spomína Banderas aj Hřebejk

, 14.04.2018 16:45
Miloš Forman
Režisér Miloš Forman (vpravo) s hercami Natalie Portmanovou a Javierom Bardemom pri uvedení jeho filmu Goyove prízraky. Autor: ,

Po správe o úmrtí Miloša Formana vzdávajú pôvodom českému režisérovi hold médiá a kolegovia po celom svete.

V denníkoch i na filmových serveroch vyšli desiatky nekrológov, v ktorých ich autori Formana vykresľujú ako osobnosť, ktorá výrazne ovplyvnila svetovú kinematografiu svojím podvratným zmyslom pre humor a citlivosťou pre príbehy spoločenských outsiderov. Vlna smútku zasiahla aj sociálne siete, kde svoju sústrasť prejavujú filmoví kritici, herci aj bývalí spolupracovníci.

Miloš Forman zomrel v americkom Connecticute v piatok po krátkej chorobe. Mal 86 rokov. O úmrtí celosvetovo uznávaného filmára okamžite informovali všetky významné svetové agentúry, denníky, spravodajské servery aj televízne a rozhlasové stanice. Nekrológy sa krátko po zverejnení smutnej správy objavili v odborných periodikách ako sú Variety či Hollywood Reporter, rovnako v popredných denníkoch ako The New York Times, Independent či Die Welt.

Denník New York Times píše o Formanovi ako o tvorcovi, ktorý neustále konfrontoval Hollywood svojím podvratným duchom a ktorý patril k filmárom, ktorí sa snažili spojiť tvorbu divácky úspešných snímok s citom pre nekonformné témy. „Miloš Forman, antiautoritárský režisér, ktorý mal jedinečnú citlivosť pre americké témy, na ktoré nazeral svojim potmehúdskym, satirickým spôsobom,“ napísal The Hollywood Reporter.

Český
		režisér Miloš Forman (v strede)
		s...
Herec Jack
		Nicholson na zábere z filmu
		Prelet...
+12Zľava: Herec Tom Hulce,
		režisér Miloš Forman
		a...

„Božská inšpirácia šialenstvom – jeho rozporuplnosťou, tvorivosťou, akousi vyššou príčetnosťou a krytím a legitimitou, ktorú dáva protestom proti útlaku a tyranom všetkého druhu – to boli myšlienky, ktoré Miloša Formana povzbudzovali počas jeho pozoruhodnej tvorivej dráhy. Bol to emigrant českej novej vlny, ktorý so sebou do Hollywoodu priniesol ducha protisovietskej vzbury a vedel rozvíjať svoju typickú potmehúdsku komiku a vášeň pre ľudskosť na desiatky najrôznejších spôsobov,“ napísal v denníku Guardian filmový recenzent Peter Bradshaw.

Na Formanovo úmrtie reagoval s ľútosťou aj český minister kultúry Ilja Šmíd, podľa ktorého odišiel človek s osobitým a originálnym pohľadom na ľudské žitie, ktorého peripetie, absurditu, farebnosť i krásu vedel majstrovsky zachytiť. Premiér Andrej Babiš na Twitteri napísal, že ho Formanovo úmrtie zasiahlo, bola to podľa neho najvýraznejšia a najúspešnejšia postava českého filmu.

Režisér Jan Hřebejk k úmrtiu Miloša Formana na Twitteri napísal, že nepoznal v odbore nikoho, kto by sa tešil nielen takej úcte, ale koho mali tiež všetci radi. „Odišiel najväčší filmár, ktorého kedy mala táto krajina, a jeden z najväčších, ktoré kedy mal svet,“ napísal Hřebejk. „Zažil som toho s ním tak na dve, na tri knihy. Bol zvláštny a výnimočný, a výnimočný bol tiež vzťah hercov k nemu, hľadeli na neho ako na pánbožka,“ povedal v spomienke jeho priateľ a niekdajší kolega Theodor Pištěk, ktorý sa ako kostýmový výtvarník podieľal na filme Amadeus.

„Opustil nás tvorca, ktorého dielo je zvlášť z obdobia českej tvorby stále bagatelizované,“ povedal dekan pražskej FAMU Zdeněk Holý, podľa ktorého je Formanova americká kariéra plná obdivuhodného profesionalizmu a boja za slobodu nespútaného jedinca.

Filmografia Miloša Formana

Laterna magika II (1960) – Dokument podľa Formanovho scenára, na ktorom sa podieľalo viacero ďalších režisérov – Karel Zeman, Vladimír Svitáček, Ján Roháč, Alfréd Radok, Elmar Klos, Ján Kadár a Emil Radok.

Konkurz (1963) – Polodokumentárny film zložený z autentických dokumentárnych záberov zo speváckeho konkurzu i zo zákulisia divadla Semafor v Prahe. Súčasťou snímky je hudobný fejtón Kdyby ty muziky nebyly. Za kamerou stál neskoršie Formanov dvorný kameraman Miroslav Ondříček.

Černý Petr (1963) – Formanova celovečerná prvotina. Tragikomédia o šestnásťročnom mládencovi, ktorý je v prvom zamestnaní konfrontovaný s pokrytectvom dospelého sveta. Vo filme prvýkrát zažiaril jeden z neskorších idolov nastupujúcej novej vlny Vladimír Pucholt.

Lásky jedné plavovlásky (1965) – Film s Vladimírom Pucholtom a Hanou Brejchovou v hlavných úlohách priniesol Formanovi prvé veľké medzinárodné úspechy, okrem iného získal nominácie na Oscara a Zlatý glóbus.

Dobře placená procházka (1966) – Televízny prepis úspešného predstavenia divadla Semafor, na ktorom Forman spolupracoval s režisérom Jánom Roháčom.

Hoří, má panenko (1967) – Snímka opisujúca peripetie plesu dobrovoľných hasičov na provinčnom malomeste bola takisto nominovaná na Oscara. Do filmu Forman obsadil prevažne nehercov.

Taking Off (1971) – Prvý Formanov film natočený v USA je vtipným a tragikomickým pohľadom na generáciu 70. rokov.

I Miss Sonia Henie (1971) – Krátkometrážny experimentálny film, ktorý vznikol počas jednej noci v priebehu medzinárodného filmového festivalu v Belehrade.

Viděno osmi: Desetiboj (1973) – Kolektívny film nakrútený pri príležitosti olympijských hier v Mníchove v roku 1972, na ktorom Forman pracoval ako jeden z ôsmich význačných režisérov vrátane Jurija Ozerova, Arthura Penna, Kona Ičikawu, Clauda Leloucha a Johna Schlesingera. Forman sa zameral na komické aspekty olympijských hier.

Prelet nad kukučím hniezdom (1975) – Filmom o túžbe po slobode a boji s nemocničnou šikanou podľa knihy Vyhoďte ho z kola von sa Forman priradil k filmovým velikánom. Film s rozpočtom tri milióny dolárov utŕžil len v pokladniach kín vyše sto miliónov dolárov, hlavne ale uspel u americkej filmovej akadémie, ktorá film ocenila piatimi Oscarmi v hlavných kategóriách vrátane réžie.

Vlasy (1979) – Film podľa slávneho broadwayského muzikálu odsudzujúceho vojnu vo Vietname a malomeštiacku ľahostajnosť a o generácii hippies.

Ragtime (1981) – Dráma o rasovej neznášanlivosti podľa románu Edgara Lawrence Doctorowa, ktorá získala osem nominácií na Oscara, žiadnu však nepremenila.

Amadeus (1984) – Jeden z najúspešnejších filmov histórie. Formanovo netradičné spracovanie sváru medzi geniálnym skladateľom Wolfgangom Amadeom Mozartom a jeho rivalom Antoniom Salierim podľa scenára anglického dramatika Petera Shaffera vynieslo filmu štyri desiatky ocenení, medzi nimi aj osem prestížnych zlatých sošiek Oscara (z 13 nominácií).

Valmont (1989) – Formanovo voľné spracovanie presláveného románu Choderlose de Laclos Nebezpečné známosti.

Ľud verzus Larry Flynt (1996) – Najkontroverznejší film Formanovej kariéry, ktorý získal Zlatý glóbus i Zlatého medveďa na Berlinale. Hlavným hrdinom je kontroverzný vydavateľ pornografie, ktorý bojuje za slobodu slova.

Muž na Mesiaci (1999) – Film venovaný životu televízneho komika Andyho Kaufmana, tiež ocenený na Berlinale.

Goyove prízraky (2006) – Historický film o slávnom maliarovi a jeho strete s inkvizíciou v čase napoleonských vo­jen.

Dobře placená procházka (2009) – Filmový záznam divadelného predstavenia, ktoré v roku 2007 Forman pripravil spolu so synmi Petrom a Matejom pre pražské Národné divadlo.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#úmrtie #spomienka Jan Hřebejk #spomienka #New York Times #nekrológ #Miloš Forman #kariéra #film #Andrej Babiš
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk