Recenzia: Odnikiaľ - keď je jediným východiskom smrť

Sympaťák Nuri kráča povzbudzovaný trestancami väzenskou chodbou, dozorcovia ho ležérne sprevádzajú na jeho sobáš.

24.04.2018 09:00
Diane Kruger Odnikiaľ Foto:
Diane Kruger v trileri Odnikiaľ (2017) režiséra Fatiha Akina.

Nuri je kurdský imigrant v Nemecku – rovnako ako režisér a scenárista filmu Odnikiaľ Fatih Akin. Vo chvíli vrcholného šťastia ešte netuší, že jeho pôvod ho o pár rokov tragicky dobehne. Nuri (Numan Acar) ako mladý zapadol do subkultúrnej komunity v Hamburgu a adaptoval sa v nej prirodzene ako díler drog. Ostatne, nebyť tohto prešľapu, nikdy by sa nestretol so svojou láskou Katjou (Diane Krugerová). Nuriho zakrátko z väzenia prepustia a ich syn Rocco sa už narodí do šťastnej rodiny. Ich idyla však nespravodlivo stroskotáva. Na ulici v prisťahovaleckej štvrti, presne pred Nuriho kanceláriou, totiž vybuchne bomba. Katja tak príde o manžela aj syna a túži po jedinom – po spravodlivej pomste.

Rasizmus náš každodenný

Fatih Akin sa inšpiroval reálnymi udalosťami, zobrazuje útok neonacistických radikálov na nevinných civilistov, aby odhalil dieru v legislatíve, neschopnosť obhájiť objektívnu pravdu a dosiahnuť spravodlivý trest. Keď sa Katja vracia, aby vyzdvihla manžela a syna z práce, na mieste je polícia a všetko, čo milovala, v jedinom okamihu zmizne. Nuri a Rocco sú náhodnými obeťami, bicykel s bombou mohol byť totiž pristavený na ktoromkoľvek rohu ulice, v tejto štvrti mesta by pravdepodobne zakaždým zasiahol terč.

Katja sa prepadne do náhlej tmy a znáša únavné plynutie života "po tom”. Ocitá sa pod ostrým svetlom, jej bolesť je nemenná, aj po uplynutí času rovnako intenzívna. Potreba odplaty rastie po tom, čo sa uzavrie vyšetrovanie vraždy a ešte intenzívnejšia je po skončení náročného súdu. Tu je konfrontovaná s pohľadom na vrahov svojich milovaných, s nepríjemnými detailmi ich smrti a napokon i spochybnením jej výpovede. Argumenty právnika zastupujúceho vinníkov napokon celý súd významne ovplyvnia. S jej "poslednou vôľou” – pomstou, ako jediným možným východiskom zo smútku, sa divák oboznámený s pravdou prirodzene stotožní.

Citlivá hra na city

Filmárovi stačí niekoľko letmých obrazov na to, aby presvedčil, že Nuri a Katja boli osudový pár. Expozícia je sugestívna, od prvého momentu tak vdychujeme Katjin smútok i vnútorný nepokoj. Autor sa sústredí predovšetkým na psychologizáciu protagonistky. Katja je silný, uhrančivý charakter a Diane Krugerová svoju postavu v hraničnej situácii reálne žije.

Rozprávanie je priamočiare, sled udalostí je vyčerpávajúci pre hrdinov i diváka. Aj keď má scenárista v rukáve niekoľko prekvapivých zvratov, príbeh je predvídateľný, čo vyvažuje práca s napätím a atmosférou. Katja sa síce utopí v bolesti, no jej fatálny výkrik je gestom odplaty, tragickou satisfakciou. Keď totiž nedokonalý legislatívny systém a benevolentné princípy demokracie nedokážu predchádzať a brzdiť zločin, jediným východiskom je zabiť v sebe pud sebazáchovy a konať.

Odnikiaľ je konvenčnou trojaktovkou, nosným a funkčným pilierom drámy je Katja – odvážna hrdinka s chybami a obrovským balvanom na chrbte. Jej osud síce odzrkadľuje Akinovu angažovanú kritiku rasizmu a politicko-spoločenských anomálií, ktoré zločincov chránia, halí ju však do precíznej, civilnej štúdie zúfalstva.

Príbeh je rámcovaný, prvok z úvodu vyskočí v závere ako ostrá pointa. Potreba pomsty je fatálna a neuhasiteľná a ak má byť satisfakciou, musí byť rovnako krutá ako akt, ktorý jej predchádzal.

Filmár je do veľkej miery osobný, jeho stanovisko je jasné, prevteľuje sa do postáv a zároveň sa snaží príbeh oddramatizovať, formálne sa stavia do polohy odťažitého pozorovateľa. Uvedomuje si krehkosť témy a programovo sa vyhýba expresivite, aj napriek tomu sú niektoré obrazy natoľko emotívne, že rezonujú v divákovi zakaždým, keď príde na drámu Odnikiaľ reč.

Hodnotenie Pravdy:

• 4 hviezdičky z 5
  • Odnikiaľ / Nem., Fr., 2017 / réžia: Fatih Akin / scenár: Fatih Akin, Hark Bohm / kamera: Rainer Klausmann / strih: Andrew Bird / hrajú: Diane Krugerová, Denis Moschitto, Numan Acar, Johannes Krisch a ďalší. / slovenská premiéra 29. 3.

Viac na túto tému: #Diane Kruger #Odnikiaľ #Fatih Akin