Ready Player One: Fanúšikov sen

King Kong po boku T-Rexa z Jurského parku, vraždiaca bábika Chucky pobehujúca pod nohami Železného obra, Batman na Evereste či kultová konzola Atari 2600, od ktorej závisí osud celého sveta.

27.04.2018 12:00
Steven Spielberg Foto: ,
Steven Spielberg sa aj vďaka filmu Ready Player One stal prvým režisérom, ktorého filmy celosvetovo dosiahli tržby rekordných desať miliárd dolárov.
debata (1)

Stane sa z Ready Player One Stevena Spielberga popkultúrna ikona, či ide len o smiešny zlepenec účelovo poľujúci na peňaženky skalných fanúšikov? Snímka Ready Player One Spielbergovi za necelý mesiac od premiéry vyniesla nielen vyše pol miliardy dolárov, ale dopomohla mu aj k titulu prvého režiséra, ktorého filmy celosvetovo dosiahli tržby rekordných desať miliárd dolárov.

Fanúšik fanúšikom

Dystopický svet, v ktorom väčšina ľudstva hľadá utešenie a potešenie vo virtuálnej simulácii OASIS, je plný popkultúrnych odkazov a nostalgie za osemdesiatymi rokmi. Hlavný hrdina Wade Watts (Tye Sheridan) sa rozhodne nájsť trojicu skrytých kľúčov zaručujúcich nadvládu nad OASIS-om, ktoré vo virtuálnom operačnom systéme skryl jeho autor James Halliday (Mark Rylance).

Autor knižnej predlohy, spisovateľ Ernest Cline tento fiktívny svet stvoril ako fanúšik pre fanúšikov. Problematiku už pred rokmi rozobral aj v scenári trpkej komédie Fanúšikovia, o skupine skalných uctievačov Hviezdnych vojen, ktorí sa spolu s kamarátom umierajúcim na rakovinu vyberú na roadtrip naprieč Amerikou. Fenomén fanúšikovstva sa zrkadlí aj v ďalšej Clineovej knihe Flotila. Keď Cline videl druhý trailer na Spielbergovu adaptáciu svojej knihy, ukážka ho tak strhla, že ohlásil pokračovanie Ready Player One a ihneď sa pustil do jeho písania. Tu vidieť narušenie tradičného vzťahu knižná predloha verzus filmová adaptácia, kde druhé menované nie je len umelou prísavkou, ale reálne ovplyvňuje aj vývoj literárneho predobrazu.

Popkultúrne bahnenie

Ťažiskom virtuálnej reality OASIS sú v prípade Ready Player One najmä tzv. easter eggs, teda skryté odkazy, ktoré potešia najmä fanúšikov popkultúry. Pestrý svet simulácie a bohaté portfólio odkazov umožňuje fanúšikom rýpať sa v ňom, rozširovať si záber o ďalšie popkultúrne ikony "samoštúdiom“ alebo len tak zo zábavy hltať videá mapujúce easter eggs prepašované do filmu. Svet Ready Player One teda klasicky nekončí záverečnými titulkami. Ak mu to divák dovolí, rozširuje mu realitu a fiktívny svet sa preplieta s tým reálnym.

Zatiaľ čo minulý rok svet žil kampaňou MeToo, ktorá bojovala proti sexizmu a sexuálnemu obťažovaniu aj vo filmovom biznise, podobný fenomén zasiahol aj hernú scénu. Dostal názov Gamergate, odštartoval ju v roku 2014 škandál okolo hernej dizajnérky Zoe Quinnovej a jej videohry Depression Quest. Gamergate, ktorá mala spočiatku bojovať proti kyberšikane v hernom priemysle, postupne nabrala na obrích rozmeroch a začala šikanovať samotných fanúšikov, ale aj tvorcov.

A práve Gamergate sa dotkla aj Ready Player One. Popri množstve ďalších novinárov, ktorí popkultúrnu tematiku spolitizovali, je vzorovým príkladom článok v denníku The Guardian. Novinár Alfie Bown v ňom tvrdí, že Spielbergov čerstvý trhák je plný genderových stereotypov, režisér ukazuje tú najhoršiu stránku hráčov videohier a velebí elitárstvo.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Steven Spielberg #Ready Player One