Recenzia: Avengers: Nekonečná vojna - záchrana vesmíru si žiada straty

Snímka Avengers: Nekonečná vojna úspešne ukončila tretiu fázu filmových spracovaní marvelovského vesmíru nakrútených podľa komiksovej predlohy Stana Leeho a jeho spolupracovníkov.

29.04.2018 09:00
Avangers Foto:
V poradí devätnásty titul z kolekcie príbehov o superhrdinoch v sebe spája niekoľko desiatok protagonistov z marvelovského vesmíru.

V poradí devätnásty titul z kolekcie príbehov o superhrdinoch v sebe spája niekoľko desiatok protagonistov zo štrnástich samostatných filmov s postavami Iron Mana, Hulka, Thora, Kapitána Ameriku, Ant-Mana, Doktora Strangea, Spider-Mana a Čierneho pantera a z piatich snímok zahŕňajúcich viacerých hrdinov do jedného filmového spracovania v podobe Avengerov a Strážcov Galaxie.

Silnejší ale alternatívny boh

Počas desaťročnej histórie si Marvel Studios vytvorilo vlastný mytologický metapríbeh. Z komiksovej predlohy sa tak stala séria filmov podobných fikčnému svetu J. R. R. Tolkiena či sérii J. K. Rowlingovej. Dosiaľ sa tieto komiksové snímky pridržiavali zásady, že žiaden muž, žena ani dieťa len tak nezahynie a straty nie sú povolené. Čo sa však stane v momente, keď záchrana vesmíru vyžaduje hmatateľné straty? Prichádza Thanos…

Antihrdina je v tomto prípade najmenej prekvapujúcou postavu v príbehu. Za posledných desať rokov existencie marvelovského univerza sa neustále opakovala skrytá hrozba. Neviditeľné zlo číhajúce niekde tam, hlboko vo vesmíre. V (Ne)konečnej vojne sa odhodlanie, presvedčenie a narastajúca sila Thanosa naplno prejavia. Ak ste si dosiaľ mysleli, že jediným bohom v celom vesmíre je Thor, ste na omyle. Avengers: Nekonečná vojna predkladá nového, silnejšieho, ale alternatívneho boha. Pokojne môže konať zlo. Aj keď spravodlivo.

Zoskupením desiatok protagonistov sa v rámci príbehu vytvorili nové a dopovedanejšie rodinné vzťahy, nové väzby, postavy sa sčasti zmenili a divák si tak dopĺňa niekoľko kontextov absentujúcich v ostatných osemnástich príbehoch. Zároveň vznikol priestor pre nové a prepracovanejšie témy a motívy. Kapitán Amerika, Čierny panter či Spider-Man sú reflektovaní iba prostredníctvom niekoľkých viet. Pár minút slávy Steva Rodgersa na plátne pripomína jeho šľachetnosť a rozvahu, T'Challa je charakterizovaný prostredníctvom svojho shakespearovsky vznešeného prejavu a oddanosti rodnej Wakande a Spider-Man nezabúda na svoj popkultúrny humor.

Satirické súperenie alfa samcov

Postavy, ktoré v snímke dostali viac priestoru, zvádzajú satirické súperenie alfa samcov. Zatiaľ čo Stark a Strange sú dva charaktery s dominantným prvkom intelektu a zmyslu pre sarkastický humor, Thor a Star Lord predstavujú kult fyzickej sily a krásy. V makropríbehu zohráva dôležitú úlohu aj počiatočné zmätenie. Stretáva sa v ňom niekoľko skupín a jednotlivcov, no nikto nevie, v akom "tíme“ sa nachádza superhrdina pri ňom.

Namiesto toho, aby nám bratia Russovci ukázali, prečo majú diváci marvelovské panoptikum postáv tak radi, jednotlivé mikropríbehy rozkladajú na desiatky fragmentov. Vytvárajú interaktívnu hru. Puzzle s jediným cieľom – poskladať ho do jedného celku. Komplexnú formu snímky dopĺňa aj roadmovie charakter Avengerov. Spolu s hrdinami divák precestuje polovicu vesmíru. Nidavellir. Knowhere. Zem. Wakanda. Asgard. Titan. Vormir. Každá planéta je špecifická, pretože je domovom vždy odlišných bytostí. Bielych, čiernych, modrých, zelených. Polobohov, škriatkov, otrokov, ľudí. Jednotiacim prvkom je ich apokalyptická vízia po zasiahnutí vyššej moci hrozivého Thanosa.

Snímka disponuje niekoľkými vodidlami predznamenávajúcimi dejové následnosti. Flashback do predošlého dielu Kapitána Ameriku či nezabudnuteľná hymna Wakandy zainteresovanému divákovi ponúkajú niekoľko informácií medzi riadkami. Doplnkové informácie je však potrebné správne dekódovať. Puzzle skladačka, samozrejme, funguje len za predpokladu, že sa na plátno pozerá divák – fanúšik príbehov z dielne Marvel Studios. Inak príbeh stráca to najcennejšie, čo má. Aktívny dialóg s divákom.

Nekonečná vojna, v ktorej sa veľa osudov divácky obľúbených hrdinov zmenilo a príbehy sa ukončili, je ďalšou ilustráciou toho, ako to dopadne, keď je moc akumulovaná v rukách polobláznivého jednotlivca.

Hodnotenie Pravdy:

• 4 hviezdičky z 5
  • Avengers: Nekonečná vojna / USA, 2018 / réžia: Anthony a Joe Russo / scenár: Christopher Markus, Stephen McFeely / hrajú: Robert Downey Jr, Chris Evans, Chris Hemsworth, Scarlett Johanssonová, Mark Ruffalo, Anthony Mackie, Jeremy Renner, Elizabeth Olsen, Paul Bettany, Chris Pratt, Benedict Cumberbatch , Tom Holland, Chadwick Boseman, Josh Brolin, Don Cheadle, Sebastian Stan, Gwyneth Paltrow, Zoe Saldana, Dave Bautista, Karen Gillan, Pom Klementieff, Tom Hiddleston, Benicio del Toro, Idris Elba, Jon Favreau, William Hurt, Benedict Wong, Linda

*slovenská premiéra: 26. apríla

Viac na túto tému: #recenzia #Avengers: Nekonečná vojna