Fest Anča – profesionál bez hviezdnych manierov

Tam, kde sa končí ľudská predstavivosť, končia aj možnosti animácie. To je formulka, ktorá je akoby už priamo zakódovaná v pomyselnom manifeste Medzinárodného festivalu animácie Fest Anča, a to nielen preto, lebo sa primárne zameriava na animované snímky. Aj jeho 11. ročník, ktorý sa od štvrtka do nedele konal v Žiline, ukázal, že rovnakú hravosť, zápal pre tvorbu a príchuť rôznorodosti dokáže vďaka tímu zanietených ľudí preniesť z filmového plátna aj do reality.

03.07.2018 08:56
Fest Anča Foto:
Stanica Žilina-Záriečie sa stala hlavným stanoviskom Medzinárodného festivalu animácie Fest Anča.
debata

Stanica Žilina-Záriečie, Nová synagóga, Bábkové divadlo Žilina – to sú miesta, ktoré sa počas uplynulých dní stali baštou nielen pre animátorov, filmárov, výtvarníkov a herných vývojárov z celého sveta, ale aj zvedavých divákov. Identifikovať festivalového návštevníka nebolo zložité. Okrem toho, že stále pendloval medzi zastávkami vzdialenými od seba asi desať minút, takmer vždy bol jeho súčasťou aj výrazný farebný prvok – či už išlo o kus odevu, tašku, alebo len ponožky. Farbám sa však nepodriaďoval len (pod)vedomý výber oblečenia, ale celý vizuál festivalu spoločne s jeho výzdobou.

Je nesmierne sympatické, že tím organizátorov vždy myslí aj na tie najmenšie detaily, ktoré postupne dotvárajú mozaiku komplexného festivalového zážitku. Či už to boli tematické červené šatky a megafóny odkazujúce na tohtoročnú tému propagandy, alebo sprievodný program, ktorý sa snažia prepájať s animovaným filmom, vždy z nich cítiť precíznosť a invenčnosť. Fest Anča je podujatie na profesionálnej úrovni, čo sa odráža aj v medzinárodnom zastúpení významných hostí, kto však čaká veľkolepé a strojené galaprogramy plné drahých rób a šampanského, obíde naprázdno. Pôvab Aničky zo Žiliny totiž tkvie práve v neformálnej atmosfére.

Animácia do sveta červených kobercov a svetiel reflektorov jednoducho nepatrí, čo na svojom masterclasse potvrdil aj jeden z hostí festivalu – Theodore Ushev. Bulharsko-kanadský režisér narážal na svoju vlastnú skúsenosť po tom, čo jeho film Slepá Vaysha získal v roku 2017 nomináciu na Oscara. Podľa jeho slov je vždy dôležité nájsť si svoju vlastnú cestu aj za cenu toho, že je lemovaná rôznymi prekážkami.

Populizmus ako inšpirácia

„Nikdy nie je nesprávny čas na umeleckú tvorbu. Možno si poviete: Teraz je to zlé, lebo nemáme financie, nikto nám ich neposkytne, alebo že dnešná doba umeniu jednoducho nepraje. Ja tomu však neverím. V ťažkých časoch vznikli tie najlepšie diela. Dnes, keď je na vzostupe nacionalizmus a populizmus, to platí takisto. Zoberte si napríklad Donalda Trumpa, ktorý je bezodným zdrojom inšpirácie. Ide len o to, premeniť deštruktívne tendencie na konštruktívnu silu, vytvoriť antipropagandu,“ odkázal Ushev na hlavnú tému festivalu, ktorá chcela zdôrazniť aj súčasnú hrozbu ovplyvňovania verejnej mienky.

Na základné vyjadrovacie prostriedky propagandy poukázal počas svojej prednášky aj poľský kurátor a kultúrny aktivista Michał Bobrowski, ktorý pomáhal celú tematickú sekciu zostavovať. Ako zdôraznil, totalitné režimy sa vždy snažili hľadať zlo, ktoré prichádza zvonku a ktoré bolo pre nich v konečnom dôsledku esenciálnou zložkou. Bez „tých zlých“ by totiž propaganda strácala zmysel. „Propagandistický aparát pripomína siamské dvojčatá. Obe strany bez seba nedokážu existovať. Vždy je tam dobrá a zlá strana, my verzus oni. Komunikuje cez symboly, všetko je veľmi predvídateľné, dokonca by som povedal až detsky zjednodušené,“ pripomenul Bobrowski.

Výlety do podvedomia

Práve pri striedavom navštevovaní filmových sekcií o propagande a blokov súčasných nezávislých animovaných filmov si mohol divák všimnúť, ako kvalitná tvorba nahrádza priamočiaro podsúvaný názor citlivou autorskou výpoveďou s priestorom pre toho, kto sa pozerá. „Tvoriť animáciu pre mňa znamená vstúpiť do hlbšieho duchovného sveta, ktorý prevyšuje dualizmus mysle a tela, miesta, kde ako verím, leží kľúč k zjednoteniu podvedomia a reality,“ prezradil počas festivalu ďalší významný hosť, japonský animátor Kódži Jamamura, ktorý sa v tvorbe inšpiruje starými japonskými povesťami, ale aj príbehmi Franza Kafku. Divák sa do spomínaného sveta mohol dostať počas autorovej retrospektívy, ktorá okrem vťahujúcich poetických obrazov upútala aj detskou hravosťou či spoluprácou animácie a hudobnej stránky, ktorá, ako sa zdá, hrá pri tvorbe Kódžiho Jamamura takisto dôležitú úlohu.

Významnou súčasťou Fest Anče sú aj sekcie súťažných filmov, kde sa každoročne stretne to najlepšie z minulého roka. Víťazným filmom sa tento rok stala snímka Nič sa nedeje, ktorú vytvorilo režisérske duo z Dánska Uri a Michelle Kranot. Film vznikol v dvoch verziách – v klasickej 2D animácii a VR (virtuálnej realite), pričom jedna dopĺňa druhú. „Uchvátila nás jeho atmosféra a hypnotické tempo. Zanechá v divákovi hlboký zážitok, ktorý sa len tak ľahko nevytratí,“ zhodnotila odborná porota, ktorú tvorili televízna a filmová konzultantka Agnès Bizzaro z Nemecka, filmár Peter Millard z Veľkej Británie a Michał Bobrowski. Spomedzi slovenských tvorcov si hlavnú cenu odniesla Ivana Šebestová za film Žltá.

Festivalová atmosféra na Stanici Žilina-Záriečie.
Koncert českej trapovej skupiny Opak Dissu.
+6Jeden z hlavných hostí festivalu – japonský...

Okrem podpory animovaného filmu sa však festival snaží už dlhodobo zviditeľňovať aj slovenskú hernú scénu, ktorá v poslednej dekáde zažíva nevídaný rozmach. Aj preto je už plnohodnotnou súčasťou festivalu aj podujatie Game Days, v rámci ktorého tento rok po prvý raz udelili aj ocenenie pre Slovenskú hru roka. Tou sa stala hra Vikings: Wolves of Midgard od štúdia Games Farm.

Štyri dni na Fest Anči priniesli obrovský balík vnemov a impulzov. Či už išlo o sledovanie nekonečného množstva animovaných filmov, výlety do imaginárneho sveta prostredníctvom virtuálnej reality, divokých aj experimentálnych koncertov, alebo rozprávkových návratov do detstva. To všetko sa môže diať aj bez zbytočných ceremónií, moderátorských dvojíc a účasti smotánky, a to všetko robí z Fest Anče podujatie, na ktoré môže byť Slovensko právom hrdé. Pripomenúť jeho atmosféru si budú môcť najbližšie aj účastníci festivalu Pohoda, kde sa bude premietať pásmo Best of Fest Anča 2018.

Výber z ocenení Fest Anča 2018

Záber z filmu Nič sa nedeje. Foto: Dansk Film
Nič sa nedeje Záber z filmu Nič sa nedeje.
  • Anča Award: Nič sa nedeje, r. Uri a Michelle Kranot, Dánsko, 2017
  • Anča Award special mention: Hudobné traumy, r. Milos Tomič, Srbsko a Čierna Hora, 2018
  • Anča Student Award: Animátor, r. Alexander Gratzer, Rakúsko, 2017
  • Anča Student Award special mention: Tu a tu, r. Michaela Mihalyiová, Slovensko, 2017
  • Anča Music Video Award: w/o, r. Sanni Lahtinen, Fínsko, 2018
  • Anča Music Video Award Special mention: Divisional Articulations, r. Max Hattler, Nemecko, 2017
Ocenenie Anča Slovak Award si prevzala Ivana... Foto: Fool Moon
Projekt 100 Ocenenie Anča Slovak Award si prevzala Ivana Šebestová za film Žltá.
  • Anča Slovak Award: Žltá, r. Ivana Šebestová, Slovensko, 2017
  • Anča Slovak Award Special Mention: Cesta, r. Marek Jasaň, Slovensko, 2018
  • D Award: selFish, r. Lukáš Figeľ, Slovensko, 2017
  • Anča Kids Award: Pasca na vtáky, r. Evan DeRushie, Kanada, 2017
  • Game Days Pitching Session: Blood Will Be Spilled, štúdio Double Quote Studios
  • Game Days Pitching Special Mention: Yester Morrow, štúdio Bitmap Galaxy
  • Game Jam: Stratený hlas, Jakub Moravec, Vlado Líška a Katarína Geffertová

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Žilina #Stanica Žilina-Záriečie #animovaný film #Fest Anča 2018 #Theodore Ushev