Projekt 100 s Noém, Pawlikowským, von Trierom aj Kubošom

Premiéry provokatívnych festivalových hitov, dve domáce novinky aj overené klasiky ponúkne tradične najväčšia putovná filmová prehliadka na Slovensku Projekt 100.

14.07.2018 14:00
Záber z filmu Gaspara Noého Climax. Foto:
Záber z filmu Gaspara Noého Climax.
debata (3)

Cestu po filmových kluboch začne síce až 5. septembra, organizátori však včera zverejnili jej program.

Projekt 100 otvorí nový slovenský film režiséra Marka Kuboša Posledný autoportrét. Na Art Film Feste v Košiciach nedávno získal Zvláštnu cenu poroty. Marek Kuboš je dokumentarista, jeho novinka je však „umeleckým hybridom“, hoci dokument pripomína. Kuboš sa touto snímkou po rokoch vrátil k autorskému filmu a Posledný autoportrét rozpráva aj o tom, prečo mu to tak dlho – od roku 2001 – trvalo.

„Dlho som v sebe cítil , že ako autorovi dokumentárnych filmov sa mi ťažko vyjadruje, že ľudia sa uzatvárajú, idú možno na diktafón, ale na kameru už nechcú ísť,“ povedal Kuboš festivalovej televízii na Art Filme. Novinka má podľa jeho slov niekoľko rovín a rovnaké otázky ako sebe kládol aj kolegom dokumentaristom, ako sú Peter Kerekes, Juraj Lehotský, Jaro Vojtek a mnohí ďalší.

Ako predfilm sa bude pred Kubošovou snímkou premietať ďalšia domáca novinka – animované Monštrum Martina Snopeka. Film vytvorený z linorytov rozpráva o manipulácii mocných s našimi životmi. Dobrým zvykom prehliadky Projekt 100 je, že prináša do slovenských kín čerstvé festivalové hity. K takým patrí novinka francúzsko-argentínskeho provokatéra a jedného z najkontrover­znejších režisérov súčasnosti Gaspara Noého. Jeho snímka Climax je príbehom dvadsiatky tanečníkov, ktorých počas sústredenia niekto omámi drogami.

„Netreba veľa a ich stav vyvrcholí neurózami a psychózami, ktoré len znásobuje elektrizujúci rytmus hudby. Kým niektorí z nich sa vznášajú, iní prepadajú do pekiel,“ píšu organizátori prehliadky. Hoci jeho filmy mnohých poburujú a diváci z nich zvyknú z kina aj odchádzať – podľa Noého slov pre Guardian zvyčajne tak štvrtina – jeho novinka mala po premiére v Cannes úspech u kritiky a projekciu opustilo iba zopár ľudí. „Musím robiť niečo zle. Musím si zobrať dlhú dovolenku a prehodnotiť svoju kariéru,“ reagoval na to režisér. Magazín Variety film opísal, ako keby „muzikál Fame (1980) nakrútil Markíz de Sade so steadicamom“.

Na rozdiel od Noého filmu mnohí na festivale v Cannes znechutene odchádzali z novinky Larsa von Triera Matt stavia dom. Príbeh sériového vraha Jacka (Matt Dillon), pre ktorého je každá vražda umeleckým dielom a svoje „majstrovstvo“ sa snaží doviesť k dokonalosti, pobúril svojou brutalitou a kritikov rozdelil na dva nezmieriteľné tábory. Projekt 100 snímku premietne v rámci špeciálneho uvedenia – na budúci rok v januári.

Okrem toho sa diváci môžu tešiť na love story oscarového poľského režiséra Pawla Pawlikowského (Ida) Studená vojna, ktorá si z Cannes odniesla tento rok cenu za réžiu, či víťazný film Art Film Festu Tiesňové volanie dánskeho režiséra Gustava Möllera. Ten si vystačil iba so službukonajúcim policajtom na tiesňovej linke, s dvomi miestnosťami na policajnej stanici a s hlasmi z telefónu. Tradične sú v programe prehliadky aj klasické diela kinematografie – tento rok sú to Byt (1960) Billyho Wildera, Vlasy (1979) Miloša Formana a Moulin Rouge (2001) Baza Luhrmanna.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #film #Projekt 100 #provokácia #Lars von Trier #Gaspard Noe