Recenzia: Mission Impossible stále baví a prekvapuje

Inteligentná, uvedomelá, maximálne strhujúca dych berúca akčná lahôdka, ktorá diváka doslova prilepí k sedačkám a nechá ho s úžasom neveriacky otvárať ústa. Filmy, ako je tento, prepisujú filmovú históriu. Samozrejme, nie vďaka svojmu priamočiaremu a klišéovitému príbehu charakteristickému pre daný žáner, ale vďaka absolútne fenomenálnemu štýlu. Ten bude možno ešte aj o dekádu neskôr predmetom analýz nejedného kritika. Ide teda o najlepší diel zo série Mission Impossible? Rozhodne!

02.08.2018 12:00
Mission Impossible Fallout Foto:
Zľava Simon Pegg, Rebecca Ferguson, Tom Cruise a Ving Rhames vo filme Mission Impossible: Fallout.

Ethan Hunt (Tom Cruise) je späť, aby opäť zachránil svet. Stále zásadový, trocha naivný a prchký, no tentoraz silnejší, ale aj zábavnejší. S ním prichádza ohlušujúci hukot motorov, črepiny skla a guľky letiace z každej strany vďaka partii chlapíkov, s ktorými sa naozaj neradno zahrávať. Po Huntovom boku, ako inak, musí stáť a pomáhať mu trocha nemotorný, miestami iritujúci Benji (Simon Pegg) a tiež neustále hláškujúci Luther (Ving Rhames). K zohranej trojici pribudol aj ďalší hráč, August Walker (Henry Cavill).

Ich cieľom je zastaviť jadrovú hrozbu eliminovaním nebezpečnej organizovanej skupiny, na čele ktorej stojí Solomon Lane (Sean Harris), známy z predchádzajúceho dielu. Vracajú sa aj ďalšie tváre, aby čo najviac zamiešali karty a skomplikovali situáciu. Huntove osudové ženy Ilsa (Rebecca Ferguson) a Julia (Michelle Monaghan). Je fascinujúce, že napriek slušnej rozvrstvenosti postáv a takému častému striedaniu lokácií film vôbec nepôsobí roztrieštene. Naopak, ťaží z toho tým, že nenecháva diváka nudiť sa ani na sekundu, čo pri 147 minútach chce naozaj talent. Ten režisér Christopher McQuarrie bezpochyby má.

A jeho spolupráca s Tomom Cruisom začína byť akási nová záruka kvality. Po piatom diele Mission Impossible: Národ grázlov (2015) McQuarrie ukázal, že je okrem skvelého scenáristu (Jack Reacher, Na hrane zajtrajška) aj skvelý a vyzretý režisér. Vie, ako diváka chytiť a už nepustiť, aj ako lišiacky nadviazať na predošlé diely tak, aby to fungovalo, no čo je najpodstatnejšie (pretože to je to najťažšie), vie stále milo prekvapiť. Rozhodnutie spraviť ďalšie pokračovanie špionážnej série o nemožných misiách bolo teda určite správne. Zručnosť, akú režisér predvádza, možno prirovnať k tej, akú doposiaľ boli schopní na poli akčného filmu predviesť hádam len bratia Scottovci, James Cameron, George Miller či Christopher Nolan.

Mission Impossible: Fallout je (ne)obyčajnou rozprávkou, kde jednoducho musí niekto niekoho na poslednú chvíľu zachrániť a všetko nakoniec musí dobre dopadnúť. Aj keď to každý divák vie, je vedený k tomu, aby o tom aspoň na sekundu zapochyboval, mal ten známy nepríjemný pocit v žalúdku a potil sa pri každej scéne, kde ide hlavným hrdinom o život. A darí sa to. Všetko to naozaj funguje. Zábery z prvej osoby, dlhočizné jednozáberovky a dokonalá montáž s neuveriteľne presným tempom aj rytmom prenesú diváka priamo na scénu, pričom nevníma okolitý svet a zabudne, ako to vlastne v týchto sériách chodí. Ide vskutku o manipuláciu par excellence.

Najväčším plusom filmu je však množstvo zapamätateľných sekvencií. Zatiaľ čo iné akčné filmy podobnými sekvenciami vrcholia, tu sú len akýmsi predjedlom k ďalšej a ďalšej. A i keď by sa niekomu mohlo zdať, že práve posledná polhodina filmu je už príliš „prepálená“, v skutočnosti ide o skvelú sebareflexívnu postmodernú grotesku. Výsledný dojem však trocha kazí herecká strohosť a kŕčovitosť Henryho Cavilla, ktorý má stále ešte výraz supermana, ktorého stvárnil v Mužovi z ocele (2013) a miestami až príliš kontrastuje so skvelým Cruisom. Zatiaľ však ide jednoznačne o blockbuster roka!

5 hviezdičiek z 5

• Mission Impossible: Fallout/ USA, 2018/ réžia: Christopher McQuarrie / scenár: Christopher McQuarrie / hrajú: Tom Cruise, Simon Pegg, Alec Baldwin, Ving Rhames, Henry Cavill, Rebecca Ferguson, Michelle Monaghan a i./

Viac na túto tému: #Tom Cruise #Simon Pegg #Mission Impossible