Recenzia: Chata na predaj? Nie veľmi výhodná kúpa

Čo značí trojgeneračný výlet na rodinnú chatu? Problémy. Tie sa však valia z každého rohu nielen na postavy, ale aj na diváka. Trailer českého filmu Chata na predaj naznačil, že by mohlo ísť o milú komornú komédiu s prvkami tragiky. Bohužiaľ, ide o veľmi rozpačitú napodobeninu komédie s veľkými ambíciami, ktorá funguje len vtedy, keď jej postavy mlčia.

05.08.2018 12:00
Chata na predaj Foto:
Zľava Jana Synková, Ivana Chýlková a Tereza Voříšková vo filme Chata na predaj.

Najväčší problém, od ktorého sa odvíjajú ďalšie, je scenár. Jeho autori Lucie Bokšteflová a Tomáš Pavlíček (taktiež aj režisér filmu) sa totiž postarali o súhrn prevažne buď absolútne nelogických a nepochopiteľných, alebo zase príliš prvoplánových a stereotypných scén, navyše s neuveriteľne hlúpymi dialógmi. Tie pôsobia poväčšine trápne, kŕčovito a nehodia sa postavám do úst. Je to niečo, čo sa nedá oklamať, pretože ak divák pozná aj iné filmy s rovnakými hercami, uvedomí si, že chyba nie je v nich.

Ivana Chýlková a David Vávra sú ako manželia skvelí a ťahajú film hore. Aj ich repliky sú napísané najlepšie. Herečka Jana Synková síce maximálne irituje, ale hrá to presne tak, ako má. Najviac vytŕča, v negatívnom zmysle slova, neherec Jan Strejcovský a tiež Michael Pitthan s jedným výrazom tváre. Hereckým sklamaním je bohužiaľ prekvapujúco aj Judit Bárdos, ktorej však zase asi najviac škodia práve repliky. Nie práve šťastným riešením sa ukázalo aj spojenie štyroch jazykov vo filme – nemčiny, angličtiny, češtiny a slovenčiny. Výslovnosť pri iných jazykoch je rozpačitá, hercom sa vyslovene nehodí a pôsobí príliš silene, až zbytočne.

Filmu sa však napriek všetkým výčitkám predsa len darí vytvoriť uveriteľný mikrokozmos jednej rodiny, v ktorom sa naozaj mnohí nájdu, prípadne sa nad ním pousmejú. Darí sa tiež poukázať na generačnú odlišnosť, i keď za cenu už spomínanej prvoplánovosti, ktorou si film práve v tejto sfére veľmi pomáha (napríklad konzervatívna najstaršia generácia musí mať uštipačné poznámky na Slovákov či Nemcov, mladí sú zase otvorení a dokážu tvoriť pokojne „medzinárodné“ páry). Na skutočne zábavnú a po všetkých stránkach funkčnú komédiu však treba viac. Je škoda, že ambície, ktoré film bezpochyby má, ostali nedotiahnuté. Či už ide o charaktery postáv (pričom najviac vyniká dcéra v podaní herečky Terezy Voříškovej), alebo o samotný záver, ktorý je odfláknutý a bez emócií. Vďaka jeho neuchopeniu uniká aj myšlienka či posolstvo filmu – celkovo hĺbka, ktorú badať len v náznakoch.

Aj keď chcel byť film Chata na predaj intelektuálnou kritikou českej spoločnosti, respektíve chcel nastaviť mnohým rodinám zrkadlo, na to, aby to docielil, potrebuje omnoho väčšiu režijnú aj scenáristickú vyzretosť. Na komédiu je tam totiž príliš málo vtipu a údernosti, na drámu málo emócií a dotiahnutých motívov. Faktom však je, že snímka je rozhodne lepšia ako prevažná väčšina súčasných českých komédií typu Babovřesky (2013) či sérií Kameňák, ktoré z diváka robia úplného hlupáka. No na druhej strane, s rukou na srdci, prekonať tieto „veľdiela“ nie je až také náročné. Koniec koncov, aj keď má film len 77 minút, pocitovo má dlhšie a fungoval by viac ako polhodinový študentský film.

2 hviezdičky z 5

• Chata na predaj / Česko, 2018 / réžia: Tomáš Pavlíček / scenár: Lucie Bokšteflová, Tomáš Pavlíček / hrajú: Ivana Chýlková, David Vávra, Tereza Voříšková, Judit Bárdos, Jana Synková a i.

Viac na túto tému: #recenzia #Judit Bárdos #Ivana Chýlková #Chata na predaj