Recenzia: Osamelý pomstiteľ Denzel Washington je späť

Nevyhľadáva problémy, ale keď prídu, vie ich riešiť. Ak kráča so zbraňou v ruke, je lepšie sa mu pratať z cesty. Má svoj kódex a pevne sa ho drží. Keď vidí nespravodlivosť, neváha a koná. Bývalý člen elitnej tajnej vojenskej jednotky Robert McCall (Denzel Washington) sa vracia na filmové plátno. Stále rovnako drsný, nebezpečný a nekompromisný. Tentoraz je však jeho boj osobnejší a náročnejší, keďže nepriateľmi sú starí známi.

25.08.2018 12:00
Equalizer 2 Antoine Fuqua Foto:
Denzel Washington ako Robert McCall vo filme Equalizer 2.
debata (3)

Postava McCalla má až mýtický rozmer. Je komplexná, výborne napísaná a čo je najdôležitejšie, je skvele zahraná. Washingtonovi postavy chlapíkov, s ktorými sa neradno zahrávať (Muž v ohni, Americký gangster), vždy sedeli najviac. Vie zo seba dostať maximum a cítiť, že dáva do každej postavy kus seba. Všetko tak nielen hrá, ale aj prežíva. Nájsť herca, ako je on, je naozaj ťažké. Režisér Antoine Fuqua si je preto veľmi dobre vedomý toho, že pre film, ktorý sa snaží plnohodnotne spojiť akčný triler a silnú drámu, musí byť Washington voľba číslo jeden.

Equalizer 2 má pomalý rozbeh, no na plné obrátky šliape až v druhej, atmosférickejšej a napínavejšej polovici. Scenáristovi Richardovi Wenkovi sa darí precízne vykresliť vzťah McCalla s mladým študentom Milesom (Ashton Sanders), ktorý je doslova nútený dílovať drogy na ulici, aby prežil. V jeho príbehu jasne cítiť spoločenský presah. Miles je bez otca, ale vidno, že mu chýba a potreboval by ho, aby si uvedomil určité veci a dospel. McCall je zase osamelý so syndrómom pomáhať všetkým naokolo. Stavia sa tak do úlohy Milesovho ochrancu a vychovávateľa.

Funguje aj vzťah McCalla s dávnym priateľom Daveom Yorkom (Pedro Pascal). Motivácie postáv sú opodstatnené a vyargumentované. Zopár motívov však zbytočne spomaľuje dej a nikam ho neposúvajú. Sú naivné, nudné a koniec koncov zbytočné. Film však najviac padá na žánrovom klišé. Zvraty sú predvídateľné a lacné. Navyše v závere sa režisér nevyhýba mierne prehnanému pátosu, ktorý pomerne dosť kontrastuje s drsnosťou filmu.

Aj keď prvý diel Equalizera (2014) bol scenáristicky precíznejší, režijne pútavejší, atmosférickejší a celkovo lepší, druhý nie je ničím, za čo by sa musel vo svojej filmografii Fuqua hanbiť. Ponúka divákovi slušnú akciu, silný príbeh aj zapamätateľné momenty. Jedným z nich je napríklad záverečná prestrelka. V rámci filmov o pomste však Equalizera prekonávajú napríklad staršie, priamočiarejšie, tvrdšie aj choreograficky prepracovanejšie snímky ako Rozsudok smrti (2007), 96 hodín (2008) či veľmi podobný John Wick (2014) a tiež jeho vydarené pokračovanie z minulého roku.

Cítiť, že Fuqua je ambiciózny režisér, ktorý vie, čo chce filmom povedať, rád koketuje so žánrovým presahom, no pri uchopení látky akoby sa nechával uniesť a chýbal mu racionálnejší pohľad na vec. Na už spomínané plnohodnotné spojenie akčného trileru a drámy totiž potrebuje viac, než len presvedčivého herca v hlavnej úlohe. Minimálne raz, pri filme Training day (2001), sa mu to podarilo. Takže nádej, že ešte niekedy nakrúti niečo podobné, zatiaľ neumiera.

• Equalizer 2 / USA, 2018 / réžia: Antoine Fuqua / scenár: Richard Wenk / kamera: Oliver Wood / hudba: Harry Gregson-Williams / hrajú: Denzel Washington, Pedro Pascal, Bill Pullman, Melissa Leo, Ashton Sanders a i. / slovenská kinopremiéra: 16. augusta

3 debata chyba
Viac na túto tému: #film #recenzia #Denzel Washington #Antoine Fuqua #Equalizer 2