Recenzia: Upgrade je chutnou kyberpunkovou jednohubkou

Zakomponovať do priamočiarej akčnej jazdy fungujúce zvraty so šialenou kadenciou a ešte k tomu aj sympatické posolstvo nie je jednoduché. Leighovi Whannellovi (Insidious: Kapitola 3) sa to však v jeho druhom celovečernom filme Upgrade prekvapujúco darí na výbornú. Nielenže ide o veľmi slušnú kinozábavu, ktorá bezpochyby uspokojí všetkých milovníkov béčkovo ladených krvavých filmov o pomste, ale ide aj o umnú viacvrstvovú drámu na zamyslenie pre náročnejších.

21.09.2018 14:00
Film Upgrade Foto:
Na snímke Melanie Vallejo ako Asha Trace a Logan Marshall-Green ako Grey Trace vo filme Upgrade.
debata (2)

Hlavný hrdina Grey Trace (Logan Marshall-Green) je skeptický voči technológiám, pričom je v tomto názore už akýmsi posledným mohykánom. Po tom, čo partička gangstrov chladnokrvne zabije jeho ženu Ashu (Melanie Vallejo) a jeho zmrzačí tak, že musí byť pripútaný na invalidný vozík, stráca všetky ideály aj zmysel žiť. Iskra nádeje na nový, plnohodnotný život však prichádza pri zistení, že vďaka jednej operácii, pri ktorej mu implantujú špeciálny čip, bude môcť znova chodiť. A v tom prípade sa aj pomstiť. Grey však zisťuje, že nič nebude také jednoduché, ako sa zdá. Napriek jeho superschopnostiam. Začína sa tak vnútorný psychologický boj so sebou samým.

Leigh Whannell dokazuje, že na poli autorského filmu už má svoje zaslúžené miesto, no je čoraz ambicióznejší, čo je len dobre. Počas pätnástich rokov od svojho scenáristického a hereckého debutu Saw (2003) sa veľa naučil, no už vtedy naplno ukázal, že z jeho pera môžu vzniknúť poriadne mrazivé a brutálne príbehy. Akoby však tiež veľmi pozorne sledoval svojho kolegu a kamaráta Jamesa Wana (Rozsudok smrti, Insidious) s plánom, že raz aj on sám nakrúti niečo také rafinované. Upgradeom sa mu to podarilo.

Najväčším plusom filmu je, že si uvedomuje svoje hranice. Upgrade nie je blockbusterom prahnúcim po čo najväčšom počte divákov. Je temnou, drsnou a krvavou undergroundovou science-fiction. Od začiatku až do posledných sekúnd sa pohráva s divákom a vedie ho zámerne viacerými uličkami, pričom ho necháva v ilúzii, že je všetko tak, ako si myslí. Práve vďaka tomuto ťahu sa divák dostáva do rovnakej pozície ako hlavný hrdina a má tak aj väčšiu možnosť sa s ním stotožniť. Zvraty, ktoré Upgrade prináša, sa na prvý pohľad môžu zdať prvoplánové, naivné, jednoduché či konvenčné. No po opätovnom prehratí jednotlivých udalostí pôsobia prekvapujúco rafinovane a majú až akýsi shyamalanovský rozmer.

Najviac fungujú akčné scény, ktoré sú zároveň aj vtipné a podfarbené skvelými hláškami, pripomínajúcimi tie najlepšie akčné filmy z 90. rokov. Kameraman Stefan Duscio pri nich odvádza hádam najlepšiu prácu v jeho doterajšej kariére. No a svižný strih a melancholický soundtrack Jeda Palmera zase posúvajú film na ďalšiu úroveň. Rovnako ako aj suverénny výkon Logana Marshalla-Greena, dvojníka Toma Hardyho. Tvrdý až depresívny záver je už len akousi čerešničkou na torte.

• Upgrade / Austrália, 2018 / réžia: Leigh Whannell / scenár: Leigh Whannell / kamera: Stefan Duscio / hudba: Jed Palmer / hrajú: Logan Marshall-Green, Melanie Vallejo, Betty Gabriel, Harrison Gilbertson a i. / slovenská premiéra: 30. 8.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #film #recenzia #Upgrade #kyberpunk