Recenzia: Venom je jazdou na pol plynu

Po Deadpoolovi 2 prišla do kín ďalšia "marvelovka" Venom v réžii Rubena Fleischera (Zombieland, Lovci gangstrov). Na prvý pohľad temná, drsná a štýlová, no v skutočnosti neucelená, mäkká a miestami, bohužiaľ, aj nudná.

16.10.2018 12:00
Venom Riz Ahmed Tom Hardy Foto:
Vľavo Tom Hardy ako novinár Eddie Brock a Riz Ahmed ako šialený vedec Carlton Drake vo filme Venom.

Eddie Brock (Tom Hardy) je odvážny novinár, idúci často za hranice. Nehľadí na následky, koná prchko a impulzívne. Po tom, čo stratí prácu, priateľku a byt, prichádza v boji o spravodlivosť aj o svoju identitu a osobnosť. Stane sa totiž hostiteľom pre mimozemského symbionta – Venoma, ktorý sa ho nehodlá zbaviť a je ako neriadená strela. Eddie však musí okrem boja so sebou samým vyriešiť ešte väčší problém. Musí prekaziť plán fanatického vedca Carltona Drakea (Riz Ahmed), idúceho cez mŕtvoly, snažiaceho sa pomôcť symbiontom ovládnuť Zem.

Scott Rosenberg, Jeff Pinkner, Kelly Marcel, Will Beall. Štvorica ľudí podpísaných pod scenárom neznačí nikdy nič dobré. Venom nie je výnimkou. Scenáristi rozvíjajú viacero línií, no ani jednu nedotiahnu do úplného konca, čo triešti film na fragmenty. Tie možno samy osebe fungujú, no spolu ani zďaleka. A je to veľká škoda, pretože aj vo vážnejšej a v temnejšej rovine prezentovanej nebezpečným Drakeom a aj v humornej, prezentovanej komunikáciou medzi Brockom a Venomom, cítiť veľký potenciál. Akoby sa štvorica scenáristov nevedela rozhodnúť, čomu dať viac priestoru, čo len načrtnúť a čo dokončiť. Ich neschopnosť rozumne a s citom prepojiť všetky línie je do očí bijúca. Fleischer je totiž presne ten typ režiséra, ktorý je extrémne závislý od kvality scenára.

Nemožno opomenúť ani úplne chladnú a neuveriteľnú romantickú líniu medzi Eddiem a jeho priateľkou Anne. Tú stvárnila Michelle Williams a bolo až smutné sledovať, ako herečka takého kalibru mrhá svojím talentom. Riz Ahmed sa do úlohy psychopata síce hodil, no tiež nedostal veľký priestor ukázať naplno, čo v ňom je. Stávkou na istotu bolo obsadenie Toma Hardyho, ktorý ako jediný ťahá film hore. Po všetkých bojovníkoch, gangstroch a „drsňákoch“ ide v jeho filmografii o príjemnú zmenu. Je zaujímavé sledovať ho aj v inej polohe. Na Oscary to však nebude. Akčné scény fungujú tiež tak na pol plynu. Raz je divák až prekvapený vtipnosťou či, naopak, drsnosťou, inokedy až zarazený amatérskosťou a preefektovanosťou. Napätie nefunguje rovnako ako stotožnenie sa s postavami.

S Venomom sa diváci mohli stretnúť už vo filme Spider-Man 3 (2007), no ak sa s ním nestretli, smútiť rozhodne nemusia. Je pravda, že sólová jazda mu svedčí viac, najmä vďaka komplexnosti komiksovej postavy. Aj napriek tomu sa však film topí vo svojej prekombinovanosti a ambicióznosti. Oveľa viac by bavil a fungoval buď ako priamočiara akčná science fiction, alebo ako čistokrvná „bláznivá“ komédia. Je však len slabou rozprávkou pre deti, ktorá síce úplne neurazí, no ani zďaleka nenadchne. Film má tiež smolu, že prišiel do distribúcie až po svižnejšom, lepšom a rafinovanom sci-fi trileri Upgrade, pracujúcom s podobným motívom.

2 hviezdičky z 5

• Venom / USA, 2018 / réžia: Ruben Fleischer / scenár: Scott Rosenberg, Jeff Pinkner, Kelly Marcel, Will Beall / kamera: Matthew Libatique / hudba: Ludwig Göransson / hrajú: Tom Hardy, Michelle Williams, Riz Ahmed, Jenny Slate a i./ slovenská kinopremiéra: 4. októbra

Viac na túto tému: #film #recenzia #Marvel #Tom Hardy #Venom #Ruben Fleischer