Recenzia: Dievča v pavúčej sieti ako superhrdinka?

Piercingy, tetovania, krátke vlasy, gotický outfit a chladný vražedný pohľad. Svojská a nemilosrdná Lisbeth Salanderová známa z knižnej série Milénium investigatívneho novinára Stiega Larssona sa vracia na plátna kín v adaptácii Davida Lagercrantza Dievča v pavúčej sieti. Tentoraz v réžii Fedeho Alvareza (Evil dead, Muž v temnote).

15.11.2018 14:00
Dievča v pavúčej sieti Foto:
Claire Foy ako hackerka Lisbeth Salanderová vo filme Dievča v pavúčej sieti.

Lisbeth (Claire Foy) musí opäť spojiť sily so svojím priateľom Mikaelom Blomkvistom (Sverrir Gudnason), aby poodhalila chápadlá korupcie a porazila nebezpečný štokholmský gang s názvom Pavúci. Okrem rán na tele musí zašívať aj rany minulosti. Naratív filmu je jasne určený pre diváka poznajúceho predošlé filmy Muži, ktorí nenávidia ženy (r. Niels Arden Oplev), rovnomenný americký remake v réžii Davida Finchera, Dievča, ktoré sa hralo s ohňom (r. Daniel Alfredson ) a Dievča, ktoré koplo do osieho hniezda (r. Daniel Alfredson). Dvojica Steven Knight a Jay Basu sa tak spolu s Alvarezom pri scenári príliš nezaoberali vzájomnými prepojeniami postáv, ich motiváciami a dôkladným vykresľovaním charakterov.

Na jednej strane si to uľahčili, na druhej sa obrali o možnosť, aby film fungoval aj ako samostatná jednotka a nielen skladačka väčšieho celku. Faktom však je, že zatiaľ čo predošlé diely mali alebo sa minimálne dôstojne snažili o to, aby mali plnohodnotný autentický, uveriteľný príbeh bez logických nezrovnalostí, o Dievčati v pavúčej sieti sa to už povedať nedá. Alvarez film vedie smerom, akým ho viedol Fincher, ale jeho prefíkanú a grandióznu réžiu sa márne snaží napodobniť. Film má pochmúrny a temný vizuál aj rýchle tempo, no ani jedno nedokáže zakryť prázdnotu a umelosť postáv či logické diery v príbehu. Lisbeth už totiž nie je človekom, ale superhrdinkou s nadprirodzenými schopnosťami, ktorá dokáže aj nemožné len v priebehu pár sekúnd.

Film sa silou-mocou chce podobať formálne dych vyrážajúcim špionážnym hi-tech trilerom, no zlyháva práve pre umelosť a nedotiahnutie motívov. Navyše aj po formálnej stránke cítiť medzery. Najmä pri dynamickejších a akčných scénach, ktoré sú zostrihané nesmierne chaoticky, čím je zabité napätie aj atmosféra danej scény. Aspoň že kamerové jemne experimentálne jazdy fungujú a hudba je vhodne zakomponovaná. Nemožno si tiež nevšimnúť klišéovité žánrové schémy ako citové vydieranie medzi postavami, záchrana v poslednej chvíli či víťazstvo dobra nad zlom. Všetko je maximálne predvídateľné a tajomno predošlých dielov je nenávratne preč.

Síce cítiť ambície a rodinná linka rozoberajúca vzťah medzi Lisbeth a jej sestrou Camillou (Sylvia Hoeks) má hádam najväčší potenciál, no zostáva nevyužitý pre nesprávne uchopenie. A bolo by hriechom nespomenúť aj to, že Claire Foy sa na úlohu Lisbeth hodí najmenej zo všetkých predstaviteliek (Noomi Rapace a Rooney Mara) a jej štylizácia do roly drsnej hackerky je mierne nasilu. Je však stále to najlepšie, čo film má, a jej výkon výrazne kontrastuje s katastrofálnym Gudnasonom. Dievča v pavúčej sieti má najbližšie k nemastným-neslaným béčkovo až céčkovo ladeným akčným filmom. A práve tým sa odkláňa od predošlých dielov série, ktoré sú viac či menej skutočne temnými a mrazivými detektívkami. Jedno z najväčších sklamaní roka.

2 hviezdičky z 5

• Dievča v pavúčej sieti / USA, 2018 / réžia: Fede Alvarez / scenár: Steven Knight, Fede Alvarez, Jay Basu / kamera: Pedro Luque / hrajú: Claire Foy, Sylvia Hoeks, Lakeith Stanfield, Sverrir Gudnason, Stephen Merchant a ďalší / slovenská kinopremiéra: 8. novembra.

Viac na túto tému: #recenzia #milénium #Stieg Larsson #Dievča v pavúčej sieti