Recenzia: Vyvoláva Trhlina zimomriavky či skôr nudu?

Tajomný les a partia zvedavcov, dobrodruhov. Tento motív sme už vo filme videli nespočetne veľakrát.

25.01.2019 08:40
david hartl, matej marušin, trhlina, seriál... Foto:
David Hartl a Matej Marušin v Trhline.
debata (8)

Mysteriózne trilery a horory The Ritual (2017), Záhada Blair Witch (1999) či Backcountry (2014), koniec koncov sčasti aj Shyamalanova Osada (2004) alebo dokonca Lynchov kultový seriál Twin Peaks (1990 – 2018) s ním umne pracujú, experimentujú a vyvolávajú u diváka strach, hrôzu či nepokoj. Podarilo sa to aj Petrovi Bebjakovi (Čiara) v jeho najnovšom kúsku Trhlina, ktorý je adaptáciou rovnomennej predlohy Jozefa Kariku?

Bebjakovou výhodou je, že sa nebojí výziev, má bohaté filmárske skúsenosti, ktoré ho zocelili, vďaka čomu je dnes vo svojom odbore zručný remeselník. Vie priniesť na plátno formálne experimentálne diela, aké za posledné roky na Slovensku nemajú obdobu. Jeho konkurenciou v tomto smere je v súčasnosti hádam len podobný formalista Jonáš Karásek (Kandidát). Táto snaha vytvoriť vizuálne čo najúchvatnejšie dielo však môže mať za následok to, že všetko ostatné ide do úzadia. To je zase jednou z Bebjakových nevýhod. Tou ďalšou je, že kvalita jeho filmov veľmi závisí od toho, kto je autorom scenára.

Scenárista Trhliny Tomáš Bombík sa podieľal na televíznej minisérii Spravodlivosť, no na poli celovečerného filmu je mysteriózny triler o nevysvetliteľných záhadách pri Tribeči jeho debutom, čo mierne cítiť. Film má veľmi kolísavé tempo a pomerne príliš dlhý rozbeh vzhľadom na takmer dvojhodinovú minutáž. Veľkú časť deja divák sleduje len hlavnú postavu, nezamestnaného absolventa Igora (Matej Marušin), ponoreného doma v izbe alebo v starej psychiatrickej liečebni, ktorú spolu s robotníkmi demoluje, do spisov o záhadnom pacientovi stratenom pri Tribeči. Občas sa popri Igorovi mihne jeho priateľka Mia (Mária Bartalos) a prehodia pár viet.

TV Pravda: Herečka Mária Bartalos mala z nakrúcania filmu Trhlina strach. Jej vyjadrenie si pozrite vo videu.

Video

Viac, než pomerne nudný úvod iritujú strohé herecké prejavy a nie príliš vydarené dialógy. Dej naberá obrátky až vtedy, keď sa pár stretne s Andrejom (Dávid Hartl) veriacim v nadprirodzené javy a so skeptickým Dávidom (Tomáš Maštalír), aby spolu preskúmali tajomné miesto a presvedčili sa každý o svojej pravde. Z hereckej štvorice najviac vyniká Maštalír, pôsobí ako isté korenie, vďaka ktorému film zrazu ožije. Po príchode na inkriminované miesto sa však tempo opäť zastaví, prichádzajú hluché miesta, bezduché sedenie pri ohni sprevádzané „nerdovskými“ rečami Andreja či neisté pohľady. Je síce pravda, že zimomriavkové momenty, ktoré divákovi zrýchlia srdcový tep, prídu a fungujú, no je ich žalostne málo a nie sú až také bombastické. Bebjakovi sa podobné hrôzostrašné momenty darilo lepšie navodiť v jeho skoršom horore Zlo (2012).

Tomáš Maštalír na premiére filmu Trhlina.
+8Zľava: Peter Bebjak, Rasťo Šesták, Mária...

Práve navodenie ponurej, tajuplnej atmosféry akosi zlyháva a príliš nefunguje najmä vďaka strate záujmu diváka o ďalší priebeh deja a vôbec osudy postáv. Je to škoda, pretože práca s ruchmi a desivou hudbou je na výbornú. Nič to však nemení na tom, že divák sa prevažnú väčšinu filmu skôr nudí a prehadzuje na sedadle, než vystrašene a v napätí striehne, čo sa o chvíľu udeje. Miernym sklamaním je aj neuspokojivý záver bez akejkoľvek katarzie. Tieto faktory však môžu byť spôsobené tým, že si tvorcovia šetrili to najlepšie až do trojdielnej televíznej minisérie, ktorú na jeseň odvysiela JOJ-ka, a kinoverziu tak zámerne ochudobnili. Ak je to tak, ide o nie príliš sympatický kalkul.

Hodnotenie Pravdy:

• 3 hviezdičky z 5
  • Trhlina / Slovensko, 2018 / réžia: Peter Bebjak / scenár: Tomáš Bombík / kamera: Martin Rau / hrajú: Dávid Hartl, Mária Bartalos, Matej Marušin, Tomáš Maštalír a i. / slovenská kinopremiéra: 24. januára.

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Tomáš Maštalír #Dávid Hartl #Peter Bebjak #trhlina #Mária Bartaloš