Recenzia: Keď návrat ku koreňom až tak nefunguje

Melancholická, temná, ponurá atmosféra, špičková psychológia postáv, skvostné herecké výkony Woodyho Harrelsona a Matthewa McConaughyeho či formálne kreácie vymykajúce sa z pomedzia televíznej tvorby v podaní nesmierne talentovaného Američana Caryho Jojia Fukunagu. Presne tým vynikala a miestami až brala dych osemdielna prvá séria seriálu z dielne HBO Temný prípad (True Detective), ktorá v roku 2014 uchvátila divákov aj kritikov po celom svete. Po ohlásení druhej série o rok neskôr prišli veľké očakávania. Tie však môžu byť často aj veľkým problémom.

04.02.2019 16:00
Temný prípad True Detective Foto:
Mahershala Ali ako detektív Wayne Hays a Stephen Dorff ako jeho kolega Roland West v tretej sérii seriálu HBO Temný prípad (True Detective).

Keď totiž divák nedostane to, čo chce, sklamanie je znásobené. A vzhľadom na to, že druhá séria rozprávala iný príbeh s inými postavami, podaný navyše inými tvorcami, sklamanie bolo nevyhnutné. Napriek tomu však zďaleka nešlo o takú katastrofu a prepadák, ako to mnohí interpretovali. Bolo však logické a očakávateľné, že ak vznikne tretia séria, bude akýmsi návratom ku koreňom, a teda bude čo najviac príbuzná prvej sérii. Tak sa aj stalo. Tretia séria americkej detektívky sa vrátila na obrazovky HBO minulý mesiac 17. januára a vonku sú zatiaľ štyri diely, čo je už polovica.

Hlavný tvorca a zároveň jeden zo scenáristov Nic Pizzolatto vťahuje diváka tentoraz do špinavého arkansaského mestečka West Finger plného typických amerických „redneckov“, deviantov a asociálov, kde jedného dňa zmiznú dvanásťročný chlapec a jeho desaťročná sestra. Prípad ide do rúk veterána z vietnamskej vojny, robustného Afroameričana Waynea Haysa (oscarový Mahershala Ali nominovaný aj tento rok za film Zelená kniha) a jeho kolegu Rolanda Westa (Stephen Dorff). Naratív pripomína prvú sériu viacerými časovými líniami – udalosti z 80. rokov, z 90. rokov a zo súčasnosti, akýmsi tajomnom hlavného detektíva Haysa trpiaceho výpadkami pamäti či samotným motívom hľadania vraha so záľubou v rituálnych vraždách.

Pravda však je, že práve obrovská snaha napodobniť atmosféru, príbeh a motívy z prvej série je najväčším problémom. Nič už neklape tak ako predtým aj keď by tvorcovia naozaj veľmi chceli. Tajomno funguje len na pol plynu, skákanie medzi časovými líniami je nesmierne chaotické a rušivé, dramaturgicky neupratané. Charizma Haysa nie je ani zďaleka taká silná ako nezabudnuteľného Rusta Cohlea (McConaughey) a výrazne to škrípe aj v tempe. Zatiaľ čo prvá séria vyvolala po odvysielaní prvých štyroch dielov u diváka absolútnu, až nezdravú závislosť, nehovoriac o dokonalej šesťminútovej jednozáberovke vo štvrtom diele, pri ktorej vskutku tuhla krv v žilách, tretia séria skôr skúša diváka, koľko nudných „kecov“ ešte znesie.

Na druhej strane, skvele funguje vykreslenie danej doby a miesta, rovnako aj dávkovanie informácií a vodidiel. Chýba však dôraznejšie napätie, výraznejší konflikt a v prvom rade akcia. Je však veľmi pravdepodobné, že najväčšie esá v rukáve si tvorcovia nechávajú až na záver. Táto taktika sa im však môže ľahko vypomstiť a priniesť ešte väčšie sklamanie než druhá séria.

• Temný prípad / USA, 2019 / tvorca: Nic Pizzolatto / réžia: Jeremy Saulnier, Daniel Sackheim, Nic Pizzolatto / scenár: Nic Pizzolatto, David Milch, Graham Gordy / kamera: Germain McMicking / hudba: Keefus Ciancia / hrajú: Mahershala Ali, Stephen Dorff, Carmen Ejogo, Scoot McNairy, Ray Fisher, Sarah Gadon a i.
TV Pravda: Slovenský film fičí vpred, hovorí Jiří Mádl (vysielané 2. 2. 2019).
Video

Viac na túto tému: #recenzia #Temný prípad #True detective #Mahershala Ali